"Sågtandsnötning" på framdäcken

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis

"Sågtandsnötning" på framdäcken

Post by Baggis »

När jag grejade på med oljeläckaget jag skriver om i en annan tråd så noterade jag att bägge framdäckens innersidor verkar börja bli "sågtandsnötta". Det är nya sommardäck som bara gått c:a 150 mil så det är högst olämpligt! Har inte blivit nått sånt på vare sig vinterdäcken eller de förra dubbfria vinterdäcken som även användes förra sommaren då de var på bilen då den blev köpt. Enligt instruktionsboken ska det vara 2,0 kg runt om, har dock lite mer, c:a 2,3. Tycker det borde vara ok. Den har heller inte känts "dålig" på vägen, har dock senaste dagarna noterat att det vibrerar lite, främst med kalla däck. Har inte gjort det tidigare. Bytte styrstagsändorna ifjol, skruvade i de nya lika många varv som de gamla och hoppades därmed att inställningen skulle blir oförändrad. Kan det ändå vara den som är fel? Eller vad ska man tro orsakar "sågtänderna"?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Re: "Sågtandsnötning" på framdäcken

Post by figgesoft »

Det kan mycket väl vara att det krävs en framvagnsinställning för att få rätt på det.

Annars får du nöta däcken lite så de blir varma och mer jämna :mrgreen:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Baggis

Re: "Sågtandsnötning" på framdäcken

Post by Baggis »

figgesoft wrote:Annars får du nöta däcken lite så de blir varma och mer jämna :mrgreen:
:wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply