Megane 1,9 dci som inte svarar på gasen..

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Akebono

Megane 1,9 dci som inte svarar på gasen..

Post by Akebono »

Har fått en megane 1,9 dci på halsen... Den svarar inte på gas som den borde, är så trött att den knappt går att köra på 1.an, 2.ans växel kommer inte på fråga. Har varit inne på volvo på felsökning och enligt dom så finns de inga felkoder, utan hävdade ett problemet låg i att turbon va kass. Efter att plockat ner för att kolla detta visade sig att turbon fungerar som den ska, och såvitt jag vet även wastegaten. Hittar inget fel på några slangar, avgassystemet är inte tätt, inte heller insuget. Bränslefiltret är nyligen bytt, även högtryckspumpen och kamrem o.s.v. Någon som har några förslag? gasspjäll? luftmassemätare? Vore väldigt tacksam för all hjälp..
Christian Hansson
Dennis
Forumpolis

Re: Megane 1,9 dci som inte svarar på gasen..

Post by Dennis »

Kolla bromsljuskontakten. Den har två funktioner på dieslarna, dels att tända bromsljus men även att strypa bränsletillförslen. Har för mig att det sitter två st svitchar, en uppe mot torpedväggen och en mera synlig. Den kan ha kommit ur läge.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Akebono

Post by Akebono »

Kollade detta, Hittade dock bara en, och den verkade fungera som den skulle. Pratade med volvo igen och dom hävdar fortfarande att det är turbon. Efter en mera noga kontroll är jag fortfarande övertygad om att det inte är den som är felet... Inga flera goda förslag? För här börjar mina idéer ta slut:P
Christian Hansson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Dennis wrote:Kolla bromsljuskontakten. Den har två funktioner på dieslarna, dels att tända bromsljus men även att strypa bränsletillförslen. Har för mig att det sitter två st svitchar, en uppe mot torpedväggen och en mera synlig. Den kan ha kommit ur läge.
Har haft precis det felet på en 1,5dCi för några år sedan. Den lämnade inga felkoder, vilket är förståligt eftersom inget är fel, den tror bara att man bromsar. Då blir den bara omåttligt trött.
Kopplar man in sig med diagnosen och mäter realtidsdata så ser man att kontakten är sluten för bränslestrypning (styrd av den x-tra bromskontakten)
Är det kollat :?: :?: Innan man springer iväg och lägger 5siffrigt på turbobyte :!:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Igensotad katalysator :idea:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Akebono

Post by Akebono »

Har kollat bromsljuskontakten, hittar dock bara EN. Har provkört den (så gott som går med tanke på hur trött den är) och lägger jag foten på bromen så blir den ännu tröttare, så jag skulle nog säga att den fungerar som den ska... Har även kört motorn utan avgassystemet på, Ingen skillnad där heller tyvärr :?
Map-sensor? Luftmassemätare?
Christian Hansson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Ok! Hur har DU! kollat turbon?
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Akebono

Post by Akebono »

Wastegateklockan är tät, och stången sitter kvar på armen, verkar inte kärva heller.. Har skruvat ner insug och avgassidan samtidigt och kontrollerat glapp, inget axiellt och lite radiellt, men inte så de stör...
Plockade bort kontakten till map-sensorn, efter detta svarade den lite bättre på gas, dock långt ifrån normalt...
Christian Hansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Akebono wrote:Wastegateklockan är tät, och stången sitter kvar på armen, verkar inte kärva heller.. Har skruvat ner insug och avgassidan samtidigt och kontrollerat glapp, inget axiellt och lite radiellt, men inte så de stör...
Plockade bort kontakten till map-sensorn, efter detta svarade den lite bättre på gas, dock långt ifrån normalt...
egr ventilen är den ren,tät osv ?? jag kör utan min inkopplad för den gick dåligt med den inkopplad..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Kan ju vara osynk på pedal och pump kanske. Annars kolla IC så den inte sitter igen. Har du möjlighet så sätt dit en laddtrycksgivare lite löst bara och kolla att du har fullt tryck fram.

IC sitter ju i hjulhuset. Gavlarna på dessa kan gå isär om man har otur.

Som Tony sa så är egr ventilen ett bekymmer ibland på dessa.

Bränslefilter,luftfilter ?

Hoppas du hittar problemet. Sjukt roliga bilar med trimbox på :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Tog för givet att det var en meg. II men det kanske är en 1'a?
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Dennis wrote:Tog för givet att det var en meg. II men det kanske är en 1'a?
måste väl vara en IIa Iorna heter väl Dti ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Tony wrote:
Dennis wrote:Tog för givet att det var en meg. II men det kanske är en 1'a?
måste väl vara en IIa Iorna heter väl Dti ??
När phase 2an kom fick den även en dci spis. Var väl mellan -00 och -02
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Akebono

Post by Akebono »

Det är en 2.a Uem945 Heter den. Det ska nog vara en F9Q800 motor om jag inte minns fel...

Har kollat luft/bränslefilter och avgassystemet, Inget fel där. Fri genomströmning genom ic och inget läckage. Kollade även egr ventilen, de va onekligen ganska sotigt så jag rengjorde och smorde, dock inte någon förbättring.

Gaspedal som inte är i synk med pumpen? Går detta att kontrollera utan diagnosverktyg?

De som hittills gett mest resultat va att plocka bort kontakten till map sensorn, Lyckades faktiskt få upp bilen i 50 efter ett tag(!!!) Något som låter bekant?
Christian Hansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Akebono wrote:Det är en 2.a Uem945 Heter den. Det ska nog vara en F9Q800 motor om jag inte minns fel...

Har kollat luft/bränslefilter och avgassystemet, Inget fel där. Fri genomströmning genom ic och inget läckage. Kollade även egr ventilen, de va onekligen ganska sotigt så jag rengjorde och smorde, dock inte någon förbättring.

Gaspedal som inte är i synk med pumpen? Går detta att kontrollera utan diagnosverktyg?

De som hittills gett mest resultat va att plocka bort kontakten till map sensorn, Lyckades faktiskt få upp bilen i 50 efter ett tag(!!!) Något som låter bekant?
har du map sensor ?? jag har luftmassemätare på min Laguna II -02 1,9dci

Post Reply