Kupefläkt lagt av Clio Sport -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peder
Posts: 12
Joined: 27 Mar 2009, 11:19
Location: Täby

Kupefläkt lagt av Clio Sport -04

Post by Peder »

Hej,

Hoppas på lite hjälp. Kupefläkten la av på väg hem från jobbet idag och verkar inte vilja hoppa igång igen. Har sökt här på forumet och förstått att fläktmotståndet är ett vanligt problem, speciellt på Clio I. Gäller det även en Clio Sport -04?

Fläkten fungerade bra i morse och de första minuterna på vägen hem men la sedan bara av. Klimatanläggningens display och övriga funktioner fungerar som vanligt och försöker reglera temperatur och luftflöden (men utan fläktfunktion då...). Hittar inga trasiga säkringar.


Edit: Tittade på fler trådar om andra modeller med klimatanläggning. Det verkar som att det inte finns något fläktmotstånd då. Gäller det Clio -04 också? Vad är mest troligt då, fläktmotor? Fläkten går inte på någon hastighet.

Edit 2: Hittade en del bra info på cliosport.net (http://www.cliosport.net/forum/showthre ... hlight=fan). Ska kolla säkringar och reläer under huven idag samt koppla 12V direkt till fläkten för att försöka bekräfta felorsaken. Fläktmotståndet verkar ändå vara vanligaste felorsaken.

Kollade priser med Renault (BraBil): 1 614 SEK för motståndet och 2 763 SEK för fläkten. Jäkla dyr motståndsmodul. Nån som har tips på billigare inköpsställe?

Mvh

Peder
Peder Wiegurd
Clio Sport -04
Peder
Posts: 12
Joined: 27 Mar 2009, 11:19
Location: Täby

Re: Kupefläkt lagt av Clio Sport -04

Post by Peder »

Jag fortsätter inlägget för information till andra som kanske har eller kommer få samma fel, det verkar ganska vanligt.

Jag har nu kollat säkringar i centralen under huven men de var alla hela. För att testa fläkten kan man kortsluta pinne 1 och 5 i kontakten som ansluter till fläktmotsåndsmodulen men en kabel. När man då slår på tändningen ska fläkten gå på full effekt vilket min gjorde. Slutsatsen för min del blir då att det är motståndet som är trasigt. Tror jag chansar på ett motstånd via bildelsbasen för 400-500 SEK.

Det ska tydligen gå att dissekera själva modulen och löda bort den felaktiga komponenten för att ersätta bara den till en kostnad av under 100 SEK via ELFA eller motsvarande. Kan ju kanske vara värt ett försök. Får se hur jag gör.

//Peder
Peder Wiegurd
Clio Sport -04
Peder
Posts: 12
Joined: 27 Mar 2009, 11:19
Location: Täby

Re: Kupefläkt lagt av Clio Sport -04

Post by Peder »

Återkommer nu med resultatet. Jag köpte fläktmotståndet via Bildelsbasen för ca 500 SEK inkl leverans. Bytte och fläkten fungerar nu som vanligt. Jag plockade isär det trasiga motståndet för att se om det skulle gå att löda bort den felaktiga komponenten men det såg rätt krångligt ut. Hela kretskortet var ingeggat med något siliconliknande material. Skroten är ju en chansning så vi får se hur länge det här motståndet håller. Det är i alla fall lätt att byta.

//Peder
Peder Wiegurd
Clio Sport -04
Post Reply