Dött batteri
Moderator: Forumpolisen
Dött batteri
Hej,
imorgon så var det tänkt att jag skulle åka och besiktiga min Renaulr Megane -04.
Eftersom jag precis haft den på service så har jag väl inte tänkt så mycket på det, men jag tänkte att det var bäst att kolla lamporna innan jag åker dit.
Så jag går ut till parkeringen, riktar nyckeln mot bilen och trycker, inget händer, trycker igen, samma sak. OK tänker jag, det är väl batteriet i min nyckel som tagit slut, det är ju 7 år gammalt trots allt. Jag går in och byter ut det mot ett nytt batteri, går ut och försöker igen, inget händer nu heller. Går in och hämtar en voltmeter, kommer tillbaka till bilen och försöker komma ihåg hur det var man skulle använda nyckeln för att komma in i bilen, ok, man var tvungen att ta bort kåpan helt för att få nyckelhålet.
Öppnar huven, mäter batterispänningen, sk*t, 4,6 Volt.
Hämtar verktyg för att ta ur batteriet och sätta det på laddning.
Nehej, det verkar inte ta laddning alls, jag har en sådan där smart laddare som ska känna av spännig och skicka ut spänningen i pulser om det är ett urladdat battei, men iget händer, den står bara på standby. Hämtar ett gammalt moppebatteri bara för att kolla att laddaren funkar, jodå den funkar som den ska. Nu kanske ni undrar vart jag vill komma med allt det här bladdret, jag undrar om det är någon här som har råkat ut för att ett batteri helt plötsligt bara har dött. Det är ju visserligen 7 år gammalt, men det har aldrig sviktat eller visat några problem vds start, bilen har stått still i 6 dagar innan jaf idag skulle starta den.
Men jag hoppas ju att det är batteriet som bara har gett upp, man vet ju inte ännu i fall det är något annat som har gjort att spänningen har tömts.
Tur i oturen är ju at jag provade att starta den i dag och inte i morgon klockan 07:00 när jag skulle åka till besiktningen, sparade 300:- där, och fått ny tid om 1 månad.
/Peter
imorgon så var det tänkt att jag skulle åka och besiktiga min Renaulr Megane -04.
Eftersom jag precis haft den på service så har jag väl inte tänkt så mycket på det, men jag tänkte att det var bäst att kolla lamporna innan jag åker dit.
Så jag går ut till parkeringen, riktar nyckeln mot bilen och trycker, inget händer, trycker igen, samma sak. OK tänker jag, det är väl batteriet i min nyckel som tagit slut, det är ju 7 år gammalt trots allt. Jag går in och byter ut det mot ett nytt batteri, går ut och försöker igen, inget händer nu heller. Går in och hämtar en voltmeter, kommer tillbaka till bilen och försöker komma ihåg hur det var man skulle använda nyckeln för att komma in i bilen, ok, man var tvungen att ta bort kåpan helt för att få nyckelhålet.
Öppnar huven, mäter batterispänningen, sk*t, 4,6 Volt.
Hämtar verktyg för att ta ur batteriet och sätta det på laddning.
Nehej, det verkar inte ta laddning alls, jag har en sådan där smart laddare som ska känna av spännig och skicka ut spänningen i pulser om det är ett urladdat battei, men iget händer, den står bara på standby. Hämtar ett gammalt moppebatteri bara för att kolla att laddaren funkar, jodå den funkar som den ska. Nu kanske ni undrar vart jag vill komma med allt det här bladdret, jag undrar om det är någon här som har råkat ut för att ett batteri helt plötsligt bara har dött. Det är ju visserligen 7 år gammalt, men det har aldrig sviktat eller visat några problem vds start, bilen har stått still i 6 dagar innan jaf idag skulle starta den.
Men jag hoppas ju att det är batteriet som bara har gett upp, man vet ju inte ännu i fall det är något annat som har gjort att spänningen har tömts.
Tur i oturen är ju at jag provade att starta den i dag och inte i morgon klockan 07:00 när jag skulle åka till besiktningen, sparade 300:- där, och fått ny tid om 1 månad.
/Peter
Peter Nilsson
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Dött batteri
Med endast 4,6 volt lär det vara ett flertal celler i batteriet som har givit upp, inget jätteovanligt efter den tiden. Bara att byta batteri så blir allt bra. Hade det varit en urladdning över natten pga av att en förbrukare legat och dragit skulle du iaf haft över 10 v kräm kvar i batteriet.. nu när dte endast var 4.6 kan du som max ha 3 fungerande celler typ.
Johnny Söderström