Är det vanligt med läckande kondensor?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Är det vanligt med läckande kondensor?

Post by Luke »

Hej!

Bytte ut kondensorn i bilen 2008 hos Volvoverkstaden för att ACn inte fungerade. Nu har den slutat fungera igen och efter felsökning så är det åter igen läckage på kondensorn.

Är detta bara ren otur eller sitter den illa till eller är det helt enkelt bara vanligt att det blir läckage? Första gången gick det på försäkringen, men det blev ändå dyrt. Att laga den nu kostar ca 10500:- och det är man ju inte så sugen på om man vet att den ändå kommer paja om några år igen...

Har en Megane-02.
Lucas Kling, Karlstad.
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Är det vanligt med läckande kondensor?

Post by Stymie »

Låter orimligt att den inte håller längre. Om det är en originaldel, prata med verkstaden för att se om ni kan dela på kostnaden (du lite, Renault/verkstad lite...)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
chrill3
Posts: 142
Joined: 03 Jul 2010, 08:02
Location: Söderhamn

Re: Är det vanligt med läckande kondensor?

Post by chrill3 »

Vad har man för försäkring som täcker AC fel?vilket bolag?
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Är det vanligt med läckande kondensor?

Post by Luke »

Stymie wrote:Låter orimligt att den inte håller längre. Om det är en originaldel, prata med verkstaden för att se om ni kan dela på kostnaden (du lite, Renault/verkstad lite...)
Ja man tycker ju det. Men det är bara 1 års garanti på delar tyvärr.
chrill3 wrote:Vad har man för försäkring som täcker AC fel?vilket bolag?
I mitt fall var det maskinförsäkringen, som om jag inte är helt ute hos de flesta bolag är kopplat till ett max antal år på bilen och/eller antal mil, vilket jag överskridit nu.
Lucas Kling, Karlstad.
Post Reply