5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Moderator: Forumpolisen
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Lite lustigt att det blev en 5a att bygga om denna gången, men det verkar bara bli 1version av den.CarbonLoader wrote: Den romerska femman står för att det var 5:e gången jag byggde om Fiestan.
Vem vet hur projektet med Renault Turbon kommer att sluta
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Resultat bänkning: 120hk/180nm dvs 15hk mindre än jag hade med F7P och ca 15Nm mer.Robin wrote:Då kan man få fråga sig va den gav på dynon.
Det står säkert någonstans men orkar inte leta =)
201m tiden är ungefär den samma
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Samma som min då..
*suck* kommer nog alldrig sluta sakna min femma.
*suck* kommer nog alldrig sluta sakna min femma.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Senaste bänkningen krämade ur 128hk/180nm
Enbart med 0,6bar laddtryck... Funderade på att höja men när den gick såpass bra & rent så satsade jag hellre på det säkra före det osäkra. Känns som de där sista ponnyhästarna kan skena mer än de gör nytta Och eftersom vridet var detsamma så känns siffrorna obetydliga.
Körde innan ombyggnaden exakt jämnt på 201m med en Mini Cooper S -2005 ParkLane Edition kompressormatad & uppgraderad, bänkad till 230hk Med tanke på att jag hade skitdäck på dammigt underlag och tyngre bil då så ska den nog prestera bättre nästa gång. Kan inte hitta tidkortet tyvärr men antingen körde vi en blank 9:a eller 10:a...???
Yes, verkar bara bli en version av bilen...dock jäkligt sugen på ytterligare en men ekonomin sätter just nu stopp & då frestar det att sälja tyvärr Får se vad sponsorerna säger...har en helomlackering tillgodo om företag går in med resten
Behöver bl.a. svetsa golvet som just nu är största viktreduceringen känns det som
Enbart med 0,6bar laddtryck... Funderade på att höja men när den gick såpass bra & rent så satsade jag hellre på det säkra före det osäkra. Känns som de där sista ponnyhästarna kan skena mer än de gör nytta Och eftersom vridet var detsamma så känns siffrorna obetydliga.
Körde innan ombyggnaden exakt jämnt på 201m med en Mini Cooper S -2005 ParkLane Edition kompressormatad & uppgraderad, bänkad till 230hk Med tanke på att jag hade skitdäck på dammigt underlag och tyngre bil då så ska den nog prestera bättre nästa gång. Kan inte hitta tidkortet tyvärr men antingen körde vi en blank 9:a eller 10:a...???
Yes, verkar bara bli en version av bilen...dock jäkligt sugen på ytterligare en men ekonomin sätter just nu stopp & då frestar det att sälja tyvärr Får se vad sponsorerna säger...har en helomlackering tillgodo om företag går in med resten
Behöver bl.a. svetsa golvet som just nu är största viktreduceringen känns det som
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Passade även på att ta lite bilder när bilen fick friskluft:
Gillar denna bilden för att man ser hur pass bred den verkligen är och man kan ana en hyfsad väghållning =) Luisi dekalen i rutan syftar på helsponsring av märket från Seabeach Trading med bl.a. sportratt av äkta läder, nav, växelknopp & skinndamask samt golvmattor.
Här ser man tydligt att den inte är sänkt bak av praktiska själ. Funderade på att sänka den för en snyggare helhet men stoppade mig i sista stund.
Schmidt är märket på fälgarna & Supersport är märket på coiloversen. Allt kommer från Risetrade.se.
Mina hemgjutna backspeglar är jag stolt över och spegelglaset kommer från Glasmästaren i Kristianstad.
Allt kolfiber är som sagt helt custom och materialet beställde jag inte helt problemfritt från Tyskland...men billigt blev det =)
CDE-Teknik & Design står för inredningens flockning, bl.a. dörrpaneler & intrstrumentbräda. Från början var det meningen att jag skulle ha rött flockningsmaterial men planerna ändrades när jag fick helsponsring av CDE-Design. Stötfångaren är av glasfiber, sönderkapad kors & tvärs för breddning & sänkning & ihopsvetsad igen med kolfiber. Loggan är draperad kolfiber. Diffusern är byggd av takplast som har luftkanaler för minimal vikt, draperad yta för ökad styvhet & snyggare utseende såklart =)
Japsdämpare av kolfiber med custombyggt avgassystem.
Fick höja dämparna fram efter Elmia för att kunna köra normalt men fronten tog ändå i & sprack lite lätt =(
IC:n från en Audi S2 är fortfarande inte inkopplad pga tidsbrist & dålig ekonomi Den kommer antagligen öka effekten ytterligare enligt källor.
Gillar denna bilden för att man ser hur pass bred den verkligen är och man kan ana en hyfsad väghållning =) Luisi dekalen i rutan syftar på helsponsring av märket från Seabeach Trading med bl.a. sportratt av äkta läder, nav, växelknopp & skinndamask samt golvmattor.
Här ser man tydligt att den inte är sänkt bak av praktiska själ. Funderade på att sänka den för en snyggare helhet men stoppade mig i sista stund.
Schmidt är märket på fälgarna & Supersport är märket på coiloversen. Allt kommer från Risetrade.se.
Mina hemgjutna backspeglar är jag stolt över och spegelglaset kommer från Glasmästaren i Kristianstad.
Allt kolfiber är som sagt helt custom och materialet beställde jag inte helt problemfritt från Tyskland...men billigt blev det =)
CDE-Teknik & Design står för inredningens flockning, bl.a. dörrpaneler & intrstrumentbräda. Från början var det meningen att jag skulle ha rött flockningsmaterial men planerna ändrades när jag fick helsponsring av CDE-Design. Stötfångaren är av glasfiber, sönderkapad kors & tvärs för breddning & sänkning & ihopsvetsad igen med kolfiber. Loggan är draperad kolfiber. Diffusern är byggd av takplast som har luftkanaler för minimal vikt, draperad yta för ökad styvhet & snyggare utseende såklart =)
Japsdämpare av kolfiber med custombyggt avgassystem.
Fick höja dämparna fram efter Elmia för att kunna köra normalt men fronten tog ändå i & sprack lite lätt =(
IC:n från en Audi S2 är fortfarande inte inkopplad pga tidsbrist & dålig ekonomi Den kommer antagligen öka effekten ytterligare enligt källor.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Såhär lågt är inga problem med 17" iaf
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Måste säga att volvo inte har gjort så bra jobb med att turboladda den motorn.CarbonLoader wrote:Senaste bänkningen krämade ur 128hk/180nm
Enbart med 0,6bar laddtryck... Funderade på att höja men när den gick såpass bra & rent så satsade jag hellre på det säkra före det osäkra. Känns som de där sista ponnyhästarna kan skena mer än de gör nytta Och eftersom vridet var detsamma så känns siffrorna obetydliga.
Min mappare räknar med att jag får runt 240hk på 0,6bar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Ruggigt snygga bilar båda 2 tycker jag!
John Ignell Enviken
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tony: Min bils effekt räcker långt för mig Angående sänkningen kan jag garantera att du inte kan ta en vass kurva i samma hastighet som jag med dina 17" & sänkning. Det vet jag av tidigare erfarenhet när jag skar upp ena däcket på Sturup Ring Annars hade jag också satsat på större fälgar & sänkning eftersom jag tycker det gör mycket mer för utseendet. Tycker för övrigt din bil är bra mycket cleanare & snyggare än min Min är för utflippad enligt egen smak...
John: Thanx, kul att du gillar våra små busbilar
John: Thanx, kul att du gillar våra små busbilar
Alex Öjvindsson
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
klart man diggar dom,annars är det ju mest kebbabracers ute på stan tycker jag!
roligare med lite mer udda bilar,har fundering på o köra HR sänkning på vår megane touring med.
roligare med lite mer udda bilar,har fundering på o köra HR sänkning på vår megane touring med.
John Ignell Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Efter att ha kört på Sviestad, Gotland ring och A sprint på Lunda, konbankörning på Björkvik med klubben och en lokal konbana med bilen i detta utförandet, så hårt jag vågar med bilen är jag inte direkt benägen att hålla med dig om att jag inte kan ta en vass kurva i samma hastighet som du. Finns flera på forumet som sett när jag kört med den.CarbonLoader wrote:Tony: Min bils effekt räcker långt för mig Angående sänkningen kan jag garantera att du inte kan ta en vass kurva i samma hastighet som jag med dina 17" & sänkning. Det vet jag av tidigare erfarenhet när jag skar upp ena däcket på Sturup Ring Annars hade jag också satsat på större fälgar & sänkning eftersom jag tycker det gör mycket mer för utseendet. Tycker för övrigt din bil är bra mycket cleanare & snyggare än min Min är för utflippad enligt egen smak...
John: Thanx, kul att du gillar våra små busbilar
Hade varit kul att kunna jämföra..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tony: Missförstå mig inte, jag tvivlar inte på att du kan pressa din bil hårt på bana & redan har gjort så. Har även för mig att jag sett din bil köras på bana i England. Men 17" & lågprofildäck är inte det bästa alternativet för en så liten bil till bankörning. Har haft en GTE för många år sedan som jag körde med 17" MSW-Mugelli fälgar & Yokohamadäck så visst går det...men det ultimata är ju annars inte att köra med stora fälgar & låg profil samt sänkning för bankörning.
Sen tvekar jag inte en sekund på att du drar mig rejält på bana eftersom förarens erfarenhet & kunnande att köra banor i många fall spelar större roll än bilen i sig självt
Hade det varit fördelaktigt med stora fälgar tror jag att cup-bilarna hade varit först att utnyttja det
John: Tycker personligen att det finns för många japanare ute på gatorna som låter värre än de presterar Tycker du ska satsa på sänkningen till din Megane, har själv fastnat för nya Megane som Gullabo testade på SS. Gul & svart är riktigt najs
Eller?
Sen tvekar jag inte en sekund på att du drar mig rejält på bana eftersom förarens erfarenhet & kunnande att köra banor i många fall spelar större roll än bilen i sig självt
Hade det varit fördelaktigt med stora fälgar tror jag att cup-bilarna hade varit först att utnyttja det
John: Tycker personligen att det finns för många japanare ute på gatorna som låter värre än de presterar Tycker du ska satsa på sänkningen till din Megane, har själv fastnat för nya Megane som Gullabo testade på SS. Gul & svart är riktigt najs
Eller?
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Min bil har inte varit i england, men K-tec hade en liknande, deras var hel kameleont lackad. Dom körde med sekvensionell låda och 350hk ur orginal 1397cc stötstångsmotor, med runt 2,5bar ladd.
STCC åker på ca 235/35-17 om man omvandlar, tycker det är ganska lågt.
Jag har dessutom inget val än att åka på 17" tar bort bromsarna gör jag bara inte..
STCC åker på ca 235/35-17 om man omvandlar, tycker det är ganska lågt.
Jag har dessutom inget val än att åka på 17" tar bort bromsarna gör jag bara inte..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Aha, då är det K-tecs bil jag sett väldigt lika.
Förstår att du inte vill nedgradera dina bromsar
Sen kan vi inte riktigt jämföra våra små "räsers" med STCC bilarna som oftast är både större & tyngre, 17" på de bilarna är ju i minsta laget. 17" på min BMW är litet men till R5 riktigt stort...ja du vet ju själv.
På min R5 har jag aningen ballongdäck med 205:or...nu i efterhand skulle jag tagit 195 istället...
Förstår att du inte vill nedgradera dina bromsar
Sen kan vi inte riktigt jämföra våra små "räsers" med STCC bilarna som oftast är både större & tyngre, 17" på de bilarna är ju i minsta laget. 17" på min BMW är litet men till R5 riktigt stort...ja du vet ju själv.
På min R5 har jag aningen ballongdäck med 205:or...nu i efterhand skulle jag tagit 195 istället...
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact: