Mycket mystiskt ljud från luftkonditionering!
Moderator: Forumpolisen
Mycket mystiskt ljud från luftkonditionering!
Hej, och ursäkta jag kan knappt något om bilar, men jag har ett problem
Det är några veckor sedan nu något "knackade" ljud kommer ifrån luftkonditioneringen.
Det är något som rör sig om cirkulation-knappen på instrummentpanelen. När knappen är intryckt så knackar det från instrumentbrädan, likadant om knappen inte är intryckt men med kortare intevaler.
Det låter som någon elektriskmotor som strular, som försöker öppna något eller stänga något i luftkonditionerings systemet. Inte en aning om vad det kan vara.
Tog den till en verkstad, och de sa ärligt att det knappt är värt att och åtgärda det med tanke på allt arbete som måste läggas ner.
Finns det något sätt där man kan kapa strömförsörjningen till denna cirkulationsmotor som verkar har gett upp? Verkligen ett irriterande ljud som hela tiden hörs.
Om det skulle gå, hur ser jag till att system är öppet innan man dödar elförsörjningen, så att inte bara luften cirkulerar inneifrån.
Uppskattar verkligen all hjälp här..
Bilen är en Renault Megane I 2.0 -97
Det är några veckor sedan nu något "knackade" ljud kommer ifrån luftkonditioneringen.
Det är något som rör sig om cirkulation-knappen på instrummentpanelen. När knappen är intryckt så knackar det från instrumentbrädan, likadant om knappen inte är intryckt men med kortare intevaler.
Det låter som någon elektriskmotor som strular, som försöker öppna något eller stänga något i luftkonditionerings systemet. Inte en aning om vad det kan vara.
Tog den till en verkstad, och de sa ärligt att det knappt är värt att och åtgärda det med tanke på allt arbete som måste läggas ner.
Finns det något sätt där man kan kapa strömförsörjningen till denna cirkulationsmotor som verkar har gett upp? Verkligen ett irriterande ljud som hela tiden hörs.
Om det skulle gå, hur ser jag till att system är öppet innan man dödar elförsörjningen, så att inte bara luften cirkulerar inneifrån.
Uppskattar verkligen all hjälp här..
Bilen är en Renault Megane I 2.0 -97
Angela T.
Re: Mycket mystiskt ljud från luftkonditionering!
Hej
Det är spjällmotorn som styr om du ska köra friskluft eller återluft som spjällaxeln rappar över på troligen, hade det på min -03 och misstänker att det ser lika ut på en -97. Spjället sitter i anslutning där kylbatteri o kupefilter sitter (motorrummet), ganska trångt, där kan man dra loss kontakten och se till så att spjället står mot friskluft och cirkknappen har då ingen funktion, tror jag gjorde så, övriga funktioner funkade iaf,
/Roger
Det är spjällmotorn som styr om du ska köra friskluft eller återluft som spjällaxeln rappar över på troligen, hade det på min -03 och misstänker att det ser lika ut på en -97. Spjället sitter i anslutning där kylbatteri o kupefilter sitter (motorrummet), ganska trångt, där kan man dra loss kontakten och se till så att spjället står mot friskluft och cirkknappen har då ingen funktion, tror jag gjorde så, övriga funktioner funkade iaf,
/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Vet du hur spjällmotorn ser ut? Så jag inte kopplar ur något annat.
Och hur ser jag att den står mot friskluft?
Hoppas jag kan lösa detta genom detta. Tack för hjälpen
Och hur ser jag att den står mot friskluft?
Hoppas jag kan lösa detta genom detta. Tack för hjälpen
Angela T.
Spjällmotorn sitter ihop med burken där kupéfiltret sitter tror det bara var en kontakt att dra loss, tror inte det sitter någon annan el just där. Du får försöka kolla vilket läge som ser ut att ta friskluft efter du kopplat loss, det ska ju vara öppet mot "uteluften" då är det friskluft.
//Roger
//Roger
Roger Emericsson, Norrköping
588 wrote:Spjällmotorn sitter ihop med burken där kupéfiltret sitter tror det bara var en kontakt att dra loss, tror inte det sitter någon annan el just där. Du får försöka kolla vilket läge som ser ut att ta friskluft efter du kopplat loss, det ska ju vara öppet mot "uteluften" då är det friskluft.
//Roger
Skulle vara jätte snällt om du kunde hitta en bild på denna spjällmotor och länka mig bilden. Sökte lite på bildelsbasen men jag vet inte ens vad jag leter efter då jag inte heller vet hur den ser ut.
Angela T.