Ojämn gång Clio -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
swemazz

Ojämn gång Clio -99

Post by swemazz »

Som rubriken lyder så småhostar motorn, mest synbart stillastående men man känner att motorn inte går rent vid körning.

Jag har bytt till nya stift och efter det även tändspolen. Sökte lite på forumet men hittade inte något direkt förslag på vad som är nästa steg att felsöka. Hur kollar jag om den går på alla cylindrar? Kan det vara fel på en tändkabel? Dessa har jag ej bytt.

Om det spelar någon roll så är det den lilla 1.2L motorn.

MVH Micke
Mikael Andersson
swemazz

Re: Ojämn gång Clio -99

Post by swemazz »

Hej igen!
Har inte haft mycket tid till bilen men gick och köpte tändkablar idag och bytte. Utan förbättring också.

Ingen som någon idé? Motorn står och "puttrar" som om den misständer på en cylinder. Hela bilen skakar på tomgång och skulle säga att den inte ger full effekt på låga varvtal. När bilen är körd ett tag så är den lugnare, men inte bra.

/Micke
Mikael Andersson
swemazz

Post by swemazz »

Ingen som har någon liten fundering ens? Måste in på verkstad början nästa vecka annars :(
Mikael Andersson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Min bil kändes som att den gick på tre cylindrar när den var kall pga av en tempgivare. Då kunde jag inte identifiera vilken cylinder som inte gick eftersom problemet "vandrade". Det ser man lätt med en diagnosdator på en så ny bil som din.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply