Laguna startar inte
Moderator: Forumpolisen
Laguna startar inte
Hej alla glada!
Till och börja med kan jag säga att jag har dålig koll på bilar, men man lär så länge man lever, eller hur?
Har en Laguna Grandtour (eller vad det heter) 1.8 -01.
Hursomhelst..
Igår skulle jag åka en sväng, sätter i kortet i bilen, elen går igång, radio, ac osv, men när jag trycker på "startknappen" så bryts strömmen, bilen harklar sig och stendör.
När jag prövar att sätta i kortet igen och vevar ner rutorna så hackar dom sig ner och upp igen i långsamt tempo.
Kan det här vara någonting batterirelaterat?
Otroligt tacksam för svar.
Till och börja med kan jag säga att jag har dålig koll på bilar, men man lär så länge man lever, eller hur?
Har en Laguna Grandtour (eller vad det heter) 1.8 -01.
Hursomhelst..
Igår skulle jag åka en sväng, sätter i kortet i bilen, elen går igång, radio, ac osv, men när jag trycker på "startknappen" så bryts strömmen, bilen harklar sig och stendör.
När jag prövar att sätta i kortet igen och vevar ner rutorna så hackar dom sig ner och upp igen i långsamt tempo.
Kan det här vara någonting batterirelaterat?
Otroligt tacksam för svar.
Daniel Sahlin
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Laguna startar inte
Mät batteriet. Ladda om det behövs. Är batteriet ok, prova i alla fall med ett annat. Mätningen sker obelastad och säger inte hela sanningen om batteriets hälsa. När du uteslutit batteriet kan du troligen räkna med att startmotorn är kass istället.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tack ska du ha, ska kolla upp det. Du vet inte möjligtvis vad batteriet ska dra för ström vid obelastad?Stymie wrote:Mät batteriet. Ladda om det behövs. Är batteriet ok, prova i alla fall med ett annat. Mätningen sker obelastad och säger inte hela sanningen om batteriets hälsa. När du uteslutit batteriet kan du troligen räkna med att startmotorn är kass istället.
Daniel Sahlin
finns apparat som man testar batteri med, men jag skulle göra såhär, ladda batteriet, kolla att batteripolerna är rena och har bra kontakt, starta bilen och mät laddspänningen brukar vara lite över 14volt om allt är ok. om batteriet inte är bytt så är det nog dags, att elhissarna går i stag beror på att dom varit spänningslösa så jag gissar på att batteriet är kass,lr att det inte får laddning.Chimera wrote:tack ska du ha, ska kolla upp det. Du vet inte möjligtvis vad batteriet ska dra för ström vid obelastad?Stymie wrote:Mät batteriet. Ladda om det behövs. Är batteriet ok, prova i alla fall med ett annat. Mätningen sker obelastad och säger inte hela sanningen om batteriets hälsa. När du uteslutit batteriet kan du troligen räkna med att startmotorn är kass istället.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen