Clio 1.4 RT från -95: Skrota eller ej?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
ogredani
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2011, 19:26
Location: Mölndal

Clio 1.4 RT från -95: Skrota eller ej?

Post by ogredani »

Frågan är om Pierre (som vi kallar bilen) ska få vila på en bildemontering eller om man ska ge en sista kapitalinjektion i hopp om att det blir bättre.

Har tidigare beskrivit det nuvarande värsta felet på bilen här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... w=previous

Det här är den kompletta listan på fel/brister som jag känner till:

Måste åtgärdas
  • Ojämn och ryckig gång (länk ovan). Kan ju vara vad som helst och jag måste börja köpa delar för att utesluta fel.
  • Hål i avgassystemet innan bakre ljuddämparen (går att svetsa förmodligen)
  • Sommardäcken har väl en halv säsong kvar. Behövs nya väldigt snart.
  • Har haft SJUKA problem med läckande däck både med S och V-däcken, även med ett splitter nytt vinterdäck. Misstänker två taskiga plåtfälgar som inte sluter tätt.
  • Läckande expansionskärl. Måste bytas.
  • Hjullagren bak avger lite missljud. Närmar sig byte.
  • Oljeläckage. Detta bör iofs gå på verkstadsgaranti efter senaste servicen där det "åtgärdades". Har 6 månaders garanti.
Inte lika viktiga brister
  • Glappande bakrutetorkarmotor.
  • Fjärrstyrt c-lås funkar inte på förardörren.
  • Stooora stenskottssprickor i framrutan (passagerarsidan). Bara estetisk brist just nu.
Jag lade ungefär 10 000 kr på kamremsbyte, kollapsat bromsok och fullservice i januari/februari. Hade jag vetat vad jag skulle behövt betala och insett att det inte löste med största problem med den ojämna gången, så hade den redan varit skrotad.

Så frågan är, är det nån idé att fortsätta? Jag har redan köpt en ny bil så frågan är om kostnaden att rusta upp den till fullt fungerande understiger bilens värde vid det laget. När Pierre funkar så är han ju grym, men han börjar bli gammal.

Bilen har för övrigt rullat 18 800 mil.
Daniel Stjern
User avatar
ogredani
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2011, 19:26
Location: Mölndal

Re: Clio 1.4 RT från -95: Skrota eller ej?

Post by ogredani »

Blir nästan en monolog/blog av detta, men fuck it. Här är uppdatering. :)

Redan lösta
  • Ojämn och ryckig gång. Visade sig vara bara en glappande kontakt. 0 kr.
Ska lösas och redan införskaffat materiel
  • Hål i avgassystemet innan bakre ljuddämparen. Köpt Gun Gum inför besiktning. 45 kr.
  • Byta läckande expansionskärl. 233 kr.
Måste åtgärdas i närtid
  • Oljeläckage, men det blir nog att jag bara torkar av skiten inför besiktning. 0 kr.
  • Sommardäcken har väl en halv säsong kvar. Behövs nya väldigt snart.
  • Har haft SJUKA problem med läckande däck både med S och V-däcken, även med ett splitter nytt vinterdäck. Misstänker två taskiga plåtfälgar eller ventiler som inte sluter tätt.
Blir väl att jag köper nya sommardäck när de gett upp och i samma veva så ser ju däckverkstaden till att åtminstone s-däcken är i prima skick. 2600 kr.
Eller så köper jag beggade däck på fälg på Blocket för några hundralappar, säg 800 kr.

Måste åtgärdas i närtid
  • Hjullagren bak avger lite missljud. Närmar sig byte troligen. 339 kr (en sida).
  • När avgaslagningen ger upp så blir det ny bakre ljuddämpare. 739 kr.
Inte lika viktiga brister
  • Glappande bakrutetorkarmotor.
  • Fjärrstyrt c-lås funkar inte på förardörren.
  • Stooora stenskottssprickor i framrutan (passagerarsidan). Bara estetisk brist just nu. Reparationskostnad: 1800 kr + ev arbete
Så för bruksskick pratar vi förmodligen 800 kr + 339 + 739 kr = 1878 kr

Med fräscha nya s-däck 2600 kr + 339 kr + 739 kr = 3678 kr.

Om jag skulle få för mig att byta vindrutan så blir det totalt c:a 5500 kr.

Är jag dum som fortsätter? :) Man kan ju få en "fin" fullt fungerande bil för 5500 kr. Men jag gillar att pilla så gör det mest för att stimuleras och lära mig.
Daniel Stjern
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio 1.4 RT från -95: Skrota eller ej?

Post by Tony »

fördelen med att laqa det man har är att man vet vad man har och vad som behöver lagas,det gör man inte om man köper ett billigt lik..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Clio 1.4 RT från -95: Skrota eller ej?

Post by MartinB »

Jag håller med Tony.

Jag har haft två Clio, en -94:a och en -96:a, och när jag köpte -96:an för att ersätta den gamla (som då gått ungefär lika mycket som din) så köpte jag mig lika mycket problem som om jag hade rustat upp den gamla...
Jag hade nog, om jag vore du, valt att fixa till "Pierre" för så lite pengar som möjligt, fyndat billiga kompletta fälgar på blocket och kört tills nästa stora problem kommer (tex. ett besiktningsprotokoll som påminner om en stryktipsrad). Med lite tur så kan du köra några år till innan något dyrt händer.
Därefter skroten nästa.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Post Reply