Historien om en Laguna.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
LOKE

Historien om en Laguna.

Post by LOKE »

Efter att jag har bytt samtliga leder fram och även bakvagnsbussningar , bromsok bak ( båda två ) , stötdämpare bak , fjädrar fram och bak , lödat acc panelen , skivor fram och klossar tyckte man att bilen skulle gå nått år utan problem!!! Har ägt bilen i 4½år och kostat på den mycket pengar för att jag tyckte det va en skön bil , men nu är det nog. Detta va kanske ett riktigt måndags exemplar jag köpte? Den hade gått 6500mil när jag köpte den och redan efter 6 månader började problemen. Nu har jag iallafall fått 25.000kr för den och det va ju tur för växellådan började vina och bakvagnsbussningarna är slut igen och höger fram fjäder har gått i sönder igen , men det är inte allt . För hjullagren fram är slut och höger spindelled har tagit semester , acn har lagt av och jag fick löda lamphållaren där bak så den inte lös som en julgran när man bromsa.
Dock har frugan kvar sin Clio som inte kostar en spänn i reperationskostnader och den har rullat 15.000mil min gick 10.200mil!!! ( Landsväg )
Men man ska aldrig säga aldrig , jag kanske inhandlar en Renault nån dag igen.
Ett stort tack till Autofrance som höll igång bilen så pass länge innan jag gav upp och ett stort tack till alla som har svarat på min diverse hjälp frågor.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Tony
Forumpolis

Re: Historien om en Laguna.

Post by Tony »

Skaffade min laguna 1,9dci -02 med 7000mil på mätaren, var lite trött på den i början,nu har den gått 22600mil, har bytt 1 hjullager 1 spindelled, ett par styrleder inne och ute, 1 turbo, lött acc panelen, bakvagnsbussingar 2ggr, och en elhiss.skulle tro att det är allt, lederna är väl ett par 100 lappar st turbon kostade 3500kr från england, bakvagsbussningar typ 800kr lr något sånt. så den är inte skyldig mig många pengar, nu i dagarna skaffade jag mig en reservdelsbil en hyffsat frisk laguna exakt samma modell och allt har några få mil på mätaren, lite standard laguna fel, torkaren bak kärvat, elhiss trasig. men det dyraste som gjorde bilen billig,(volvo skulle ha 20000) trasig startkrans det gjorde att jag fick ge 6000kr för en komplett bil med ny vindruta ny startmotor och lite annat fixat.
Laguna kan vara en strulbil som solkar renaults kvalitet, men som du själv jämför med clion så funkar den ju hela tiden.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply