Oljud vid start av kall Megane II
Moderator: Forumpolisen
-
Oljud vid start av kall Megane II
När jag startar min Megane 1,6 2003 års modell, när den är kall, startar den aldrig på första försöket utan motorn ger ifrån sig ett konstigt ljud i stil med knackningar för att sedan stanna. På startförsök nummer två startar motorn utan problem och går annars hur fint och tyst och lugnt som helst.
Efter lite efterforskning funderar vi på om det är oljetrycket som gör att den inte orkar hålla sig igång, att när man stänger av motorn rinner all olja tillbaka i sumpen (på grund av nån backventil eller motsvarande?) och det blir "jobbigt" för motorn att starta efter detta.
Alternativt nån givare som spökar och ger fel värden till vad som nu sköter trycket inne i cylindern? Kamaxelhjulet?
Har även fått felkoden P0010, dock helt utan att det märks av på motorns gång eller så, den går riktigt bra förutom dessa startproblem.
Tack!
Efter lite efterforskning funderar vi på om det är oljetrycket som gör att den inte orkar hålla sig igång, att när man stänger av motorn rinner all olja tillbaka i sumpen (på grund av nån backventil eller motsvarande?) och det blir "jobbigt" för motorn att starta efter detta.
Alternativt nån givare som spökar och ger fel värden till vad som nu sköter trycket inne i cylindern? Kamaxelhjulet?
Har även fått felkoden P0010, dock helt utan att det märks av på motorns gång eller så, den går riktigt bra förutom dessa startproblem.
Tack!
MVH
Mattias Fransson
Renault Megane II 1,6 -03
Mattias Fransson
Re: Oljud vid start av kall Megane II
Om du har så lite olja i motorn så att den sugs bort från tråget och motorn går trögt, skulle jag nog säga att den motorn är skrot. nu tror jag inte så är fallet eftersom den går fint när den startar. när fick den service med ordentlig olja??wingmanslider wrote:När jag startar min Megane 1,6 2003 års modell, när den är kall, startar den aldrig på första försöket utan motorn ger ifrån sig ett konstigt ljud i stil med knackningar för att sedan stanna. På startförsök nummer två startar motorn utan problem och går annars hur fint och tyst och lugnt som helst.
Tack!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Säkert vvt-drevet som skramlar vid start. Kan även vara så som Tony varit inne på,, Dålig oljeservice. Viktigt med kvalitets filter som inte hindrar oljeflöde samt rätt ACEA klassning på oljan för att vvt-drevets funktion ska bli rätt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Bytte olja och filter igår. Samma fel innan, som efter. Kan man köpa nytt vvt-drev, och vad står egentligen vvt för?
Tack!
Tack!
MVH
Mattias Fransson
Mattias Fransson
När min Scenic hade kasst vvt-drev så lät den helt normalt kall. Det var först när den blev varm som den började låta som en gammal dieselbil(fast den är en "bensinare")
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
1,6 brukar skramla vid kallstart och ev. tystna efter ett tag. 2,0 skramlar när de blivit varma.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Haha! Ännu en pikant kulighet inom detta bilmärke!Dennis wrote:1,6 brukar skramla vid kallstart och ev. tystna efter ett tag. 2,0 skramlar när de blivit varma.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Den som söker finnerwingmanslider wrote:vad står egentligen vvt för?
Tack!
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing
I listan ser man även att Renault inte är ensam om egenheterna ...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Ok, felet tycks vara identifierat. Finns det någon som har nån lite härlig beskrivning hur man lättast byter den här historien? Har ändå ett planerat kamremsbyte inom kort så det är ju lika väl att passa på...
Någon som har bilder, elelr länk till någon som gjort det tidigare?
Tack på förhand
Någon som har bilder, elelr länk till någon som gjort det tidigare?
Tack på förhand
MVH
Mattias Fransson
Mattias Fransson