Reset "servicelampa & fråga om oljebyte/viskositet Megane-05
Moderator: Forumpolisen
Reset "servicelampa & fråga om oljebyte/viskositet Megane-05
Har en 05ans Megane som servats enl bok fram tills dags datum. Nu börjar det bli dags för "oljebyte/change oil soon" enligt färddata displayen. symbolen för ett verktyg/skiftnyckel lyser med.
Jag har inte tänkt lämna in den för originalservice längre då motorgaranti osv nu gått ut på bilen. Gör ett olje och filterbyte på den själv nu..
Min fråga är...kan man på något vis återställa "servicelampan" utan att behöva kontakta verkstad?
Vad jag förstått så är det ju longlife olja som användts tidigare.Vilken sort/viskositet brukar det vara på Renault Megane?
Men hur ser ni på detta forum kring detta med "longlife olja"
Vilken olja ska jag använda/tippa i den. helsyntet/del/viskositet? kan man byta/ oljesort (skippa longlife) från det den gått på tidgare till en annan helt plötsligt eller kan jag genom detta på sikt få problem med avlagringar eller dyl..?
Tacksam för svar/synpunkter
Jag har inte tänkt lämna in den för originalservice längre då motorgaranti osv nu gått ut på bilen. Gör ett olje och filterbyte på den själv nu..
Min fråga är...kan man på något vis återställa "servicelampan" utan att behöva kontakta verkstad?
Vad jag förstått så är det ju longlife olja som användts tidigare.Vilken sort/viskositet brukar det vara på Renault Megane?
Men hur ser ni på detta forum kring detta med "longlife olja"
Vilken olja ska jag använda/tippa i den. helsyntet/del/viskositet? kan man byta/ oljesort (skippa longlife) från det den gått på tidgare till en annan helt plötsligt eller kan jag genom detta på sikt få problem med avlagringar eller dyl..?
Tacksam för svar/synpunkter
Anders Jansson
Re: Reset "servicelampa & fråga om oljebyte/viskositet Megane-05
Kör endast på elf evulotion srx 5w30!!!! säljes billigast på autofrance i Hbg.för min del så byter jag en gng om året (kör ca 1500mil) även om srx:n nog räknas som typ longlife och går att köra längre på.dessutom får du lägre bränsleförbrukning på elf oljan
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
tror att du kan fixa att "resetta" själv läs instruktionsboken, det står ialla fall i min bok hur man gör!!!!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Hur gör du på din Renault då?
Jag hittade inget om reset i min instruktionsbok..
Jag hittade inget om reset i min instruktionsbok..
Anders Jansson
Ja nu kanske jag var otydlig, jag har ju en scenic o det kan vara annorlunda hur man nollar servicelampan. Passar frågan till någon mer kunnig meganeägare
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Nu får jag backa igen! Det inte alltid man koll på vad som menas, tyvärr. Släckning av servicelampan måste nog ske genom diagnosuttaget. Jag var inne på att nolla körsträcka till nästa service. Vilket man enkelt fixar själv. Du får ursäkta att jag vimsat till det för dig. När det gäller oljan så är det ialla fall inget svammel det bästa är att köra på Elf olja!!!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Servicelampan går säkerligen att släcka (eftersom den tänts pga att det är dags för oljebyte). Det går säkert till ungefär som på andra modeller.
Se exempelvis Laguna II
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?t=10772
Se exempelvis Laguna II
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?t=10772
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.