Alpine 310 1600VF (VE)

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Tony »

mange wrote:
Dennis wrote:
mange wrote:här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland :D har ju redan sett den några gånger men aldrig hört 8)
Ungefär så låter den. http://www.youtube.com/watch?v=ysTje2jO ... ture=share
Filmen har man ju sett men gissar att ljudet är ännu bättre live :D
Japp det är det.. :D 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Ny tygbit i taket hade skaffats och monterades i går men det blev sk*t när kontaktlimmet högg så det var bara att riva ut eländet igen, trots att vi var 3st att försöka hålla det sträckt o rynkfritt vid limningen :evil: Måste vara 4 pers nästa gång :o

Något skitigt och inrökt kanske :roll:
Image
Image

Blev lite exteriört fotande på nymonterad jubileumsdekal istället.
Image
Image
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Alpine Linus »

vacker vacker!!! :racesmile: :mrgreen:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by figgesoft »

går det inte att smältlimma dit tyget istället och värma med värmepistol för att få det jämnt ?
vet inte hur det fäster dock. eller om det spricker senare...
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

figgesoft wrote:går det inte att smältlimma dit tyget istället och värma med värmepistol för att få det jämnt ?
vet inte hur det fäster dock. eller om det spricker senare...
:?: :?: Skulle väl gå åt typ 4732 limstavar och tyget smälter nog innan limmet!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:
figgesoft wrote:går det inte att smältlimma dit tyget istället och värma med värmepistol för att få det jämnt ?
vet inte hur det fäster dock. eller om det spricker senare...
:?: :?: Skulle väl gå åt typ 4732 limstavar och tyget smälter nog innan limmet!
Jag röstar för att gjuta en tunn glasfiber "kropp" till taket så kan du limma grejorna innan du skickar upp kroppen ;)
orginal hade väll dem någon slags hård frigolit/tyg/skumgummi matta va?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Det var bara tyg med skumgummi, mjukt och sladdrigt och limmat direkt mot karosseriplasten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by figgesoft »

Dennis wrote:
figgesoft wrote:går det inte att smältlimma dit tyget istället och värma med värmepistol för att få det jämnt ?
vet inte hur det fäster dock. eller om det spricker senare...
:?: :?: Skulle väl gå åt typ 4732 limstavar och tyget smälter nog innan limmet!

Fast har du en värmepistol som går att reglera så smälter limmet vid 95-120grader. :)

Bökigt vilket som och minst 4800stavar lär gå åt.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Alpine Linus »

gjut en skiva i kolfiber och SKRUVA upp så slipper du både tyget och limmet ;)

BRAIN STORM! :racesmile:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Jag tänker INTE överarbeta något så oviktigt som ett sketet innertak! Detta är en kör-maskin. Vill inte nästa tygbit sitta snyggt så får det va. Rå glasfiberkaross är snyggt också, och lättare :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Jag tänker INTE överarbeta något så oviktigt som ett sketet innertak! Detta är en kör-maskin. Vill inte nästa tygbit sitta snyggt så får det va. Rå glasfiberkaross är snyggt också, och lättare :wink:
Håller med! snyggare än rå plåtkarros med klisterrester som mitt innertak består av XD
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Fortfarande inget innertak och inte en enda av alla nyfikna som beskådat den har ens sett att det saknas :)
På söndag så ska jag riva ur motor och låda. (Lördag kappsegling)
Byta kopplingsats och öppna växellådan för det har hänt ngt med 5'n, troligen axiallåsningen eller växelförare eftersom den inte villgå i riktigt.
Pillar nog i 5's drev från en r-18 låda så får jag en länge 5'a och den både varvar mindre och ljudnivån blir lägre för bekvämare långtransporter :)
Så slipper man kanske att släppa gasen vid 230km/h för att inte motorn ska övervarva :mrgreen: För jädrar i gatan vad den går :racesmile: :mrgreen: :mrgreen:
Meksugna,, -Välkomna :!:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Perfekt mekväder idag, synd bara att ryggen är tvärslut idag :(
River ur motor o låda men sinkas av värken :evil: Grrr...
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Dennis »

Kom till slut igång fram åt 14 tiden. Det är en procerur bara att kunna få dit lyftarmarna, den är LÅG...
Image
Image

Å så upp.
Image

Inte så lång tid förrän motorn stod på golvet.
Image

Sedan väck med drivaxlar, spindlar och ur med lådan.
Image
Image
Image
Image

Längs in i struten så är växelförare och hastighetsmätarevajjer kopplade, där är det trångt!!! tur det är en liten servicelucka inne när man demonterat lite interiör i baksätet.
Image

Hrmm. L I T E !!! sliten drevsats till 5'n. Förstår varför den inte vill gå i riktigt :shock:
Image
Image
Image
Image
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Post by Tony »

Lätt att felsöka :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply