Volvo 480 turbo? funkar det?
Moderator: Forumpolisen
[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by timolo</i>
<br />lådorna från de tidiga GTE har en annan utväxling en längre slutväxel vilket gör att den gör över 190km/h men annars så e volvons låda inte att rekommendera när de gäller bra utväxling för de e ganska täta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">som jag upplever det är det en lägre slutväxel på dom tidiga eftersom dom varvar mer.
<br />lådorna från de tidiga GTE har en annan utväxling en längre slutväxel vilket gör att den gör över 190km/h men annars så e volvons låda inte att rekommendera när de gäller bra utväxling för de e ganska täta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">som jag upplever det är det en lägre slutväxel på dom tidiga eftersom dom varvar mer.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by timolo</i>
<br />lådorna från de tidiga GTE har en annan utväxling en längre slutväxel vilket gör att den gör över 190km/h men annars så e volvons låda inte att rekommendera när de gäller bra utväxling för de e ganska täta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">som jag upplever det är det en lägre slutväxel på dom tidiga eftersom dom varvar mer.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
GTE/GTT har 2 stycken slutväxlar att välja mellan ,jag ska titta vad det står och återkomma .
....................----------------------------................
Jag hade lite fel med hur många slutvx som har varit mont i GTE/GTT.
C405 alltså R5 GT Turbon har 3,73(15:56) slutväxel medan C409 GTE har 3,86 (15:58) men till båda bilarna fanns det 2 stycken drev på 5an att välja på 0,79 (34:27) samt 0,75 (33:25) det senare ger lite mer topphastighet [;)]
-----------------------
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by timolo</i>
<br />lådorna från de tidiga GTE har en annan utväxling en längre slutväxel vilket gör att den gör över 190km/h men annars så e volvons låda inte att rekommendera när de gäller bra utväxling för de e ganska täta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">som jag upplever det är det en lägre slutväxel på dom tidiga eftersom dom varvar mer.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
GTE/GTT har 2 stycken slutväxlar att välja mellan ,jag ska titta vad det står och återkomma .
....................----------------------------................
Jag hade lite fel med hur många slutvx som har varit mont i GTE/GTT.
C405 alltså R5 GT Turbon har 3,73(15:56) slutväxel medan C409 GTE har 3,86 (15:58) men till båda bilarna fanns det 2 stycken drev på 5an att välja på 0,79 (34:27) samt 0,75 (33:25) det senare ger lite mer topphastighet [;)]
-----------------------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej men sen skall det i.vet du hur man får bort varvstoppet.vill varva lite mer än 5500 när allt är balanserat och lättat...
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej men sen skall det i.vet du hur man får bort varvstoppet.vill varva lite mer än 5500 när allt är balanserat och lättat...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fjädrarna håller för vad den bilen kan prestera, och det är runt 200km/h, du som alla andra säger ju att renault är så bra kvalite hit och dit, varför slkulle dom ha räknat fel på fjädrarna? menar du att dom inte har räknat ut vilka fjädrar som ska sitta i den toppen?
får jag fråga vad du har bytt i din motor?
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fjädrarna håller för vad den bilen kan prestera, och det är runt 200km/h, du som alla andra säger ju att renault är så bra kvalite hit och dit, varför slkulle dom ha räknat fel på fjädrarna? menar du att dom inte har räknat ut vilka fjädrar som ska sitta i den toppen?
får jag fråga vad du har bytt i din motor?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by General</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fjädrarna håller för vad den bilen kan prestera, och det är runt 200km/h, du som alla andra säger ju att renault är så bra kvalite hit och dit, varför slkulle dom ha räknat fel på fjädrarna? menar du att dom inte har räknat ut vilka fjädrar som ska sitta i den toppen?
får jag fråga vad du har bytt i din motor?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[:o)]- Har inte sagt att de räknat fel eller något
Endast talat om vad som händer vid övervarv ,och då en fjäder brister
BYTT i MOTORN.....[:I]allt ! Jepp
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fjädrarna håller för vad den bilen kan prestera, och det är runt 200km/h, du som alla andra säger ju att renault är så bra kvalite hit och dit, varför slkulle dom ha räknat fel på fjädrarna? menar du att dom inte har räknat ut vilka fjädrar som ska sitta i den toppen?
får jag fråga vad du har bytt i din motor?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[:o)]- Har inte sagt att de räknat fel eller något
Endast talat om vad som händer vid övervarv ,och då en fjäder brister
BYTT i MOTORN.....[:I]allt ! Jepp
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej men sen skall det i.vet du hur man får bort varvstoppet.vill varva lite mer än 5500 när allt är balanserat och lättat...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Byt kam först ,sen kan du fundera på att flytta varv stopp[:)]
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej men sen skall det i.vet du hur man får bort varvstoppet.vill varva lite mer än 5500 när allt är balanserat och lättat...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Byt kam först ,sen kan du fundera på att flytta varv stopp[:)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by No_Fear</i>
<br />finns det varvstopp? min varvar 6500...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan nog få den och varva mer......men ger den mer hk! -nej
den har varvstopp
<br />finns det varvstopp? min varvar 6500...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan nog få den och varva mer......men ger den mer hk! -nej
den har varvstopp
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by No_Fear</i>
<br />finns det varvstopp? min varvar 6500...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan nog få den och varva mer......men ger den mer hk! -nej
den har varvstopp
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">min -88 gte varvar minst 6500rpm har inte hittat nåt varv stopp, men min -90 gte varvar bara 5500 sedan slår varvstoppet i abrupt ,så det skiljer mellan bilarna....
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by No_Fear</i>
<br />finns det varvstopp? min varvar 6500...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan nog få den och varva mer......men ger den mer hk! -nej
den har varvstopp
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">min -88 gte varvar minst 6500rpm har inte hittat nåt varv stopp, men min -90 gte varvar bara 5500 sedan slår varvstoppet i abrupt ,så det skiljer mellan bilarna....