Kupéfläkt Laguna -98 med ACC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hemulen

Kupéfläkt Laguna -98 med ACC

Post by Hemulen »

Hej!
Hittade denna tråd som passar in på min problem:
http://crs-forum.16v.se.linweb42.kontro ... =25&t=6111

Fläkten död men rätt som det är kan den starta på max, oavsett om bilen är igång eller inte. Jag plockade ner fläkten och fick bryta loss kontakten med milt våld då båda jordkablarna var brända. Jag slipade av kontaktstiften och körde på lite elektronikrengöring men fläkten är lika död för det.

Jag hittade en begagnad fläkt på bildelsbasen som är beställd och borde dyka upp i nästa vecka.

Kontakten antar jag borde bytas, finns den som reservdel till ett vettigt pris någonstans? Även hos Volvo/Renault?

Finns det risk att det är något mer som kan ha gått sönder? Någon elektronikbox någonstans eller liknande?
Tony
Forumpolis

Re: Kupéfläkt Laguna -98 med ACC

Post by Tony »

Löd ihop kablarna, en fläkt byter man inte så ofta, bara en felkälla att ha en kontakt (iaf om man löder ihop det ordentligt)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hemulen

Post by Hemulen »

Tack för tipset men jag fattar inte riktigt hur du menar. Det finns inga kablar på fläkten utan bara kontaktbleck i själva kontakten. Menar du att jag ska försöka löda fast kablarna direkt på kontaktblecken inne i kontakten? Kablarna är rätt tajta så arbetsställningen lär bli intressant... :lol:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Hemulen wrote:Tack för tipset men jag fattar inte riktigt hur du menar. Det finns inga kablar på fläkten utan bara kontaktbleck i själva kontakten. Menar du att jag ska försöka löda fast kablarna direkt på kontaktblecken inne i kontakten? Kablarna är rätt tajta så arbetsställningen lär bli intressant... :lol:
Visste inte riktigt hur det såg ut, men annars kan du ta nya flatstift som passar och montera på rätt ställe, lr åka till skroten och klippa bort ett helt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply