Byte av tändkablar - Megane

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tomas E

Byte av tändkablar - Megane

Post by Tomas E »

Hade bara tänkt byta tändstift men nu ser det ut som om jag behöver byta även kablarna. En av dem greppar dåligt runt tändstiftet och jag kan inte få till den. Men hur gör man för att ta loss dessa från tändspolarna? I Haynes står bara "ta försiktigt loss kablarna från tändspolen". Är det bara att dra tills de lossnar? Lossade ena tändspolen för att kunna se hur det ser ut på undersidan. Jag bifogar bilder. De sitter i alla fall ganska hårt och jag är rädd att nåt går sönder.

Så här ser tändspolen alltså ut från ovansidan. (Har tagit loss den högra)
Image

Och här är en bild underifrån på den spole jag tagit loss. Jag hade velat ha en bild mer rakt underifrån men strömkabeln (som också sitter hårt) gör att man ser ännu sämre då. Som synes sitter det fast en plastkåpa runt kablarna som ligger i par vid var sin spole. Mellan tändkablarna finns en plastkil och jag vet inte om den är fasthakad på något sätt. Ja, hur gör man?
Image
Last edited by Tomas E on 11 May 2011, 11:54, edited 1 time in total.
Alpine Linus

Re: Byte av tändkablar - Megane

Post by Alpine Linus »

finns ju liknande sånnadär på andra bilar, det är inte så att du ska dra av hela den "släden" som kablarna sitter fast i? isåfall kan det sitta en liten hajtand någonstanns som stoppar "släden" ifrån att vibbrera lös!

Annars tror jag bara du ska kunna dra i gummikablarna
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Tomas E

Post by Tomas E »

Alpine Linus wrote:finns ju liknande sånnadär på andra bilar, det är inte så att du ska dra av hela den "släden" som kablarna sitter fast i? isåfall kan det sitta en liten hajtand någonstanns som stoppar "släden" ifrån att vibbrera lös!

I Haynes är båda kablarna loss samtidigt, men det sägs inget om hur de sitter. Så det känns mest troligt att man ska lossa dem två och två.
Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

Tomas E wrote:
Alpine Linus wrote:finns ju liknande sånnadär på andra bilar, det är inte så att du ska dra av hela den "släden" som kablarna sitter fast i? isåfall kan det sitta en liten hajtand någonstanns som stoppar "släden" ifrån att vibbrera lös!

I Haynes är båda kablarna loss samtidigt, men det sägs inget om hur de sitter. Så det känns mest troligt att man ska lossa dem två och två.

Jag gissar på att hela den plastkåpan som kablarna går in i sitter fast i spolen på något vänster! Vänd och vrid lite på den så hittar du nog någon hake som gör att det känns som den sitter fast =)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Tomas E

Post by Tomas E »

Alpine Linus wrote: Jag gissar på att hela den plastkåpan som kablarna går in i sitter fast i spolen på något vänster! Vänd och vrid lite på den så hittar du nog någon hake som gör att det känns som den sitter fast =)
Jo det låter rimligt, tack! Har själv haft de funderingarna.
Tomas E

Post by Tomas E »

Tändkablar kan endast köpas som hel sats om 4 st. Beställde häromdagen och de kostar...just det, 1830 kr :shock:
Tomas E

Post by Tomas E »

Hade flyt! Vi hade glömt en rabattcheck så vi for tillbaks till butiken. Det gick bra att göra återköp på kablarna och köpa dem igen med rabattchecken. Till på köpet hade Renault dagen efter jag gjorde första köpet sänkt priset från 1828 kr till 933. Med rabatten blev det bara 793 kr. Man undrar ju om dessa varit felmärkta eftersom det skedde så omedelbart.
Tomas E

Post by Tomas E »

För övrigt känns bilen klart piggare nu, med både nya tändstift och kablar :D
Post Reply