Köra gammal Megane på E85
Moderator: Forumpolisen
Köra gammal Megane på E85
Hej,
jag skulle vilja köra min gamla Megane från 97 på 100% E85, tänkte det kanske skulle vara bra för miljön. Har kollat runt lite på forumet men hittar inga riktigt aktuella trådar. Tänkte mig någon form av konvertering. Hur gör man detta enklast/bäst 2011?
Kalle
jag skulle vilja köra min gamla Megane från 97 på 100% E85, tänkte det kanske skulle vara bra för miljön. Har kollat runt lite på forumet men hittar inga riktigt aktuella trådar. Tänkte mig någon form av konvertering. Hur gör man detta enklast/bäst 2011?
Kalle
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Köra gammal Megane på E85
Det finns ett bra forum på http://www.etanol.nu
Exempelvis hittade jag denna tråden: http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... ght=megane som kanske är intressant för dig.
Exempelvis hittade jag denna tråden: http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... ght=megane som kanske är intressant för dig.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Köra gammal Megane på E85
Hej, jag har kört på E85 i 4år med min 1,6 K7m motor.
Konverterade genom att byta spridare till större.
De i en B23 volvomotor från 740/240 2,3liter leverar 30% mer bränsle.
Tyvärr har jag inte spridarnumret nedskrivet men kan kolla nästa gång jag skruvar.
Ett annat sätt är att höja trycket.
I audis V6 motorer sitter 4bars spridare.
Det ger cirka 10% mer bränsle mot orginal 3bar.
Men det gäller att slangkopplingar och pumpen klarar av det högre trycket.
Det finns även info på etanol.nu
Min motor är lite kinkig vid kallstart eftersom jag inte förvärmer bränslet.
Men efter att ha hållt motorn på 2000rpm i 30sekunder så funkar den fint.
Lycka till!
Konverterade genom att byta spridare till större.
De i en B23 volvomotor från 740/240 2,3liter leverar 30% mer bränsle.
Tyvärr har jag inte spridarnumret nedskrivet men kan kolla nästa gång jag skruvar.
Ett annat sätt är att höja trycket.
I audis V6 motorer sitter 4bars spridare.
Det ger cirka 10% mer bränsle mot orginal 3bar.
Men det gäller att slangkopplingar och pumpen klarar av det högre trycket.
Det finns även info på etanol.nu
Min motor är lite kinkig vid kallstart eftersom jag inte förvärmer bränslet.
Men efter att ha hållt motorn på 2000rpm i 30sekunder så funkar den fint.
Lycka till!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Köra gammal Megane på E85
Jag har konverterat min RX4 elektroniskt med en box från www.flexitune.se
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12