Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Moderator: Forumpolisen
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Jepp, eller snarare, bilen dyker upp, själv springer jag stort Varv i Göteborg den dagen
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Har uppdaterat med skarpare bilder på inredningen och fälgarna nu, kolla föregående sida. För den nyfikne finns mer info på garaget.org också, eller länka http://www.garaget.org/?car=111641
Fler uppdaterade bilder på sidan 3...
Hoppas hinna bocka av lite fler saker på listan innan höstmörkret, förgasarbestyckning står längst upp på listan nu, så att man kan frigöra hästkrafterna. Pratade med Arne Berg häromdagen som fortfarande utantill minns vilken bestyckning jag skulle ha till motorns Weber 45:or. Han mindes även den motor som tidigare satt i bilen och hur tidsödande det var att försöka få ordning på det famösa Lucasprutet.... är nog tacksam att det sitter Webrar igen numer.
Synd bara att det inte hunnit hända mer på snart två år. Hoppas på en lugnare jobbsituation det här året, så att man kan ägna bilen lite mer tid (någon som känner igen sig:). Framför allt hoppas jag kunna få in den i registret igen, så man kan få motionera den lite på riktigt.
Fler uppdaterade bilder på sidan 3...
Hoppas hinna bocka av lite fler saker på listan innan höstmörkret, förgasarbestyckning står längst upp på listan nu, så att man kan frigöra hästkrafterna. Pratade med Arne Berg häromdagen som fortfarande utantill minns vilken bestyckning jag skulle ha till motorns Weber 45:or. Han mindes även den motor som tidigare satt i bilen och hur tidsödande det var att försöka få ordning på det famösa Lucasprutet.... är nog tacksam att det sitter Webrar igen numer.
Synd bara att det inte hunnit hända mer på snart två år. Hoppas på en lugnare jobbsituation det här året, så att man kan ägna bilen lite mer tid (någon som känner igen sig:). Framför allt hoppas jag kunna få in den i registret igen, så man kan få motionera den lite på riktigt.
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Jag pratade med Arne Berg tidigt i somras för första gången på mer än 25 år. Han kom väl ihåg bilen och framför allt motorn. Förste ägaren, Gert, lät bilen tillbringa en hel del tid hos Arne. Arne uppgraderade Gordinimotorn till 1860cc och såg till att det hamnade vassare kam, modifierad topp osv på den. Med, antar jag, mycket trixande och Lucas insprutning (tog tydligen evigheter att shimsa in den) uppgav Arne att de pressade ut 213 hk ur motorn.
Enligt Arne lyckades de emellertid aldrig få motorn att bli tillräckligt körvänlig. Sprutet fungerade bara riktigt bra på full gas, i övriga lägen var förgasarna effektivare än sprutet, även om maxeffekten sjönk.
Och, motorn finns kvar. Någon hävdade ju att så var fallet och nu har jag sett den. 12:an vandrade mellan några ägare efter Gert och en av dem bestämde sig för att 1860-motorn kom bättre till pass i ett annat projekt. Jag bifogar några suddiga bilder. Lär inte ha plånbok att köpa tillbaka den, dessutom passar motorn väldigt bra där den hamnat nu. Men - drömma kan man förstås.
Ingen bra bild, I know, men ändå en pusselbit till om bilen.
Enligt Arne lyckades de emellertid aldrig få motorn att bli tillräckligt körvänlig. Sprutet fungerade bara riktigt bra på full gas, i övriga lägen var förgasarna effektivare än sprutet, även om maxeffekten sjönk.
Och, motorn finns kvar. Någon hävdade ju att så var fallet och nu har jag sett den. 12:an vandrade mellan några ägare efter Gert och en av dem bestämde sig för att 1860-motorn kom bättre till pass i ett annat projekt. Jag bifogar några suddiga bilder. Lär inte ha plånbok att köpa tillbaka den, dessutom passar motorn väldigt bra där den hamnat nu. Men - drömma kan man förstås.
Ingen bra bild, I know, men ändå en pusselbit till om bilen.
Last edited by JCWorks on 15 Nov 2011, 18:13, edited 1 time in total.
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Trevligt minst sagt! får man fråga vart den har hamnat nu och om det är sprut eller förgasare på den?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Menar du originalmotorn på bilden så sitter det förgasare på den nu, men ägaren har kvar sprutet, han är väl inte den ende av oss med en "bra-att-ha-hylla"
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Du träffade han som har motorn nu när du var på gotland (tyvärr inte jag )Alpine Linus wrote:Trevligt minst sagt! får man fråga vart den har hamnat nu och om det är sprut eller förgasare på den?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
njea kom ju på det senaremange wrote:Du träffade han som har motorn nu när du var på gotland (tyvärr inte jag )Alpine Linus wrote:Trevligt minst sagt! får man fråga vart den har hamnat nu och om det är sprut eller förgasare på den?
vi talade om det på båten hem och även r5 turbo motor kittad R8
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Drivknut - någon som vet??
Så blev det en lördag i Gordinigaraget äntligen. Inga framsteg, men lite händelser i alla fall. Behövde byta yttre drivaxeldamaskerna, som spruckit, och stycka om Webrarna. Det visade sig att jag hade det mesta i munstyckeväg i gömmorna, men det fattas två spridare 4.5 och halsringarna behöver svarvas upp till 38 mm. Har fått dit trattar och tänkte börja med ombestyckningen när/om jag hann färdigt drivaxlarna. Men - körde fast, förstås.
Här är lite bilder
Justerbart fjäderben och Gordinins kraftiga krängare. Vill gärna få på lite färg över det röda också.
Drivaxeln borta, det var den enkla biten..
Men jag vet inte hur knuten sitter fast. Hittar ingen låsning och törs inte börja banka utan att veta att det är våld som gäller. Är det någon som vet hur den lossas?
Hör gärna av dig med kunskap. Våld löser säkert en del, men inte alla tekniska problem, kanske.
Tills vidare får jag pilla med Webrarna, ett något mindre kladdigt jobb än drivaxlar.
Här är lite bilder
Justerbart fjäderben och Gordinins kraftiga krängare. Vill gärna få på lite färg över det röda också.
Drivaxeln borta, det var den enkla biten..
Men jag vet inte hur knuten sitter fast. Hittar ingen låsning och törs inte börja banka utan att veta att det är våld som gäller. Är det någon som vet hur den lossas?
Hör gärna av dig med kunskap. Våld löser säkert en del, men inte alla tekniska problem, kanske.
Tills vidare får jag pilla med Webrarna, ett något mindre kladdigt jobb än drivaxlar.
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
PM!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Medalj till Dennis (igen ), som visste att man knackade loss fästöronen från tripoden, den yttre kloänden på drivaxeln, för att få loss knuten. Allt är isär, gick som en dans och inget våld.
De här små fästöronen skulle knackas upp, sedan var allt "löst"
Knutarna är i bra skick, så nu får jag låna ett damaskverktyg eller göra en egen variant för att trä över den yttre änden på axeln.
Webrarna ligger i thinner, ett dygn i lösning och lite komprimerad luft efteråt brukar få bort det mesta av gammal skräp utan någon större ansträngning.
Ska hämta en ny ventilkåpspackning imorgon, den gamla läckte lite och jag har inte förrän nu lyft på kåpan för att se vad som döljer sig.
Bara positivt, dock, visade det sig. Bergs bearbetade lyftare och allt verkar härligt oslitet.
Lite material är taget längst ut på vipporna
Förvissade mig om att kanalerna var bearbetade också, förvånansvärt grova ytor både i insug och topplock, men jag antar att det fanns en tanke med det när det gjordes. Vissa motorer, t ex Hundkojans, fungerar ju bäst med grov yta, och jag antar att det är samma tanke bakom Bergs filande i de här kanalerna.
Exempel på portning
Letar efter information om hur extraktorrören till de här motorerna ser ut. Originalgrenröret som sitter på tror jag ställer till det ännu mer när förgasarna blir rätt bestyckade och motorn var säkert modifierad med extraktor från början. Motorn som sitter i nu byggdes av Arne för att sättas i en R8 Gordini, men den blev knappt använd, sägs det. Det hade varit bra att få info om längd och diameter på ett Berg extraktorrör, eller en skiss.
Återkommer när jag får en chans att vara i garaget igen...
De här små fästöronen skulle knackas upp, sedan var allt "löst"
Knutarna är i bra skick, så nu får jag låna ett damaskverktyg eller göra en egen variant för att trä över den yttre änden på axeln.
Webrarna ligger i thinner, ett dygn i lösning och lite komprimerad luft efteråt brukar få bort det mesta av gammal skräp utan någon större ansträngning.
Ska hämta en ny ventilkåpspackning imorgon, den gamla läckte lite och jag har inte förrän nu lyft på kåpan för att se vad som döljer sig.
Bara positivt, dock, visade det sig. Bergs bearbetade lyftare och allt verkar härligt oslitet.
Lite material är taget längst ut på vipporna
Förvissade mig om att kanalerna var bearbetade också, förvånansvärt grova ytor både i insug och topplock, men jag antar att det fanns en tanke med det när det gjordes. Vissa motorer, t ex Hundkojans, fungerar ju bäst med grov yta, och jag antar att det är samma tanke bakom Bergs filande i de här kanalerna.
Exempel på portning
Letar efter information om hur extraktorrören till de här motorerna ser ut. Originalgrenröret som sitter på tror jag ställer till det ännu mer när förgasarna blir rätt bestyckade och motorn var säkert modifierad med extraktor från början. Motorn som sitter i nu byggdes av Arne för att sättas i en R8 Gordini, men den blev knappt använd, sägs det. Det hade varit bra att få info om längd och diameter på ett Berg extraktorrör, eller en skiss.
Återkommer när jag får en chans att vara i garaget igen...
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Vilka köpte den "look a like" Gordini'n som Jakobsson i Valbo hade, samt den äkta som Thomas Johansson i Gävle hade? Båda hade ju det riktiga Devilröret, annars finns en svensktillverkad kopia som 15/17klubben låtit, tror det var Simons tillverka.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
12G-lookaliken från Valbo var det väl Mr.Peter B. som köpte en gång i tiden (tror jag). Nu mer finns den i Järfälla/Sthlm om jag inte är ute och cyklar. (kan ev förmedla tel.nr om det är inressant)Dennis wrote:Vilka köpte den "look a like" Gordini'n som Jakobsson i Valbo hade, samt den äkta som Thomas Johansson i Gävle hade? Båda hade ju det riktiga Devilröret, annars finns en svensktillverkad kopia som 15/17klubben låtit, tror det var Simons tillverka.
(Den bilen innehöll/innehåller lite bitar från en av mina gamla tolvor, bl.a. en R18-låda som jag gjorde i ordning och riktiga 12/17G fälgar och ev lite broms och chassibitar också.
Jakobsson köpte ett gäng 12-grejer av mig när de de höll på och satte ihop den bilen en gång i tiden...)
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Tror min bil är Gävlebilen, vill minnas att förförra ägaren hämtade den där. Kan kanske höra med honom om röret finns kvar, jag vet att han har lite överblivna delar till den kvar, tack för tipset.
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Precis som ni säger jackobsonbilen gick via Peter B till åkersberga. och denna bilen är nog den som fanns i gävle. vad jag vet så finns det 3 bilar till i sverige.
Längderna på extraktorrör fick jag av Arne kan leta reda på dom och posta här om du vill. De jag fick var de han brukade använda på 5 alpine och gordinimotorena men tror han använde samma till 16 motorerna.
Längderna på extraktorrör fick jag av Arne kan leta reda på dom och posta här om du vill. De jag fick var de han brukade använda på 5 alpine och gordinimotorena men tror han använde samma till 16 motorerna.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Avgasventilens diameter = invändig diameter på primärrören. Har för mig de skulle vara 70cm. Chapmanskruv i tändföljd och utgångarna vinklade så att tryckpulsen i utloppet stänger flödet på den mitt emot. Collektorns volym 1cylinders volym x 1,3 är de uppgifter jag har. Just skruv och collektor var vist väldigt känsligt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem