5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Hittade en rå R5a i Japan, som kanske kan inspirera massan
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
ser väldigt lik inspirationsbilden på sid 2figgesoft wrote:Hittade en rå R5a i Japan, som kanske kan inspirera massan
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Yes, därifrån kommer inspirationsbilden Ser dock inte riktigt ut som den bilden men men...
Lite nya grejer nu då:
Nya bromsok...igen. Från en Clio 16v.
Lagom FET front...
Nya oken passade inte, gamla på plats igen.
Regplåtar & vita strålkastare monterat. Snart klar för gatorna =)
Monterade in originalstol igen pga att jag inte satt speciellt bra i Sparcostolen =/
Lite rörigt inuti bilen nu när jag skulle kapa fästena till SParcostolen som var rejält svetsade.
Nu väntar en omgängning av ena okets luftnippel som brast inuti oket...SUR!
Tips på en lyckad avluftning av bromsarna tas gärna emot. Börjar tröttna på skiten snart...
Lite nya grejer nu då:
Nya bromsok...igen. Från en Clio 16v.
Lagom FET front...
Nya oken passade inte, gamla på plats igen.
Regplåtar & vita strålkastare monterat. Snart klar för gatorna =)
Monterade in originalstol igen pga att jag inte satt speciellt bra i Sparcostolen =/
Lite rörigt inuti bilen nu när jag skulle kapa fästena till SParcostolen som var rejält svetsade.
Nu väntar en omgängning av ena okets luftnippel som brast inuti oket...SUR!
Tips på en lyckad avluftning av bromsarna tas gärna emot. Börjar tröttna på skiten snart...
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Passade inte clio 16v oken ?? det är ju samma som sitter på, för att få clio bromsar är det bara att byta ok hållare och skivor till större.
Tryck ihop last ventilen bak när du luftar annars skall det inte vara några problem..
Tryck ihop last ventilen bak när du luftar annars skall det inte vara några problem..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Riktigt snygg bil då man nu ser den i dagsljus lite bättre!
John Ignell Enviken
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tony: Nix, oken var identiska med de som jag hade förutom 3-4mm tunnare =/ Har Clio bromsar men tror de nya oken var till en kombi som tydligen inte var exakt lika stora.
Tack, ska tänka på det när jag avluftar.
John: Tack =) Börjar bli riktigt fäst vid bilen faktiskt. Men om den ska stanna i min ägo måste jag svetsa nytt golv...rost som satan.
Tack, ska tänka på det när jag avluftar.
John: Tack =) Börjar bli riktigt fäst vid bilen faktiskt. Men om den ska stanna i min ägo måste jag svetsa nytt golv...rost som satan.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Värsta rost ställen brukar vara, trösklar,rutramen fram, bakluckans rutram, hjulhus vid tanklocket, bakkant på golvet vid fötterna vid baksätet, hörnor vid strålkastare, har dock varit ute för ett lik med rost i golvet vid fötterna på bägge sidor fram..
Är gammal bil men hoppas du står ut med den, jag älskar den för att den är så enkel
Finns inte massa hjälpmedel som förstör kör känslan,jag är den som kör inte 5011
förkortningar som dämpar glädjen,man känner hjulen i ratten,det gör du inte i en nyare bil
Är gammal bil men hoppas du står ut med den, jag älskar den för att den är så enkel
Finns inte massa hjälpmedel som förstör kör känslan,jag är den som kör inte 5011
förkortningar som dämpar glädjen,man känner hjulen i ratten,det gör du inte i en nyare bil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Klart du ska behålla bilen nu då du lagt ner tid,pengar etc på den försök hitta en som är bra på att svetsa sakerna så har du ju en bil du kan visa upp på utställningar etc!
John Ignell Enviken
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Främst trösklarna & golvet fram som är helt kass.
Min kompis som hjälpte mig att bygga om bilen kan svetsa riktigt grymt. Han har bl.a svetsat hela buren, vingfästena, avgassystemet, grillnäten, speglarna etc. etc. Så han kan lätt hjälpa mig. Frågan är om jag orkar lägga ner mer tid på bilen....
Känns inte så farligt heller eftersom jag inte lagt otroligt mycket pengar på bilen pga mina sponsorer. I oktober går mina avtal ut & bilen ska besiktas, vilket den aldrig kommer att klara. Därav lite sugen på att sälja.
Det jobbiga är att sätta ett pris på bilen. Får aldrig igen nerlagt jobb men kan säkert få lite extra för utrustningen.
Får se vad som händer...
Min kompis som hjälpte mig att bygga om bilen kan svetsa riktigt grymt. Han har bl.a svetsat hela buren, vingfästena, avgassystemet, grillnäten, speglarna etc. etc. Så han kan lätt hjälpa mig. Frågan är om jag orkar lägga ner mer tid på bilen....
Känns inte så farligt heller eftersom jag inte lagt otroligt mycket pengar på bilen pga mina sponsorer. I oktober går mina avtal ut & bilen ska besiktas, vilket den aldrig kommer att klara. Därav lite sugen på att sälja.
Det jobbiga är att sätta ett pris på bilen. Får aldrig igen nerlagt jobb men kan säkert få lite extra för utrustningen.
Får se vad som händer...
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Här kommer ett helt gäng med bilder på "Vader" från dagen när Carkings hyrde hela Ring Knutstorp.
Min lilla busbil både hängde på & slängde av bilar med betydligt bättre prestanda enligt pappret.
Min bästa klockade tid under dagen blev 1m 20sek. Helt nöjd faktiskt med tanke på att bilen kostat mig 4500kr
Tror även att jag körde ett par varv under 20sekunders sträcket när tidtagaren var borta, men men...lite kul att se fram emot till nästa säsong.
Bilen gjorde totalt 70 varv under dagen & gick som säkerheten själv =)
Lagt av finfälgarna till förmån för Bridgestone R-däck som gjorde sitt.
Enjoy!
Zooma in det fingret till flaggvakten & fotografen =) haha!
Min lilla busbil både hängde på & slängde av bilar med betydligt bättre prestanda enligt pappret.
Min bästa klockade tid under dagen blev 1m 20sek. Helt nöjd faktiskt med tanke på att bilen kostat mig 4500kr
Tror även att jag körde ett par varv under 20sekunders sträcket när tidtagaren var borta, men men...lite kul att se fram emot till nästa säsong.
Bilen gjorde totalt 70 varv under dagen & gick som säkerheten själv =)
Lagt av finfälgarna till förmån för Bridgestone R-däck som gjorde sitt.
Enjoy!
Zooma in det fingret till flaggvakten & fotografen =) haha!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Ett hett tips till alla banracing människor är att testa Supersports ställbara coilovers av den nyaste versionen Black Revolution. Dessa gjorde stor betydelse! Finns att köpa av www.risetrade.se
Hade kunnat sänka fram ytterligare 20mm men sparar det till nästa säsong
Tipsa gärna om Renaultklubbens banträffar inför kommande säsong så man kan boka in redan nu.
Till våren har jag även hunnit byta kylare m.m. Kanske även en omlackering...vem vet
Hade kunnat sänka fram ytterligare 20mm men sparar det till nästa säsong
Tipsa gärna om Renaultklubbens banträffar inför kommande säsong så man kan boka in redan nu.
Till våren har jag även hunnit byta kylare m.m. Kanske även en omlackering...vem vet
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
GR i början på Maj
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
"Coilover "Black Evolution ställbara i både höjd och hårdhet.CarbonLoader wrote:Ett hett tips till alla banracing människor är att testa Supersports ställbara coilovers av den nyaste versionen Black Revolution. Dessa gjorde stor betydelse! Finns att köpa av http://www.risetrade.se
Hade kunnat sänka fram ytterligare 20mm men sparar det till nästa säsong
Tipsa gärna om Renaultklubbens banträffar inför kommande säsong så man kan boka in redan nu.
Till våren har jag även hunnit byta kylare m.m. Kanske även en omlackering...vem vet
Supersports senaste innovation.
Dessa coilover bygger på tekniks vidareutveckling och mångårig erfarenhet av väghållningsprodukter. med "black evolution" fick vi en fantastisk coilover med förbättringar i allt från skruv, material, fjäder, fjäderegenskaper, låsning, mm. Nu även med hårdhetsjustering med erfarenheter från SPAX."
Vad bra att man åker Spax RSX
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Ooops, fick med ett "R" för mycket där Tack Tony
Gött mos med dina dämpare
GR, antar att det står för Gotland Ring. Känner ägaren där efter att ha gjort lite kolfiberdelar till hans Mini. Hade varit trevligt att testa den banan faktiskt. Ska kolla en bra deal med ägaren.
Hade kanske ClubRenaultSverige varit intresserade av att hyra banan gemensamt med Carkings & kanske ytterligare någon bilklubb för att få ner kostnaden delat på flera klubbar?
Carkings hyrde som sagt hela Knutan för 60 lax senast & med 10 körande blev förlusten hyfsat GIGANTISK GR är vad jag vet billigare att hyra plus att jag kan snacka ner priset med ägaren en aning isf.
Gött mos med dina dämpare
GR, antar att det står för Gotland Ring. Känner ägaren där efter att ha gjort lite kolfiberdelar till hans Mini. Hade varit trevligt att testa den banan faktiskt. Ska kolla en bra deal med ägaren.
Hade kanske ClubRenaultSverige varit intresserade av att hyra banan gemensamt med Carkings & kanske ytterligare någon bilklubb för att få ner kostnaden delat på flera klubbar?
Carkings hyrde som sagt hela Knutan för 60 lax senast & med 10 körande blev förlusten hyfsat GIGANTISK GR är vad jag vet billigare att hyra plus att jag kan snacka ner priset med ägaren en aning isf.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Jag kan garantera att vi är intresserade att hyra banan gemensamt, vi har det ganska svårt att få till antal åkande så kan vi få med er så vore det oerhört bra, vi brukar få bjuda in för att få det gå ihop..CarbonLoader wrote:Ooops, fick med ett "R" för mycket där Tack Tony
Gött mos med dina dämpare
GR, antar att det står för Gotland Ring. Känner ägaren där efter att ha gjort lite kolfiberdelar till hans Mini. Hade varit trevligt att testa den banan faktiskt. Ska kolla en bra deal med ägaren.
Hade kanske ClubRenaultSverige varit intresserade av att hyra banan gemensamt med Carkings & kanske ytterligare någon bilklubb för att få ner kostnaden delat på flera klubbar?
Carkings hyrde som sagt hela Knutan för 60 lax senast & med 10 körande blev förlusten hyfsat GIGANTISK GR är vad jag vet billigare att hyra plus att jag kan snacka ner priset med ägaren en aning isf.
Du får hälsa Erik från mig, gått i parallell klass med honom
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen