Svajig i baken.
Moderator: Forumpolisen
Svajig i baken.
Tjena, har märkt att min Laguna känns svajig i baken. Det är när man kör i små gropar och brunslock så svajar den till lite i bakänden. Har nästan nya bakvagnsbussningar så det " borde " inte va dom. Kan det va stötdämparna eller nått stag ?
Kom gärna med förslag , eller om du har haft liknade problem hur du fixa det. Det känns riktigt äckligt vid högre hastigheter , nästan som om man har tappat däcket eller nått.
Mvh/ LOKE
Kom gärna med förslag , eller om du har haft liknade problem hur du fixa det. Det känns riktigt äckligt vid högre hastigheter , nästan som om man har tappat däcket eller nått.
Mvh/ LOKE
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Svajig i baken.
klonkar det så kan det vara bussningarna, men jag tippar på dämpare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jag fundera på dom också då jag inte har det klassiska klonkandet som jag hade innan jag fick bytt bussningarna. Då får man väl ta och beställa 2st dämpare.
Tack för svaret.
Tack för svaret.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Ska bli intressant att höra vad resultatet blir. Jag har haft lite av samma känsla, speciellt under vintertid. Jag har upplevt att bilen vandrat lite i just bakvagnen. I mitt fall har jag dock upptäckt glapp i inre styrleder i fram. Jag är inte säker på att det är orsaken till bakvagnsrörelserna eftersom känslan funnits där även tidigare vintrar. Om det nu är bakvagnen som spökar så lutar det åt bussningarna i alla fall. Dåliga bussningar (jag har nu kört 13700 mil med mina) ger mer spel för bakaxeln att röra sig. De uppvisar inte de typiska klonksymptomen ännu i alla fall, men de är också av den senare uppgraderade varianten. Sitter den vänstra bussningens avlånga skåra parallellt, vinkelrätt eller diagonalt med bakaxeln på din bil?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Hur skåran sitter har jag ingen aning om , men dom nya bussningarna har bara rullat ca 1000mil. Fast att bussningarna va kassa innan så är där mer svaj nu än innan så jag hoppas det är dämparna. Jag ska byta dämparna så fort jag får hem dom och har tid att sätta på dom , så återkommer jag med info.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Har precis varit i Helsingborg och Autofrance. 620 spänn för 1st dämpare va najs så jag tog 2 Ska se om jag har tid i helgen att fixa dom , annars blir det säkert i veckan. Ska inte hålla dig på sträckbänken för länge " Styrmie "
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Nu har jag fixat dämparna bak och det blev en förbättring med 100%. Dämparna va ganska lätta att byta det tog ca 1½ timme. Nu är det kul att köra delikatessen igen
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
tycker det är ganska svårt att få ut tappen ur bakaxeln,annars är det lätt.LOKE wrote:Nu har jag fixat dämparna bak och det blev en förbättring med 100%. Dämparna va ganska lätta att byta det tog ca 1½ timme. Nu är det kul att köra delikatessen igen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Fick värma lite där tappen gick in , men sen va det bara ett perfekt slag med en hammare så kom tappen och dämparen fint. Har varit med om betydligt svårare dämpare där man har blivit riktigt förbannad , men allt svaj är borta och den Franska räser bilen är en fröjd igen. Tack för tipset om dämparna.Tony wrote:tycker det är ganska svårt att få ut tappen ur bakaxeln,annars är det lätt.LOKE wrote:Nu har jag fixat dämparna bak och det blev en förbättring med 100%. Dämparna va ganska lätta att byta det tog ca 1½ timme. Nu är det kul att köra delikatessen igen
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
tack själv för tipset,kände igen känslan så jag förstog att det borde varit något sånt..LOKE wrote:Fick värma lite där tappen gick in , men sen va det bara ett perfekt slag med en hammare så kom tappen och dämparen fint. Har varit med om betydligt svårare dämpare där man har blivit riktigt förbannad , men allt svaj är borta och den Franska räser bilen är en fröjd igen. Tack för tipset om dämparna.Tony wrote:tycker det är ganska svårt att få ut tappen ur bakaxeln,annars är det lätt.LOKE wrote:Nu har jag fixat dämparna bak och det blev en förbättring med 100%. Dämparna va ganska lätta att byta det tog ca 1½ timme. Nu är det kul att köra delikatessen igen