Anti Pollution monitor faulty

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mr4eyes

Anti Pollution monitor faulty

Post by Mr4eyes »

Hej,
Har sett att det finns en liknande tråd på forumet, men eftersom mitt fel skiljer sig en aning startade jag en ny tråd, hoppas det är OK?

För två veckor sedan dog generatorn i min Espace -04, dock lyckades jag ta mig till jobbet med den ström som fanns kvar i batteriet.
Jag hittade en utbytesgenerator som inte kostade en förmögenhet och satte in den. Bilen startade med starthjälp (eftersom jag inte laddat batteriet) och jag tog mig hem för egen maskin utan felmeddelanden och bilen gick som vanligt.

Väl hemma plockade jag ur batteriet och lade samtidigt märke till att jag glömt att sätta tillbaka en kabel som går till en liten rund sak som sitter till höger framför motorn (bredvid påfyllningsröret för spolarvätskan), till denna runda sak går det även ett par plastslangar som verkar gå till givare som sitter på ngt grenrörsliknande framför på ovansidan av motorn.

När batteriet var fulladdat satte jag tillbaka batteriet och startade bilen. Bilen startade utan problem, men datorn gav felmeddelandet "Anti Pollution Monitor Faulty". En kortare provkörning indikerade inga problem så som hackig, ryckig gång, misständningar etc. Efter att ha pratat med andra ägare till franska bilar samt studerande av diverse Renaultforum vågade jag mig ut i påsktrafiken och har kört närmare 20mil och bilen går hur bra som helst!
Jag tänker att jag bara behöver få hjälp med att återställa felkoden i datorn, men undrar om det är någon annan som känner igen sig i något av det jag beskrivit ovan. Vad var det för fel och hur gjorde ni för att lösa det?

Tack på förhand
Mikael Melosso
Post Reply