Gnekande bakvagn Megane I - 00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JHB

Gnekande bakvagn Megane I - 00

Post by JHB »

Svärmodern har en Renault Megane I 1,6-16V -2000, som har rullat ungefär 20 000mil.

På senare tid har bakvagnen börjat låta ganska mycket vid fjädringsrörelse, främst om det är stora gupp och/eller bilen har mycket last (t ex fyra pers och bagage). Ljudet är ett metalliskt "gnekande" som hörs både inne i bilen och på utsidan.
Det verkar som om ljudet har blivit värre de senaste veckorna.

Jag har försökt lyssna mig fram till varifrån ljudet kommer, men är lite osäker.
Jag TROR att det kommer från själva lagringen/torsionsfjäderfästena...men är inte säker.
Kanske är själva stötdämparna som låter?

Är detta vanligt och vad brukar det vara i såfall?

Mvh
Johan B
Johan Bondesson
Claesrocky

Re: Gnekande bakvagn Megane I - 00

Post by Claesrocky »

Låter typskt som min megane senic, är dock bara ibland när jag kört upp för guppet till parkeringen och jag har ingen planerad åtgärd, det har varit så 10 månader nu.
Claes Nilsson
JHB

Post by JHB »

Tack för svaret, men det låter ju inget vidare... :roll:

Menar du att Renault bygger så usla bilar att man får räkna med knirrande, gnekande och liknande när bilen kör på ojäm väg? :evil:

Någon annan som har någon erfarenhet av detta?

Mvh
Johan B
Johan Bondesson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

JHB wrote:Tack för svaret, men det låter ju inget vidare... :roll:

Menar du att Renault bygger så usla bilar att man får räkna med knirrande, gnekande och liknande när bilen kör på ojäm väg? :evil:

Någon annan som har någon erfarenhet av detta?

Mvh
Johan B
Renault bygger inte 10år gamla bilar med 20000mil på mätaren när dom levereras
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
JHB

Post by JHB »

Må så vara Tony, men varför är de så usla att de inte håller för normalt bruk i svenskt klimat i tio år, när t om Opel lyckas med detta?

Har haft ett antal bilar, (Mercedes, BMW (2st), SAAB, Citroen (2st), Fiat, Toyota och t om en gammal Folka-bubbla med 30 år på nacken) och ingen av dessa bilar har visat samma dåliga kvalitet i fjädringskomponenterna ens efter 30 000 mil, som denna Renault som svärmodern har... :evil:
Till saken hör dessutom att bilen nästan uteslutande har rullat i lungt tempo med en person i, på fin motorväg mellan Halmstad och Göteborg - inga förhållanden som sliter speciellt mycket på hjulupphängningen med andra ord!

Är detta oljud något man får räkna med hos denna typ av bil? :?
Känns som att det åtminstone borde gå att åtgärda!
Frågan är bara hur?

Mvh
Johan B
Johan Bondesson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

JHB wrote:Må så vara Tony, men varför är de så usla att de inte håller för normalt bruk i svenskt klimat i tio år, när t om Opel lyckas med detta?

Har haft ett antal bilar, (Mercedes, BMW (2st), SAAB, Citroen (2st), Fiat, Toyota och t om en gammal Folka-bubbla med 30 år på nacken) och ingen av dessa bilar har visat samma dåliga kvalitet i fjädringskomponenterna ens efter 30 000 mil, som denna Renault som svärmodern har... :evil:
Till saken hör dessutom att bilen nästan uteslutande har rullat i lungt tempo med en person i, på fin motorväg mellan Halmstad och Göteborg - inga förhållanden som sliter speciellt mycket på hjulupphängningen med andra ord!

Är detta oljud något man får räkna med hos denna typ av bil? :?
Känns som att det åtminstone borde gå att åtgärda!
Frågan är bara hur?

Mvh
Johan B
Kan tyckas att en bil skall hålla hur länge som helst.Dom som säljer stötdämpare rekommenderar byte efter 8000-10000 mil, svårt att veta var ljudet kommer ifrån när man inte kan prova bilen, en järnstav som vrids borde inte låta om den sitter fast i ändarna tyvärr är väl äldre renault med viss typ av torsionsfjädring lite ökända för att rasa i bakvagnen, vårt välsaltade klimat är inget snigelätarna räknade med när dom byggde sina tidigaqre vangnar och inget håller för evigt, dom flesta prylarna som går sönder på en renault står det made in germany på..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
JHB

Post by JHB »

Tony, det är inte så konstigt att tyska delar går sönder i franska bilar - tyskarna behåller givetvis 1:a sorteringen till sina egna bilar och fransmännen får hålla tillgodo med sekunda vara...! :lol:

Har försökt kolla upp varifrån ljudet kommer mer noga, men inte lyckats...

En sak får jag ändå säga - denna bil har klarat rosten förvånansvärt bra!
Synd bara att det låter som en ett älskande par i en gammal stålfjädersäng när man kör över minsta gupp... :shock:

Mvh
Johan B
Johan Bondesson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

På en av mina R19 gnekade bakvagnen. Visade sig att en sten kilat in sig vid torsionen. Lättfixat :)

Sitter det plasthölje över ändorna på torsionsstavarna? Har du kollat hur det ser ut där under i så fall.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
JHB

Post by JHB »

Detta är lite av ett mysterium.... :shock:

Bilen låter illa, framförallt vid tyngre last och stora fjädringsrörelser.

MEN....två verkstäder varav en oberoende och en auktoriserad Renaultverkstad har tittat på detta och även jag har krälat runt och försökt se något - ingen har något svar på vad det är som låter!

Så det är väl bara för svärmodern att köra vidare och hoppas att det inte blir totalhaveri....

Mvh
Johan
Johan Bondesson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Skruva bort stötdämparna och testa utan om ljudet är där då också, Obs! endast i testsyfte.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JHB

Post by JHB »

Dennis, det var iofs en god idé....får testa det när jag har möjlighet.
Kan ju avslöja om ljudet kommer från torsionsaxeln eller dämparna i alla fall.

Mvh
Johan B
Johan Bondesson
Post Reply