Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Post by MartinB »

Jag har testat att blandtanka min Clio 1.4 -96, först med ca 12% etanol och sen med ca 15% etanol (jag utgår från att det är 5% etanol i BF95 och 85% i E85).
Jag har inte märkt några skillnader i hur motorn går eller liknande.
Det har inte varit särskilt kallt under dessa två veckor som jag testat, men jag tror inte att det gör stor skillnad.
Jag har inte tankat full tank, så jag har inte koll på bränsleförbrukningen, men den är i vart fall inte dramatiskt förändrad.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Post by Baggis »

Med den måttliga inblandningen så borde du inte märka något alls egentligen. Borde inte ta mer bränsle heller, faktiskt i bästa fall t.o.m en aning mindre.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Post by Robin »

Likabra ja frågar.

Om ja vill köra 100% E85 i min rx4. Vilka åtgärder måste då göras ?

Räcker en mapning av styrbox, eller kan man göra det ännu enklare ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Post by rewrew »

Jag har testat alla mina bilar på blandtankning och generellt kan man säga att en inblandning upp till 30% E85 ger en ganska oförändrad drift. Möjligen något piggare bil med liten höjning av bränsleförbrukningen. Mera inblandning så stiger förbrukningen dramatiskt.
Testat
Saab 9000 1994 2,3 lter
Peugeot 406 1999 2,0 liter
Megane 2000 1,4 16v
Megane 2000 1,6, 16v
Porsche 944 1986 (spikar redan vid 20%)

Alla bilar visar ungefär samma resultat, Porschen undantaget.
Inga tekniska problem har upplevts, kanske ngt svårstartade och luktar annorlunda

Jag har inte varit uthållig pga att det är omständigt att blandtanka så ev långtidsproblem kan jag inte svara på
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Post by rewrew »

Klippt ur annat forum


Min fru (käring) Kör på 100% ethanol när vädret är varmt (över 15 gr) Det finns lite kallstartproblem då men inga andra problem... Hon har kört så över 2 år och när det är kallare blandar hon 50/ 50%, hittills inga direkta problem...bilen är en Renault Scenic 1...1,6:a 8 vent.




Våran Renault megané 1,6 16v går på 100% etanol, drar 0,2 extra per mil. helt okej! detta utan modifiering!
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Post by Tony »

Robin wrote:Likabra ja frågar.

Om ja vill köra 100% E85 i min rx4. Vilka åtgärder måste då göras ?

Räcker en mapning av styrbox, eller kan man göra det ännu enklare ?
finns boxar som man kopplar in som typ förlänger spridartider och fetar på lite vid kall start
http://www.flexitune.se/index.htm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.

Post by Baggis »

Jag har en Flexitune AutoX4 i min RX4. Köpte spridarkontakter så att jag slapp kapa kablar i den. Har även grenat av från lamdasonden så att den blir "flexifuel." Det funkar överlag bra, men har haft lite problem med att hitta ett bra ställe för tempgivaren, om motorvärmare används så blir det inte nog varmt på det stället så den fetar på lite onödigt vid start trots varm motor. Vid kallstart så funkar det bara fint, men har inte orkat fintrimma den "anrikning" av bränsle som sker en stund efter själva starten, så den är lite tvekande och svag in kort stund då. Men överlag är jag helnöjd.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply