Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
Moderator: Forumpolisen
Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
Sambons bil, Clio 1,2 RN, viberar i motor, växelspak och kupé. Bilen låter som en diesel och en bogserbåt ur avgassystemet. Gasar man på Så slutar den vibrera, alltså den skakar endast på tomgång. Svänger man ratten oavsett tomgång eller körning eller vänster/höger så dör bilen direkt.
Inga fellampor lyser på instrumentbrädan. Tändspolen och tändstiften har jag provat att byta utan resultat. Luftburken verkar ren och snygg. Gasspjället är verkar heller inte defekt. Har även provat att dra ur givare på denna men ingen skillnad. Slangar m.m. i motorrummet ser inte ut att vara trasiga heller.
Tomgången är jämn och fin i varvtal iaf om man lyssnar på motorn.
Bilen startar en heller med svängda hjul efter att den dött, hjulen måste vara i rakt läge för att den ska starta. Precis som att något ligger i kläm närhjulen är sneställda.
Någon som har tips eller erfarenhet av problemet/problemen?
Tacksam för svar!
Inga fellampor lyser på instrumentbrädan. Tändspolen och tändstiften har jag provat att byta utan resultat. Luftburken verkar ren och snygg. Gasspjället är verkar heller inte defekt. Har även provat att dra ur givare på denna men ingen skillnad. Slangar m.m. i motorrummet ser inte ut att vara trasiga heller.
Tomgången är jämn och fin i varvtal iaf om man lyssnar på motorn.
Bilen startar en heller med svängda hjul efter att den dött, hjulen måste vara i rakt läge för att den ska starta. Precis som att något ligger i kläm närhjulen är sneställda.
Någon som har tips eller erfarenhet av problemet/problemen?
Tacksam för svar!
Kristian Brunnström
Re: Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
Hur högt är tomgångsvarvet?
Går den rent vid ca 1000 varv?
Om den gör det så kan det vara en grej (som jag inte kommer ihåg namnet på ) som sitter framför kylaren. den skall ställa upp tomgången när servon går in. den är ca 6 cm läng och fingerstor i diameter. är den oljig så är den trasig.
Går den rent vid ca 1000 varv?
Om den gör det så kan det vara en grej (som jag inte kommer ihåg namnet på ) som sitter framför kylaren. den skall ställa upp tomgången när servon går in. den är ca 6 cm läng och fingerstor i diameter. är den oljig så är den trasig.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
Tomgångsvarvet vet jag ej, men låter normalt. (Clion har ju ingen varvmätare i bilen).
Den går renare vi gaspådrag men skulle tippa vid ca. 2000 varv.
Ska kolla "grejen" så fort jag kommer hem och se om den är oljig.
(Kan det vara "kylvätsketempsensorn" du syftar på?)
Tack för snabbt svar!
Återkommer
Den går renare vi gaspådrag men skulle tippa vid ca. 2000 varv.
Ska kolla "grejen" så fort jag kommer hem och se om den är oljig.
(Kan det vara "kylvätsketempsensorn" du syftar på?)
Tack för snabbt svar!
Återkommer
Kristian Brunnström
Re: Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
Nej ingen tempmätare. denna mäter typ trycket i servoledningen när du vrider på ratten och finns tryck så lägger den på mera gas för att kompensera den effekt som servopumpen tar.
En annan sak. på detta forum så vill vi att man skriver sitt namn i signaturen. detta för att om alla gör detta så blir det mindre onödig pajkastning och ett trevligare forum. Så skriv dit för och efternamn i signaturen
En annan sak. på detta forum så vill vi att man skriver sitt namn i signaturen. detta för att om alla gör detta så blir det mindre onödig pajkastning och ett trevligare forum. Så skriv dit för och efternamn i signaturen
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
Antar att det du menade var den metallcylinder som sitter mitt framför kylaren på servoslangen? Denna såg fin och torr ut...
Däremot så kopplade jag loss givaren som sitter under generatorn, fick för mig att den gick till servosystemet. denna givare/kontakt var helt oljig inuti och bör inte fungera så bra fylld med olja. Bifogar bilder.
Provade att även dra ur givaren och starta bilen men då gick bilen precis likandant.
Däremot så kopplade jag loss givaren som sitter under generatorn, fick för mig att den gick till servosystemet. denna givare/kontakt var helt oljig inuti och bör inte fungera så bra fylld med olja. Bifogar bilder.
Provade att även dra ur givaren och starta bilen men då gick bilen precis likandant.
Kristian Brunnström
Re: Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
japp givaren på servoslangen var den som jag menade.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Clio 1,2 RN -00 vibrerar på tomgång och dör vid rattutslag
Kan det vara så att styrxväxel/snäcka servo har gett upp? eftersom kontakten sitter i denna och den tidigare haft missljud i form av knackande ljud vid svängning men nu slutat knacka och istället så går bilen inte som den ska längre.
Alltså en sådan:
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... =21395887#
Alltså en sådan:
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... =21395887#
Kristian Brunnström