Motorn knackar. Clio 1.4 RT aut. -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
g0kk

Motorn knackar. Clio 1.4 RT aut. -00

Post by g0kk »

Har kört min Clio i snart två år utan några större problem. Men den sista veckan har den börjat knacka när motorn blivit varm. Låter typ som en diesel. Någon som har några tips på vad det kan vara?

Jag anser mig själv gubbköra för det mesta, men jag har 3 mil motorväg till jobbet och den stackars bilen varvar 3200 RPM i 110 km/h... 4-växlad automat var nog ett misstag att köpa =)

Det är nog 3000 mil sedan olje- och tändstiftsbyte, så jag - som aldrig någonsin har mekat med en bil - tänkte ge mig på det. Funderar även på att kolla/byta oljan i växellådan. Någon som vet hur man gör, om man nu kan göra det?

EDIT: Kamrem bytt hösten -09 efter ca 7000 mil. Nu har den gått 9500 mil.
Johan Degerman
mange
Forumpolis

Re: Motorn knackar. Clio 1.4 RT aut. -00

Post by mange »

Svårt att veta, mycket som kan knacka :D var det 3000 mil sedan oljebyte så är det hög tid att byta olja och i framtiden byt vid 2000 mil. knackningarna kan vara lagerknack, lager mår inte bra av gammal olja, med det borde låta helatiden då.

byt olja. och lyssna från var knacket kommer.så är det lättare att sätta diagnos 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
g0kk

Post by g0kk »

Tack för det snabba svaret!

Nu har jag lyckats byta olja och jag tror det gick bra =)

Problemet har dock förändrats (eller ersatts)... När jag körde hem från jobbet i eftermiddags hade knacket i motorn slutat och ersatts av ett jämrande/tutande/tjutande som börjar runt 1700 varv och håller i sig däröver. Det är mer eller mindre samma "ton" oberoende av varvtal. Misstänker att det kan vara något lager som nämndes i andra posten. Det låter något som roterar kärvar.

Inga varningslampor lyser.

Jag har inte lyckats lokalisera ljudet, men jag har spelat in det! =)
Så för er som orkar lyssna på skrället:
http://www.mediafire.com/?20yp8hyxtzrxda4
Motorn låter inte så illa som det verkar på inspelningen, men tjutandet är ganska korrekt återspeglat.
Inspelningen börjar på tomgång och gasar stegvis upp till 4000 varv.

Min känsla är att det är dax för verkstaden eller skroten... Börjar med verkstan och hoppas bilen håller hela vägen dit. Jag har kört kanske 10 mil med detta ljudet...

Tacksam för svar!

EDIT: Om det nu skulle vara någon del av avgassystemet som glappar och skramlar borde väl ljudets frekvens ändras med varvtalet? (Hoppas lite på att det skulle vara ett sprucket grenrör eller liknande =))
Johan Degerman
mange
Forumpolis

Post by mange »

Kunde inte lyssna på filen från jobbet. Du säger att det är samma ton kanske kan vara växellådan?
Hursom listar lite saker som jag kan komma på samt hur de låter :D
* lagerknack (låter annorlunda i olika varvtal)
* vattenpump (varvtalsberoende)
* lyftare/ventiler (varvtalsberoende)
* generator (varvtalsberoende)

om det är lagerknack så kommer tillslut oljetryckslampan att lysa (om den fungerar :D )

Låter det även när du står still och torrgasar? låter det olika beroende på om du har D i eller ej.

enklast är nog att åka till verkstad eller fråga någon polare på plats som vet lite om bilar.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

Jag tyckte det lät som ett kasst lager typ spännrulle.

När är kamremmen bytt?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
g0kk

Post by g0kk »

Tack för svaren! Efter två veckor på verkstaden (obokad i semestertid är inget vidare...) har dom bytt generator och rem. Nu går hon som en klocka igen! Det var visst ett lager i generatorn som var slut. 6000 spänn fattigare blev man däremot...
Johan Degerman
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

g0kk wrote:Tack för svaren! Efter två veckor på verkstaden (obokad i semestertid är inget vidare...) har dom bytt generator och rem. Nu går hon som en klocka igen! Det var visst ett lager i generatorn som var slut. 6000 spänn fattigare blev man däremot...
sjönt att det löste sig,en del har vett att ta betalt :shock: delarna till att renovera din generator med nya lager och släpringar och allt kostar typ 300-500kr lr något sånt,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply