Ac och spolning på bakruta megane2 -05
Moderator: Forumpolisen
Ac och spolning på bakruta megane2 -05
Hej.
Är ny på detta forumet och nybliven ägare till en megane 2 -05.
Jag har två problem.
1. Spolningen på bakrutan funkar inte. Vrider man på regalget så spolar det framrutan även vid denna manöver. Någon som vet vad som är felet?
2. Ac funkar inte alls. Hör inte att kompressor startar.
Vad jag har förstått på forumet så finns det ofta fel på kontakterna.
Är det någon som har en översikt på var delarna sitter och hur man bäst själv felsöker?
/ Jonas
Jag har två problem.
1. Spolningen på bakrutan funkar inte. Vrider man på regalget så spolar det framrutan även vid denna manöver. Någon som vet vad som är felet?
Är det någon som har en översikt på var delarna sitter och hur man bäst själv felsöker?
/ Jonas
Jonas Håkansson
Re: Ac och spolning på bakruta megane2 -05
2. kan lika gärna vara trycklöst och då startar inte kompressorn..Håkansson wrote:Hej.
Jag har två problem.
/ Jonas
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kan man bygla någonstans så att man kan testa om den funkar eller finns det risk för att den går sönder då.Tony wrote:2. kan lika gärna vara trycklöst och då startar inte kompressorn..Håkansson wrote:Hej.
Jag har två problem.
/ Jonas
Både kompressorn och kontakten på ledningen (tryckgivaren?) sitter så att man ser dom från den nedre grillen men hur kommer man åt dom?
Under ifrån går ju inte för om man lossar dom tre skruvarna som håller skyddet under kylaren så släpper hela fronten.
Jonas Håkansson
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
1. Med absolut största sannorlikhet är det spolarpumpen samt har gått sönder invändigt. En plasthyllsa som skjuts mellan lägena beroende på om spolvätskan ska frammåt eller bakåt, brukar kunna gå sönder.
2. Precis som Tony säger. Mer troligt att det är ett trycklöst system än att kontakten dummar sig. Du kan kolla själv genom att dutta på serviceventilen som sitter på ac- röret ( där det sitter en svart kork). Dutta med ngt smalt och se om det kommer ngn gas under högt tryck ( endast kort stund annars försvinner det en massa gas) Gör det det kan det vara kontakten som strular. Om inte så e systemet tomt och måste läcksökas.
2. Precis som Tony säger. Mer troligt att det är ett trycklöst system än att kontakten dummar sig. Du kan kolla själv genom att dutta på serviceventilen som sitter på ac- röret ( där det sitter en svart kork). Dutta med ngt smalt och se om det kommer ngn gas under högt tryck ( endast kort stund annars försvinner det en massa gas) Gör det det kan det vara kontakten som strular. Om inte så e systemet tomt och måste läcksökas.
Johnny Söderström
Och spolningen så är det pumpen som är kass. Det är samma pump till vindruta och bakrutan, man kör den bara baklänges.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem