Fläktrem's slukar R5an

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Fläktrem's slukar R5an

Post by Alpine Linus »

Tjenare!

Tänkte lite kvickt lägga in en fråga som lyder som följer:

Någon som varit med om att en R5a (i detta fallet R5 alpine turbo, alltså gamla femman) äter fläktremar oftare än jag planerar in mina egna måltider?
bytte igår rem och körde idag kanske 8km och nu är således remen av (okej nu va just denna ett extremt exempel men ändå)

Spelar ingen roll hur hårt eller löst jag spänner den och det är minst 3 olika personer som fått otaliga försök under årens lopp med att få en fläktrem att verkligen hålla?!

Har bytt spännhjul och jag har skrapat rent alla löphjulen på gammalt sk*t och jag har försökt få en uppfattning om huruvida hjulen är i linje!
Allt verkar faktis vara i sin ordning, så nu vänder jag mig desperat till omvärden!

SNÄLLA HJÄLP MIG, VILL INTE BEHÖVA HA MED MIG 10 REMAR TILL TRÄFFEN PÅ GOTLAND!!!!!!!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Fläktrem's slukar R5an

Post by Dennis »

Som du varit inne på...
Hjulen i linje.
Skadade spår (buckliga plåt remskivor)
Lager rullar lätt

Sedan kan jag fylla i med..
-Har du kvar lite luft i botten på remskivan då remmen är spänd?
-Har du rätt profil?
-Om det är en väldigt snäv brytning runt ngt hjul? isåfall bör en rem med tandad insida användas, för bättre kylning.
Har du några bilder på hela remtransmissionen och några närbilder på en skadad rem?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Fläktrem's slukar R5an

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Som du varit inne på...
Hjulen i linje.
Skadade spår (buckliga plåt remskivor)
Lager rullar lätt

Sedan kan jag fylla i med..
-Har du kvar lite luft i botten på remskivan då remmen är spänd?
-Har du rätt profil?
-Om det är en väldigt snäv brytning runt ngt hjul? isåfall bör en rem med tandad insida användas, för bättre kylning.
Har du några bilder på hela remtransmissionen och några närbilder på en skadad rem?
du ska få häpna på gotland, lär kunna servera dig med ett par avslitna remmar under helgens gång ;) (för att beskriva hur dem ser ut, det ser ut som dem är avklippta + tänder fattas :? )

Har idag dock insett att spänhjulet är något längre "ut" än vad drivhjulet på kamen är, hmm... konstigt?!

har även idag haft av ALLA hjulen å skrapat + blästrat rent dem samt bytt dem som varit ens lite buckliga!

skall vara rätt profil vad jag fattat! tandad insida CHECK

Stora problemet just nu är somsagt att spänhjulet sitter ca 3-5mm utanför kamhjulet :S vad gör man åt detta? (har testat byta både spännare + hjulet på kammen ifrån både en orginal TS motor och från en annan av alpine motorerna....

börjar bli lite tråkigt nu... har nog genomgått kanske 30 remar på 4-5 år mil-fattiga år......
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Fläktrem's slukar R5an

Post by Alpine Linus »

Har tittat ordenligt på det nu och kan komma med den "glada" nyheten att spännhjulet ligger ca 3-5mm utanför alla andra hjulen på den inre remmen?! vad ska man göra?! Börjar få panik på att inte ens kunna köra 10 mil med en rem....

Detta är ju en gammal femma så spännhjulet löper i ett spår på vattenpumpen och det är således denna som också begränsar att spännhjulet inte kan ta sig dem extra 3-5mm närmre blocket för att komma i linje med remhjulet på kammen och vattenpumpen?! gud va jobbigt... å remmarna är slut på centrallagret tydligen så frågan är om jag hinner få en reservuppsättning innan gotland, annars får jag lämna walk over :cry:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply