Lustiga småfel Clio -97 (gen1)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
muZze

Lustiga småfel Clio -97 (gen1)

Post by muZze »

Tjena,

Har nyligen blivit med Clio igen, och har lite små bekymmer som jag kanske kan få assistans med av mer erfarna medmänniskor :)

1) Innerbelysningen fungerar väldigt sällan, varken på dörrkontakter eller strömbrytaren i taket. Har fungerat en gång under den dryga vecka jag haft bilen
2) Varvräknaren fungerar lite när den vill. Oftast när bilen är kall, för att sedan lägga sig på 0rpm när jag kört en stund. Kan kvickna till under kortare perioder, men oftast inte.
3) Har tappat (läs: inte haft) intervall-läget på vindrutetorkarna, plus att torkarna stannar där de råkar stå när jag sätter spaken på "off". Till bakrutan fungerar dock allt finfint, den ställer sig i hemläget och har intervallfunktion.

Har lite andra småfel jag ska åtgärda också, men det ska jag nog kunna reda ut själv. Visst luktar det jordfel över ovanstående? Har kollat säkringarna och det verkar som att de är helt okej, har inte haft möjlighet att kolla reläna men hur långsökt är inte det?

Frågan är dock, om det luktar jordfel, vart sitter jordpunkterna i denna bil?

I övrigt går den finfint och jag är så nykär jag kan bli i den lilla rackaren :P
Renault Clio 1.4RT -97 (gen1)
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Re: Lustiga småfel Clio -97 (gen1)

Post by figgesoft »

muZze wrote: Frågan är dock, om det luktar jordfel, vart sitter jordpunkterna i denna bil?
Det är nog ganska ovanligt att jordfel luktar ;)

Men varvräknaren är halvkänt problem, kolla anslutningen till tändspolen.
Intervall på vindrutetorkaren skulle kunna vara spaken.
Innerbelysning troligtvis jordfel pg.a. läckande antenn i taket eller kass jord bakom instrumentbrädan. Du får mäta o se om spänningen når dit, en bra mätpunkt för jord brukar vara tändningslåset (metallen).

Lycka till. :racesmile:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Nr:3 -Säkring!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
muZze

Post by muZze »

Tackar för alla tips! Har fått lösning på alla nuvarande problem, plus ett jag inte visste att jag hade... Det visade sig att kabelskon till minuspolen på batteriet bara satt medskickad, ett byte av den sedan gick motorn till och med renare :)

Innerbelysningen är fixad, det var tydligen kontaktglapp i kontakten i taket. Rickade lite på den och efter det har det fungerat varje gång. Inga tecken på att ha läckt in vatten dock.

Varvräknaren fungerar fortfarande lite som den vill, om än oftare än tidigare efter att jag rickat lite på kontakterna på tändspolen. Misstänker att jag får göra en grundlig rengöring av kontakterna för att få bukt med problemet.

Intervalltorkaren var mycket riktigt, som Dennis poängterade, en säkring som var bränd. Nu hittar den hemläget och intervallen fungerar igen!

Nu har jag bara några få bekymmer kvar innan kärran är helt "frisk", såsom C-låsmotorn på vänster bakdörr bara låser ibland. Motorn kör, men den rör sig oftast bara en liten bit (även om man plockar ut den och kör den utan några stag anslutna). Antagligen är den motorn slut, får ha tag på en ny sådan.

Jag har även en liten fråga. Jag tycker att växelspaken känns väldigt svampig och slapp i växlarna, med tanke på att jag haft det på alla mina tre små-Renaulter jag ägt misstänker jag att det är ett vanligt bekymmer. Frågan är om man kan göra något åt det, exempelvis byta ut någon bussning till växellänkaget eller liknande. Tips mottages gärna!

Tackar för hjälpen hittills! :D
Renault Clio 1.4RT -97 (gen1)
Post Reply