Kass tändspole i Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis

Kass tändspole i Scenic RX4

Post by Baggis »

Förutom två kassa spindelleder, kasst VVT-drev, som-ett-såll-läckande-oljetrågspackning så pajade en tändspole totalt igår. Den har "varnat" lite innan genom att misstända vid gaspådrag då och då. Igår blev den 3-cylindrig när jag skulle hem från jobbet. Hade inga verktyg så chansade och körde 50-60 knyck i 1,5 mil, trots blinkande avgaslampa. Vet att det blir varmt i katten av sånt, dvs insprutat bränsle utan tändning.

Väl hemma var det enkelt att få fram vilken det var genom att dra ut en och en av spridarkontakterna. Testade också byta plats på två spolar, den felanden och en annan. Felet följde med.

Så knappt hade jag fått dit nya spindelleder så kom nästa slag... Jag måste då säga att det har varit en osannolik mängd grejer efter varann nu.. Om mönstret ska bibehållas så bör kat:en och lambdasonden ha pajat de med när jag körde hem på det viset... Nån som vågar slå vad, hehe?!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis

Re: Kass tändspole i Scenic RX4

Post by Robin »

Alltså ja förstår att du är less med alla dessa fel.

Jag tvättade bilen och efter detta så gick den på 3 cylindrar. Tog dock bara ur alla spolar och blåste ur hålen med tryckluft. Efter detta så gick den som en klocka igen.

Kan tänka mig att många byter spolar i onödan pga av detta fenomen. Det är ju liksom allmänt känt att renault har dåliga spolar, men 20-30% av dessa kunde man säkert bara dränera på fukt så skulle dom funka igen :)

Min Rx4 gick rätt igenom besiktiningen nu med 19500mil på mätarn. Har bytt en styrled, och belägg fram sen har den bara rullat på. Har iofs bara kört 600mil med den sen jag köpte den.

Men jag stormtrivs i den faktiskt :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis

Re: Kass tändspole i Scenic RX4

Post by Baggis »

Fick tändspole, tändstift + luftfilter från Autofrance med posten idag. (Benny på Autofrance är guld värd!) Monterade dit grejerna ikväll och - peppar peppar - nu funkar den igen, för stunden iaf.... Stiften var fint ljusbruna. Filtret var rejält skitigt.

Återstår det kassa VVT-drevet + "oljetrågs-silen"=den läckande oljetrågspackningen som är tät som en sil...

Nu är då frågan om den pallar hålla sig rullande till besiktningen nästa torsdag... Nästan så jag är frestad att låta den stå tills dess så det inte hinner rasa ännu mera saker, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply