Kvalitet på Laguna II, 05-07?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peppelito
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2008, 14:28
Location: Linköping

Kvalitet på Laguna II, 05-07?

Post by peppelito »

Hej!

Har tidigare haft en Laguna 2,0T -04 som jag hade diverse vanliga fel på. Bla var det trasig ballast till Xenon, trasig AC samt trasig fönsterhiss på passagerarsidan fram. Trots detta gillade jag verkligen bilen och går nu i tankar på att kanske skaffa en Laguna II 2,0T, 05-07. Har för mig att jag läst att kvaliteten höjdes avsevärt i samband med att man gjorde en facelift (05 och framåt). Är det någon här som kan verifiera att så är fallet?

Jag har kollat den väldigt informativa tråden som samlar alla möjliga tänkbara fel gällande Laguna II, men det framgår inte om kvaliteten är förbättrad på bilar from -05.

Mvh

//P
Peter Einberg, Sturefors
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kvalitet på Laguna II, 05-07?

Post by Tony »

Dom säger så att 05 och nyare skall vara bättre,vilket borde vara logiskt. Samtidigt var felen du räknar upp på din tidiga inte så kostsamma om man gör det på rätt sätt, elhiss några 100lappar från tyskland, universalballast runt 400kr, ac är ju lite kostsammare dock men felen på laguna II är ganska kända och det går att få tag på delar billigt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kvalitet på Laguna II, 05-07?

Post by Stymie »

Jag har en -07 1.9dci med drygt 14000 mil på mätaren. Den har haft alla de framvagnsproblem som de tidigare årsmodellerna. I övrigt i stort sett felfri. Något som definitivt är bättre är bakvagnsbussningarna. I övrigt så är det bara EGR-ventilen som jag bytt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
peppelito
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2008, 14:28
Location: Linköping

Re: Kvalitet på Laguna II, 05-07?

Post by peppelito »

Tack båda för svaren!

Det stämmer att två av felen jag drabbades av på min förra Laguna går att lösa ganska smidigt och billigt. AC:n kostade däremot mycket, men jag hade tur att försäkringen kunde ta den stora smällen. Jag klarade mig undan med självrisk på 5000...

Någon gång i oktober-november är dags för inköp av bil. I nuläget står det mellan Laguna och Saab 9-5. Den senare ligger av naturliga skäl väldigt bra till prismässigt i nuläget. Återstår att se vad det slutar med för bil...

//P
Peter Einberg, Sturefors
Post Reply