Byte kamrem Megane

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Aquila
Posts: 30
Joined: 25 Mar 2006, 07:49
Location: Värnamo

Byte kamrem Megane

Post by Aquila »

Min 02:a fyller 10 år efter ha gått snart 15 000 mil och det börjar bli dags för andra kamremsbytet. När jag kollar Mekonomen finns flera delar att köpa: själva kamremmen, kamremsats med vevaxelskruv och spännskruv, löprulle. Finns även en sträckare för bil med AC (vilket min har). Hur mycket är det skäl att byta egentligen?
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byte kamrem Megane

Post by Tony »

Aquila wrote:Min 02:a fyller 10 år efter ha gått snart 15 000 mil och det börjar bli dags för andra kamremsbytet. När jag kollar Mekonomen finns flera delar att köpa: själva kamremmen, kamremsats med vevaxelskruv och spännskruv, löprulle. Finns även en sträckare för bil med AC (vilket min har). Hur mycket är det skäl att byta egentligen?
allt anser jag, spara in på några kronor i sammanhanget, när man kan få riskera att byta motor istället, glöm inte vattenpump
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Aquila
Posts: 30
Joined: 25 Mar 2006, 07:49
Location: Värnamo

Re: Byte kamrem Megane

Post by Aquila »

Tack Tony, utifrån dina tips har jag kollat med verkstaden och fått ett pris på 6400:-. Det omfattar byte av kamremsatsen och vattenpumpen + ytterligare en drivrem.
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byte kamrem Megane

Post by Tony »

Aquila wrote:Tack Tony, utifrån dina tips har jag kollat med verkstaden och fått ett pris på 6400:-. Det omfattar byte av kamremsatsen och vattenpumpen + ytterligare en drivrem.
:racesmile:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply