tändstift sitter som berget

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cdgustafsson

tändstift sitter som berget

Post by cdgustafsson »

Fick något för höga avgasvärden på besiktningen. Så jag tänkte jag skulle byta tändstift, oljefilter och olja för att förbättra på förbränningen lite. Jag tänkte att det skulle vara hur lätt som helst att byta tändstiften men de siter som fan! Igår lyckades jag byta 2 av 4 när motorn va varm(svalnat i en 1h) När jag kom till det tredje så tog jag i för mycket så att tändstiftet gick sönder så stommen blev kvar i toppen och ångesten sköljde över mig. Men efter en timmas knackande och sprayande med 5-56 (tom startade bilen en gång) så lossnade tillslut stommen med hjälp av en nedbankad skruvmejsel.

För att undvika att samma sak händer igen med stift nr 4 som sitter lika hårt, så har jag låtit den stå över natten med 5-56. Gick ut i morse och kände på det men det satt fortfarande som berget.

Några tips? Här fått olika bud när det gäller om motorn bör vara varm eller inte.

scenic -97 uppsala
DANIEL GUSTAFSSON
cdgustafsson

Re: tändstift sitter som berget

Post by cdgustafsson »

Kan ju berätta vad som hände idag. Det sista tändstiftet gick av precis som igår, trots att jag låtit det bada i 5-56 över natten och att motorn va kall(som kallast på morgonen). Alltså fick jag med porslinet, metalstaven som sitter i mitten och sexkanten(som man skruvar på), kvar i toppen satt gängorna och på dem sitter sidoelektronen.

Hur som helst kom ångesten och rädslan över mig igen. Fast denna gången cyklade jag till en granne som tyckte jag skulle ta en 12kant-nyckel och banka ned, fast jag hade ingen i passande storlek(10mm hade nog varit bäst), istället tog jag en bred skruvmejsel(10mm) och banka ned i hålet med lilla släggan, och skruvade med hjälp av skiftnykel upp gängorna.

Gick faktiskt väldigt smidigt idag. Jag kanske inte skall rekomendera detta sättet för det finns säkert en massa annat som kan gå fel, men för mig gick det bra.
DANIEL GUSTAFSSON
Dennis
Forumpolis

Re: tändstift sitter som berget

Post by Dennis »

Att smörja tändstiftgängorna med zink eller alupasta i förebyggande syfte är underskattat.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply