Justera handbroms Kangoo -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
U.S

Justera handbroms Kangoo -00

Post by U.S »

Jag har plockat isär bakre bromsar och gjort rent samt smörjt upp alla leder. Självjusteringen ser ut att ha blivit våldsamt behandlad tidigare men jag tror jag förstår hur den jobbar och jag tror den fungerar.

Nu till frågan, hur justerar jag? Jag har skruvat åt justeringen så jag låser trummen och därefter släppt "tre tag" med mejsel. Är det för mycket, lite eller OK?

Ska jag även justera på spaken?

På BMW släpper jag spänningen vid spaken först och sen justerar jag så det blir rätt mängd knäpp i spaken samt att spaken börjar ta på andra eller tredje knäppet.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
Tony
Forumpolis

Re: Justera handbroms Kangoo -00

Post by Tony »

U.S wrote:Jag har plockat isär bakre bromsar och gjort rent samt smörjt upp alla leder. Självjusteringen ser ut att ha blivit våldsamt behandlad tidigare men jag tror jag förstår hur den jobbar och jag tror den fungerar.

Nu till frågan, hur justerar jag? Jag har skruvat åt justeringen så jag låser trummen och därefter släppt "tre tag" med mejsel. Är det för mycket, lite eller OK?

Ska jag även justera på spaken?

På BMW släpper jag spänningen vid spaken först och sen justerar jag så det blir rätt mängd knäpp i spaken samt att spaken börjar ta på andra eller tredje knäppet.
om självjustering funkar så skall det väl bara vara att ställa sig på fotbromsen och dra i handbromsen så skall den justera efter..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
U.S

Post by U.S »

Tackar! Jag testar det.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
U.S

Post by U.S »

Självjusteringen fungerar nog tyvärr inget vidare. Jag lossade en bult i varje hjul, backade ut ur garaget och drog handbromsen. Kändes bra på höger. In igen justera lite till osv.
Nu tar den på 4 knäpp, domen kommer på måndag.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

är det trumma bak?

självjusteringen funkar så att skruven vandrar cirka ett halvt varv varje gång hjulcylindern pressar ut kolvarna. Ju fler gånger ju tajtare blir det mellan band och trumman när du drar i handbromsen.

Image

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply