Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 8
- Joined: 16 Jun 2011, 00:57
- Location: Halland
Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Hej
Här kommer mitt första inlägg.
Har fått problem med min Renault scenic 2.0 från 2003.
För ca 2 dagar sedan så började motorn stänga av sig när man tryckte ned kopplingen och jag var tvungen att hålla gaspådrag för att inte bilen skulle lägga av när jag kopplade. Ibland var problemet borta men märkte ändå att den la sig på lägre varvtal vid tomgång, ibland under 4-500 varv och batterilampan tänds och jag fick gasa lite för att den skulle släckas. Tankade upp bilen full tank och då är problemmet med plötsliga stop borta och jag kör ca 7-10 mil med den utan något som helst problem. Ikväll när vi var på väg hem så händer det igen och efter att vi stannat och jag startar den igen och gasar lite så fastnar motorn och den hoppar fram och tillbaka mellan ca 1500 och 2000 varningslampan för elektroniskt fel lyser. Inget händer när jag gasar eller kopplar så jag stänger omedelbart av bilen igen. <kollar under motorhuven och inget luktar ovanligt och väntar en stund. Testar efter ca 20 min att starta igen och då går den i ca 5 sec på tomgång innan den vill stanna och när jag ger ytterst lite gas så inträffar samma sak igen som tidigare så jag stänger av den direkt och låter den vara.
Ingen varningslampa lös tidigare utan detta hände först ikväll. Trodde att det var fel på bensin första gångerna det hände eller tändstiften? Närde t försvann efter fulltankning så blev jag konfunderad...
Vad tror ni kan vara galet?
Här kommer mitt första inlägg.
Har fått problem med min Renault scenic 2.0 från 2003.
För ca 2 dagar sedan så började motorn stänga av sig när man tryckte ned kopplingen och jag var tvungen att hålla gaspådrag för att inte bilen skulle lägga av när jag kopplade. Ibland var problemet borta men märkte ändå att den la sig på lägre varvtal vid tomgång, ibland under 4-500 varv och batterilampan tänds och jag fick gasa lite för att den skulle släckas. Tankade upp bilen full tank och då är problemmet med plötsliga stop borta och jag kör ca 7-10 mil med den utan något som helst problem. Ikväll när vi var på väg hem så händer det igen och efter att vi stannat och jag startar den igen och gasar lite så fastnar motorn och den hoppar fram och tillbaka mellan ca 1500 och 2000 varningslampan för elektroniskt fel lyser. Inget händer när jag gasar eller kopplar så jag stänger omedelbart av bilen igen. <kollar under motorhuven och inget luktar ovanligt och väntar en stund. Testar efter ca 20 min att starta igen och då går den i ca 5 sec på tomgång innan den vill stanna och när jag ger ytterst lite gas så inträffar samma sak igen som tidigare så jag stänger av den direkt och låter den vara.
Ingen varningslampa lös tidigare utan detta hände först ikväll. Trodde att det var fel på bensin första gångerna det hände eller tändstiften? Närde t försvann efter fulltankning så blev jag konfunderad...
Vad tror ni kan vara galet?
Last edited by Renault Scenic 03 on 29 Jun 2011, 14:08, edited 1 time in total.
David
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem!
Jag hade nog börjat med att kolla generator, batterispänning och jordfläta. Sedan hade jag spanat på TDC-sensor, dvs tändlägesgivaren. Hälsningar från amatören
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem!
Ja vet inte om det är elektronisk gasspjäll på denna eller inte. Men jag gissar på spjällägesgivare eller gasspjällsmotor om den är elektronisk.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 8
- Joined: 16 Jun 2011, 00:57
- Location: Halland
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem!
Hej Igen!
Tack för era tips. Fick lämnat den till bilverkstad där man hittade ett fel på gasspjällsgivaren och efter byte a den så slutade motorn att rusa upp och ner vid start. Hämtade den idag och dem hade provkört den och allt verkade fint.
Startade bilen och den la sig på ca 900-1000 varv i tomgång och kör iväg och inget problem
MEN...
Det tidigare problemet med att den knappt har tomgång visade sig redan efter 1.5 tim när jag hade besökt bekanta och skulle starta bilen och var tvungen att gasa lite för att den skulle orka vara igång. Testade även att koppla under körning och då la den sig igen på drygt 100 varv och batterilampan tändes och vid ett par tillfällen så dog den när jag kopplade.
Stannade bilen och startade den igen och då lägger den sig vid varv som knappt låter den vara igång.
Kan det vara tändstiften eller tändstiftshållaren som är problemet nu? Det var just detta med tomgången som allt startade med för att sedan sabba gasspjällsgivaren och kostade 2500 kr med jobb!
Bilen visar inga andra täcken på fel nu och är precis som innan förutom att den utan gaspådrag har en varierande till obefintlig tomgång!
Mvh David
Tack för era tips. Fick lämnat den till bilverkstad där man hittade ett fel på gasspjällsgivaren och efter byte a den så slutade motorn att rusa upp och ner vid start. Hämtade den idag och dem hade provkört den och allt verkade fint.
Startade bilen och den la sig på ca 900-1000 varv i tomgång och kör iväg och inget problem
MEN...
Det tidigare problemet med att den knappt har tomgång visade sig redan efter 1.5 tim när jag hade besökt bekanta och skulle starta bilen och var tvungen att gasa lite för att den skulle orka vara igång. Testade även att koppla under körning och då la den sig igen på drygt 100 varv och batterilampan tändes och vid ett par tillfällen så dog den när jag kopplade.
Stannade bilen och startade den igen och då lägger den sig vid varv som knappt låter den vara igång.
Kan det vara tändstiften eller tändstiftshållaren som är problemet nu? Det var just detta med tomgången som allt startade med för att sedan sabba gasspjällsgivaren och kostade 2500 kr med jobb!
Bilen visar inga andra täcken på fel nu och är precis som innan förutom att den utan gaspådrag har en varierande till obefintlig tomgång!
Mvh David
David
-
- Posts: 8
- Joined: 16 Jun 2011, 00:57
- Location: Halland
-
- Posts: 8
- Joined: 16 Jun 2011, 00:57
- Location: Halland
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem!
Hej igen.
Hade inne bilen på besiktningen idag och blev ej godkänd. Bilen har fungerat ok och den stänger ej av sig längre som jag tidigare beskrev även om tomgången känns längre och den ej är lika rapp längre...
Jag fick följande felkoder och hoppas att någon kanske får en idé om vad som jag skall byta. Redigt trött på att betala 1000-3000 kr till någon för felsökning och det ändå inte blir åtgärdat!
Bilen kommer antingen gå som inbyte men man hade ju helst velat åtgärda detta och sälja den privat då det som ni vet skiljer en HEL del på inbyte pris hos bilhandlare och privat pris.
Fordonet har följande fel.
1. Omborddiagnossystem. felkod(er) identifierad.
* P0136 O2-sensorkrets (Bank 1, sensor 2)
* P0141 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 2)
2. Spindelled, vänster glapp.(Denna byter jag själv)
3. Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad.
Tillägg!
Miljökontrollvärden
OBD antal felkoder: 2
CO 0.0 (0.3) HC 023 (100)
CO 2500 0.0 (0.2) LAMDA 1.0 (0.97-1.03)
OBS.
Anade en viss bensinlukt när jag luktade på oljan så den byts idag!
Mvh David
Hade inne bilen på besiktningen idag och blev ej godkänd. Bilen har fungerat ok och den stänger ej av sig längre som jag tidigare beskrev även om tomgången känns längre och den ej är lika rapp längre...
Jag fick följande felkoder och hoppas att någon kanske får en idé om vad som jag skall byta. Redigt trött på att betala 1000-3000 kr till någon för felsökning och det ändå inte blir åtgärdat!
Bilen kommer antingen gå som inbyte men man hade ju helst velat åtgärda detta och sälja den privat då det som ni vet skiljer en HEL del på inbyte pris hos bilhandlare och privat pris.
Fordonet har följande fel.
1. Omborddiagnossystem. felkod(er) identifierad.
* P0136 O2-sensorkrets (Bank 1, sensor 2)
* P0141 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 2)
2. Spindelled, vänster glapp.(Denna byter jag själv)
3. Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad.
Tillägg!
Miljökontrollvärden
OBD antal felkoder: 2
CO 0.0 (0.3) HC 023 (100)
CO 2500 0.0 (0.2) LAMDA 1.0 (0.97-1.03)
OBS.
Anade en viss bensinlukt när jag luktade på oljan så den byts idag!
Mvh David
Last edited by Renault Scenic 03 on 29 Jun 2011, 14:48, edited 1 time in total.
David
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Utan att vara nått geni i frågan så tycker jag det låter som nått knas med lamdasonden(O2 sensor). Kanske finns fler än en när det står 2.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
-
- Posts: 8
- Joined: 16 Jun 2011, 00:57
- Location: Halland
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Baggis wrote:Utan att vara nått geni i frågan så tycker jag det låter som nått knas med lamdasonden(O2 sensor). Kanske finns fler än en när det står 2.
Verkar vara lamdan med som du ser mitt tillägg ovan så klarade jag mig tydligen gällande utsläpp.
David
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Jo, men den kanske var/är knas tillfälligt? Så koderna sattes och sen blev de kvar menar jag.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
-
- Posts: 8
- Joined: 16 Jun 2011, 00:57
- Location: Halland
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Verkar vettigt, åker och byter den något bensinluktande oljan och ombesiktigar den imorgonbitti. Jag hade samma felkod hos volvo förra året men inget konstigt hos besiktningen så dem gjorde inget åt det då.Baggis wrote:Jo, men den kanske var/är knas tillfälligt? Så koderna sattes och sen blev de kvar menar jag.
Mvh David
David
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Menar inte att felkoderna är "tillfälliga", dvs att de skulle försvinna av sig självt, i alla fall inte till imorgon. Menar att felet som fick dem att sättas kanske var tillfälligt. Vad jag vet så måste man radera felkoderna mha t.ex en OBD-läsare som kan radera felkoder. Jag har en ELM327:a som jag kollar av ev. felkoder innan jag besiktar.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Du har säkert två lambdasonder. En som ger signaler som kontrollerar soppa-blandning (den första) och en som verifierar att katten fungerar.
Bästa vore att nollställa felkoderna och se om de kommer tillbaka. Om de kommer tillbaka så är det dags för ny sond tror jag.
Bästa vore att nollställa felkoderna och se om de kommer tillbaka. Om de kommer tillbaka så är det dags för ny sond tror jag.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 8
- Joined: 16 Jun 2011, 00:57
- Location: Halland
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
HAr kollat den och Renault dator säger att sonden är knas och jag kommer att byta den inom kort.Joakim16v wrote:Du har säkert två lambdasonder. En som ger signaler som kontrollerar soppa-blandning (den första) och en som verifierar att katten fungerar.
Bästa vore att nollställa felkoderna och se om de kommer tillbaka. Om de kommer tillbaka så är det dags för ny sond tror jag.
Tack för alla tips
David
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Renault Scenic 03 wrote:HAr kollat den och Renault dator säger att sonden är knas och jag kommer att byta den inom kort.Joakim16v wrote:Du har säkert två lambdasonder. En som ger signaler som kontrollerar soppa-blandning (den första) och en som verifierar att katten fungerar.
Bästa vore att nollställa felkoderna och se om de kommer tillbaka. Om de kommer tillbaka så är det dags för ny sond tror jag.
Tack för alla tips
Jag fick samma felkoder förra året på besiktningen.... Jag hade tidigare märkt att lampan ( som ser ut som en motor ) hade lyst då å då.... Så det var väl den som skulle göra mig uppmärksam på att nåt är fel på bränsleblandningen... Jag sökte å sökte... Men hittade inget fel... Grannen sa att ta av minuskabeln över natten innan ombesikningen så kanske det hjälper... Å visst gick den igenom..... Den lilla lampan lyser till då å då... Brukar hälla i nåt medel från macken för insprutningen.... Å så slocknar lampan igen..... Tutar å kör så länge det håller!!!!!!
Majzan
Re: Renault Scenic 2.0 med motorproblem! FELKODER HOS BES!
Har också en Scenic -02 med felkod P0141 O2-sensorvärmare (bank1, sensor2). Har haft den inne och de bytte bakre lambdasond (2 ggr för säkerhets skull), men felkoderna slår till igen, så de gav upp .
Mestadels går den bra, men nu är de körförbud på eländet...
I somras lyste ibland motorlampan ibland lampan för elektronikfel och i bland båda. Lampan för elektronikfel kom ofta när man kört en stund och sedan gjorde ett kort stopp för att t ex handla. När man sedan startade igen gick bilen dåligt, som om inte alla cylindrar gick. Stannade man motorn någon minut gick det bra igen och bara motorlampan lyste. Fick också känslan att det blev värre när det var varmt ute...
Någon som har en ide?
Mestadels går den bra, men nu är de körförbud på eländet...
I somras lyste ibland motorlampan ibland lampan för elektronikfel och i bland båda. Lampan för elektronikfel kom ofta när man kört en stund och sedan gjorde ett kort stopp för att t ex handla. När man sedan startade igen gick bilen dåligt, som om inte alla cylindrar gick. Stannade man motorn någon minut gick det bra igen och bara motorlampan lyste. Fick också känslan att det blev värre när det var varmt ute...
Någon som har en ide?
Lars-Ola Lundin