Megane II - drar ur batteri och obefintlig tomgång
Moderator: Forumpolisen
Megane II - drar ur batteri och obefintlig tomgång
Hej,
Tänkte bara informera om lösningen på ett problem jag haft med min Megane II 1.6 2004. Förhoppningsvis kanske det kan hjälpa någon annan som eventuellt har liknande problem.
Seden ett år tillbaka har det ibland hänt att när jag under körning släppt gasen, tex vid en korsning, har bilen bara dött. Tomgången har varit helt och hållet försvunnen. Vissa gånger har man kunnat få den att gå, men på mycket låga varv, typ 500 rpm. Problemet var också att inga felkoder visats och felet har försvunnit av sig självt efter en stund, alltså svårt att felsöka. Dessutom har bilen ibland laddat ur batteriet. Över en natt kan batteriet ha tömts.
Bilen har varit inne på lokala Volvo/Renault verkstaden flera gånger utan att de hittat något. Vid ett tillfälle stod den där två veckor.
Felet har irriterat mig en hel del och jag har sökt mycket på diverse forum utan att hitta något konkret. Så en dag för några månader sen observerade jag ett svagt ljud under huven efter att jag stannat och till och med låst bilen. Upp med huven för att kolla var ljudet kom från. Det visade sig att det lät om VVT selenoiden. På något sätt var den alltså fortfarande aktiverad. Jag mätte upp strömförbrukningen vid selenoiden till 0.6A. Inte något man vill ha hela natten precis. Med den här nya informationen sökte jag forum igen och hittade ett par trådar som stämde helt med de symtom jag hade.
Enligt de tidigare nämnda trådarna skulle felet vara dålig kamaxelgivare. Jag nämnde detta för lokala verkstan och fick svaret att det trodde de inte - I såna fall får man ju en felkod, sa de. Men det var just det som påpekades i trådarna att ingen felkod kom upp och det var ändå fel på givaren. Jag bestämde mig för att testa och se.
Det är nu över en månad sen jag bytte givaren och bilen har gått som en klocka efter det. Batteriet har inte heller dragit ur. Dessutom tycker jag att bilen generellt går bättre än den gjorde tidigare.
En fundering har jag dock. Om nu VVT-selenoiden aktiveras av en felaktig kamaxelgivare, borde inte den aktiveringen stängas av när tändningen bryts? Luktar det inte lite programmeringsfel ?
Tänkte bara informera om lösningen på ett problem jag haft med min Megane II 1.6 2004. Förhoppningsvis kanske det kan hjälpa någon annan som eventuellt har liknande problem.
Seden ett år tillbaka har det ibland hänt att när jag under körning släppt gasen, tex vid en korsning, har bilen bara dött. Tomgången har varit helt och hållet försvunnen. Vissa gånger har man kunnat få den att gå, men på mycket låga varv, typ 500 rpm. Problemet var också att inga felkoder visats och felet har försvunnit av sig självt efter en stund, alltså svårt att felsöka. Dessutom har bilen ibland laddat ur batteriet. Över en natt kan batteriet ha tömts.
Bilen har varit inne på lokala Volvo/Renault verkstaden flera gånger utan att de hittat något. Vid ett tillfälle stod den där två veckor.
Felet har irriterat mig en hel del och jag har sökt mycket på diverse forum utan att hitta något konkret. Så en dag för några månader sen observerade jag ett svagt ljud under huven efter att jag stannat och till och med låst bilen. Upp med huven för att kolla var ljudet kom från. Det visade sig att det lät om VVT selenoiden. På något sätt var den alltså fortfarande aktiverad. Jag mätte upp strömförbrukningen vid selenoiden till 0.6A. Inte något man vill ha hela natten precis. Med den här nya informationen sökte jag forum igen och hittade ett par trådar som stämde helt med de symtom jag hade.
Enligt de tidigare nämnda trådarna skulle felet vara dålig kamaxelgivare. Jag nämnde detta för lokala verkstan och fick svaret att det trodde de inte - I såna fall får man ju en felkod, sa de. Men det var just det som påpekades i trådarna att ingen felkod kom upp och det var ändå fel på givaren. Jag bestämde mig för att testa och se.
Det är nu över en månad sen jag bytte givaren och bilen har gått som en klocka efter det. Batteriet har inte heller dragit ur. Dessutom tycker jag att bilen generellt går bättre än den gjorde tidigare.
En fundering har jag dock. Om nu VVT-selenoiden aktiveras av en felaktig kamaxelgivare, borde inte den aktiveringen stängas av när tändningen bryts? Luktar det inte lite programmeringsfel ?
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Medlem 1662
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane II - drar ur batteri och obefintlig tomgång
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane II - drar ur batteri och obefintlig tomgång
Fel?Djet wrote:Luktar det inte lite programmeringsfel ?
Snarare en feature så Varta säljer fler batteriet
Bra information dock, tack för att du delade med dig!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Megane II - drar ur batteri och obefintlig tomgång
Var sitter VVT solenoiden någonstans ?
Jag har haft problem med min kamaxelgivare med felkod df119.
Felkoden kommer och går, jag ska byta till en ny givare tänkte jag.
Men i går så var mitt batteri helt dött, det kanske är samma problem som du hade då. Jag har hört ett konstigt surrande ljud ibland efter att jag stängt av motorn, låter nästan som elektrisk motor som surrar, tror att det kommer från vänstra sidan av motorn.
Jag har haft problem med min kamaxelgivare med felkod df119.
Felkoden kommer och går, jag ska byta till en ny givare tänkte jag.
Men i går så var mitt batteri helt dött, det kanske är samma problem som du hade då. Jag har hört ett konstigt surrande ljud ibland efter att jag stängt av motorn, låter nästan som elektrisk motor som surrar, tror att det kommer från vänstra sidan av motorn.
Peter Nilsson