topplockspackning Scenic
Moderator: Forumpolisen
Re: topplockspackning Scenic
En kamrem som är uppspänd en gång och körd mer än 50 mil får inte återmonteras.Räknas som förbrukad eftersom den är inkörd i den transmisionen.
Men bara en rem kostar ju inga pengar. Det är rullar och sträckare som är dyrt i kamremsatsen.
Men bara en rem kostar ju inga pengar. Det är rullar och sträckare som är dyrt i kamremsatsen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tycker man ska vara tyst om man inte vet vad man snackar om! Skrota den meken.mike_p wrote: pratade med en mekare
Har du en så`n sa han, vi bytte motor på en sådan för ett tag sedan...
han sa att det är vanligt att fodren sjunker på gamla renault. Du pratar med mig, sa jag, vad betyder det i klartext!!
Han förklarade att det var där kolvarna går och sjunker det där så är det bara till att byta motor, men det ser man när man lyfter toppen.
Tänk, det låter så enkelt när dom pratar!
Han tyckte också jag skulle byta motor, det är betydligt enklare än att byta topplockspackning.
Mikael//
Finns inga foder på någon motor i Megane serien.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hej
Tack Dennis för denna värdefulla info, det verkar som jag ska hålla mig till detta forum vad det gäller kunskaper...
Vet att jag tjatar, men om man köper en ny rem, kan man då återanvända rullar och sträckare (hette det så...)
Fortsättning lär följa, om ni orkar höra mitt tjat!!!
Tack igen Ulf & Dennis
Mikael//
Tack Dennis för denna värdefulla info, det verkar som jag ska hålla mig till detta forum vad det gäller kunskaper...
Vet att jag tjatar, men om man köper en ny rem, kan man då återanvända rullar och sträckare (hette det så...)
Fortsättning lär följa, om ni orkar höra mitt tjat!!!
Tack igen Ulf & Dennis
Mikael//
mikael persson
Vill bara tillägga att du självklart ska lyssna till vad Dennis säger ang både kamrem och mekare. Vid lite eftertanke så borde även jag som amatör kunna räkna ut att en spänd/använd rem är förbrukad. Antar att man skulle kunna flytta över spännrullarna men jag tror att Dennis får svara på den frågan...
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Ja visst kan du återanvända övrigt i kamremtransmisionen om det inte ändå inte faller på ålders eller mil begränsningen. Känn efter om rullarna rullar lite, men bara lite "segt" och är rasselfria då är de ok.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hej igen!
Nu har jag dammsugit alla kontakter jag har kunnat hitta!!! Resultatet är följande:
En annan jobbarkompis (jag har tjatat sönder alla mina koleger...), hans granne har garage och hela kittet och kan åta sig jobbet. Han vill ha mellan 2000-2500 för jobbet och materialet verkar ligga på ca 1500:- enligt Autofrance.
Så får det bli, jag återkommer med info när det börjar hända nå`t.
Tack så länge// Mikael
Nu har jag dammsugit alla kontakter jag har kunnat hitta!!! Resultatet är följande:
En annan jobbarkompis (jag har tjatat sönder alla mina koleger...), hans granne har garage och hela kittet och kan åta sig jobbet. Han vill ha mellan 2000-2500 för jobbet och materialet verkar ligga på ca 1500:- enligt Autofrance.
Så får det bli, jag återkommer med info när det börjar hända nå`t.
Tack så länge// Mikael
mikael persson
Hej igen!!
Nu är min Scenic äntligen lagad! Topplockspackningen var ju defekt och jag fick tag i en jobbarkompis granne som kunde fixa det.
Delarna från Autofrance gick på 1200.- (billigt!!!). Ett stort tack till Autofrance som jag verkligen kan rekommendera.
Han som gjorde jobbet fixade det på två dagar och tog 2500:- för jobbet (ännu billigare!!!)
Sammanlagt 3700:- för ett byte av packning och material, måste väl säga att jag gjort ett kap där i alla fall!
Denna Scenic har jag haft mer otur mer än alla andra bilar sammanlagt i min "karriär"....
Det senaste är...jag var verkligen stressad för ett tag sedan, parkerade som vanligt hemma i lite lutning. Måste haft huvudet under armen för tydligen glömde jag både att lägga i växel och ansätta handbromsen (hur i herrans namn man kan glömma båda delarna..?)
Lillgrabben hann öppna sin dörr och hoppa ut och då började fanskapet att rulla och grabben kommer in och säger att bilen står runt stolpen!!
När bakdörren var öppen så rullade alltså bilen bakåt och stolpen till altanen stoppade bilen med följd att jag har en riktig skev dörr som jag fick verkligen slänga igen och nu går den inte att öppna.
Men när jag tänker efter vad som verkligen kunde hänt...grabben kunde ju hunnit bakom bilen när den började rulla!! Riktigt otäckt och då är ju en skev dörr en bagatell i sammanhanget, eller hur?
Jag får fixa en dörr på skroten och be han som bytte packning fixa den nå`n gång.
Jag trivs verkligen med Scenicen, en perfekt "ha till jobbet bil", jag har 9 mil fram och tillbaka till jobbet.
Återkommer med mera detaljer, fler saker lär väl hända...
Mikael//
Nu är min Scenic äntligen lagad! Topplockspackningen var ju defekt och jag fick tag i en jobbarkompis granne som kunde fixa det.
Delarna från Autofrance gick på 1200.- (billigt!!!). Ett stort tack till Autofrance som jag verkligen kan rekommendera.
Han som gjorde jobbet fixade det på två dagar och tog 2500:- för jobbet (ännu billigare!!!)
Sammanlagt 3700:- för ett byte av packning och material, måste väl säga att jag gjort ett kap där i alla fall!
Denna Scenic har jag haft mer otur mer än alla andra bilar sammanlagt i min "karriär"....
Det senaste är...jag var verkligen stressad för ett tag sedan, parkerade som vanligt hemma i lite lutning. Måste haft huvudet under armen för tydligen glömde jag både att lägga i växel och ansätta handbromsen (hur i herrans namn man kan glömma båda delarna..?)
Lillgrabben hann öppna sin dörr och hoppa ut och då började fanskapet att rulla och grabben kommer in och säger att bilen står runt stolpen!!
När bakdörren var öppen så rullade alltså bilen bakåt och stolpen till altanen stoppade bilen med följd att jag har en riktig skev dörr som jag fick verkligen slänga igen och nu går den inte att öppna.
Men när jag tänker efter vad som verkligen kunde hänt...grabben kunde ju hunnit bakom bilen när den började rulla!! Riktigt otäckt och då är ju en skev dörr en bagatell i sammanhanget, eller hur?
Jag får fixa en dörr på skroten och be han som bytte packning fixa den nå`n gång.
Jag trivs verkligen med Scenicen, en perfekt "ha till jobbet bil", jag har 9 mil fram och tillbaka till jobbet.
Återkommer med mera detaljer, fler saker lär väl hända...
Mikael//
mikael persson