Reducerad effekt på Laguna II
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 6
- Joined: 28 Jul 2007, 22:27
- Location: Falköping
Reducerad effekt på Laguna II
Min renault Laguna 2,0T 2004 med automat fick ett konstigt problem idag. Servicelampan tändes+ Antispinnlampan tändes+ Motorikonen(avgas) tändes. Samtidigt blev bilen helt orkeslös, ungefär som den skulle gå på 3 cylindrar. Var 15 mil hemifrån ingen hjälp fanns att få. puttrade hem med husvagn på minst 3000 varv för att bilen skulle orka. Stänger man av den så startar bilen direkt men felet kvarstår. Ska lämna in bilen på verkstad men är det någon klurig som kan lista ut vad det är för fel? Hälsningar från Rattmuffen
Re: Reducerad effekt på Laguna II
Hej!
Är det någon som har en suss om misständnings orsaker?
Jag har fått samma besvär med bilen; laguna II, 2006, varit hos verkstan där upptäckte man en rad felkoder, nollade dem och bad mig att återkomma för en djupare undersökning.
Felet har återkommit men den inte visas några fel-medel på panellen.
Har tröttnat på Renaultsverkastan och tänkte felsöka själv.
Felet med misständning och misseffekt uppkommer när motorn värms upp, samt att kylfläkten är ur funktion, fast det inte finns nåt fel på den.
Igår upptäckte jag att förgasaren "SUSAR" (nåt missljud) när man stoppar in kortet, innan att starta bilen. Det känns att förgasarn har på nåt sätt hängt sig. När man rör på kyltemperatur-sensoren förändras oljudet från förgasaren.
Jag har kollat på mapsensoren; det var mycket olja på den också i "vakuumhoset".
Nu undrar jag:
-Ska det finnas olja där i "vakuumhoset"?
-Varifrån kommer oljan?
-Varför bete sig förgasaren på så sätt?
-Vad är orsaken till misständning och att motorn blir kraftlös?
Är det någon som har en suss om misständnings orsaker?
Jag har fått samma besvär med bilen; laguna II, 2006, varit hos verkstan där upptäckte man en rad felkoder, nollade dem och bad mig att återkomma för en djupare undersökning.
Felet har återkommit men den inte visas några fel-medel på panellen.
Har tröttnat på Renaultsverkastan och tänkte felsöka själv.
Felet med misständning och misseffekt uppkommer när motorn värms upp, samt att kylfläkten är ur funktion, fast det inte finns nåt fel på den.
Igår upptäckte jag att förgasaren "SUSAR" (nåt missljud) när man stoppar in kortet, innan att starta bilen. Det känns att förgasarn har på nåt sätt hängt sig. När man rör på kyltemperatur-sensoren förändras oljudet från förgasaren.
Jag har kollat på mapsensoren; det var mycket olja på den också i "vakuumhoset".
Nu undrar jag:
-Ska det finnas olja där i "vakuumhoset"?
-Varifrån kommer oljan?
-Varför bete sig förgasaren på så sätt?
-Vad är orsaken till misständning och att motorn blir kraftlös?
Alaedin
Re: Reducerad effekt på Laguna II
Vore bra om du talade om vad det är för motor under huven....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Reducerad effekt på Laguna II
Hej!
Tack för påpekandet!
Motoren är en 1,6:an med 16v. Bensindriven med kodnr. K4M 716. Bilen har gått 11000 mil. Bilens gruppkod: RN93000, vilken tros handla om årsmodell mellan 02/2005 till 10/2007.
Med Bästa Hälsningar
Tack för påpekandet!
Motoren är en 1,6:an med 16v. Bensindriven med kodnr. K4M 716. Bilen har gått 11000 mil. Bilens gruppkod: RN93000, vilken tros handla om årsmodell mellan 02/2005 till 10/2007.
Med Bästa Hälsningar
Alaedin
Re: Reducerad effekt på Laguna II
Hej!
Problem med Laguna 1,6, bensin, 2006;an är irriterande!
Det första jag kollat var tändstift och -spolar. Som sagt bilen startar mjukt och fint när den är kallt. Ojämn tomgång uppkommer efter några minuter eller kilometer.
Jag kollade kyltemperatur-sensorn: mätningen visar bara 0,5 volt på den och 2k Ohm resistance. Lufttemept-sensorn har noll volt och inegen resistance.
Det återstår mina tidigare frågor plus att jag undrar om det fins säkringar till dessa sensorer och i så fall var?
Problem med Laguna 1,6, bensin, 2006;an är irriterande!
Det första jag kollat var tändstift och -spolar. Som sagt bilen startar mjukt och fint när den är kallt. Ojämn tomgång uppkommer efter några minuter eller kilometer.
Jag kollade kyltemperatur-sensorn: mätningen visar bara 0,5 volt på den och 2k Ohm resistance. Lufttemept-sensorn har noll volt och inegen resistance.
Det återstår mina tidigare frågor plus att jag undrar om det fins säkringar till dessa sensorer och i så fall var?
Alaedin
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Reducerad effekt på Laguna II
provat att läsa felkoder? dem brukar kunna ange vilken tändspolebank som är kass.
Andra saker som kan vara värmerelaterade är ECU, slang till map-sensor, lambda sonden (testa dra isär kontakten och se om motorn går hyfsat rent - den går då på en förinställd mappning på tomgång och fullgas, kylvätske-tempgivaren funkar som en choke vilket innebär att den går fett vid start.,
Hur såg tändstiften ut, svarta, vita?
Ingen av givarna går via någon säkring.
Jag gissar fortf på en tändspole (eftersom motorfelslampan tändes).
Andra saker som kan vara värmerelaterade är ECU, slang till map-sensor, lambda sonden (testa dra isär kontakten och se om motorn går hyfsat rent - den går då på en förinställd mappning på tomgång och fullgas, kylvätske-tempgivaren funkar som en choke vilket innebär att den går fett vid start.,
Hur såg tändstiften ut, svarta, vita?
Ingen av givarna går via någon säkring.
Jag gissar fortf på en tändspole (eftersom motorfelslampan tändes).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430