Ryker från huven när jag stänger av bilen. Kylarslang?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

Ryker från huven när jag stänger av bilen. Kylarslang?

Post by vedboden »

Halloj!

Idag när jag kom hem med bilen och stannade den såg jag att det rök lite under huven, jag gick ut å kolla och tyckte det lukta typ bränd kylarvätska, kollade om jag kunde hitta nåt direkt men såg inget, däremot hörde jag något droppa mot något varmt, som att det tex droppa vatten på en varm stekpanna.

Fanns normalt med kylarvätska i behållaren så verkar inte läcka speciellt mycket direkt, om det nu läcker överhuvudtaget.

Någon som har nåt stalltips hur man lätt kollar vad det kan vara som bråkar med mig?

Temperaturen är normal osv i bilen.

Renault Scenic 1.9 dci -04 som gått ca 14k mil

väldigt tacksam för svar

mvh: Andreas
Andreas Hammarbäck
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ryker från huven när jag stänger av bilen. Kylarslang?

Post by Tony »

vedboden wrote:Halloj!

Idag när jag kom hem med bilen och stannade den såg jag att det rök lite under huven, jag gick ut å kolla och tyckte det lukta typ bränd kylarvätska, kollade om jag kunde hitta nåt direkt men såg inget, däremot hörde jag något droppa mot något varmt, som att det tex droppa vatten på en varm stekpanna.

Fanns normalt med kylarvätska i behållaren så verkar inte läcka speciellt mycket direkt, om det nu läcker överhuvudtaget.

Någon som har nåt stalltips hur man lätt kollar vad det kan vara som bråkar med mig?

Temperaturen är normal osv i bilen.

Renault Scenic 1.9 dci -04 som gått ca 14k mil

väldigt tacksam för svar

mvh: Andreas
Enda sättet är att gå ut till bilen och kolla,när den är varm. Är princip helt omöjligt att veta var det läcker,men du kan iaf kolla att det inte är på vänstersidan sett framifrån på motorn (vattenpump), slangar osv osv..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

Re: Ryker från huven när jag stänger av bilen. Kylarslang?

Post by vedboden »

Jag kollade lite idag och det verkar som om både röken och droppljudet kommer någonstans bakom motorn.

Typ vid egr ventilen på dom här bilarna, någonstans verkar det som.

Kan det läcka något från EGR ventilen? den är bytt för ca 400 mil sedan
Går det några kylarslangar bakom motorn eller andra saker som kan läcka?

mvh
Andreas Hammarbäck
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ryker från huven när jag stänger av bilen. Kylarslang?

Post by Tony »

vedboden wrote:Jag kollade lite idag och det verkar som om både röken och droppljudet kommer någonstans bakom motorn.

Typ vid egr ventilen på dom här bilarna, någonstans verkar det som.

Kan det läcka något från EGR ventilen? den är bytt för ca 400 mil sedan
Går det några kylarslangar bakom motorn eller andra saker som kan läcka?

mvh
går slangar in till kupen där..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

Re: Ryker från huven när jag stänger av bilen. Kylarslang?

Post by vedboden »

Jag höll på med bilen igår och kollade under bilen och jag såg vartifrån det droppade. Det är antagligen en skruv som inte är åtdragen som den ska eller så är det en slang eller slangklämma som sitter i EGR ventilen som är dålig,

Vet du om man kan åka med detta felet? Om man håller koll på kylarvätskenivån menar jag, jag har 4 mil till renault verkstad för jag tror inte jag kan fixa detta själv.
Andreas Hammarbäck
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ryker från huven när jag stänger av bilen. Kylarslang?

Post by Tony »

vedboden wrote:Jag höll på med bilen igår och kollade under bilen och jag såg vartifrån det droppade. Det är antagligen en skruv som inte är åtdragen som den ska eller så är det en slang eller slangklämma som sitter i EGR ventilen som är dålig,

Vet du om man kan åka med detta felet? Om man håller koll på kylarvätskenivån menar jag, jag har 4 mil till renault verkstad för jag tror inte jag kan fixa detta själv.
finns inget vatten i egr ventilen, enda vatten som går bakom motorn går in i kupen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply