Problem med kangoo 99:a 1,9 d

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ulrick
Posts: 4
Joined: 08 Apr 2011, 19:48
Location: Glumslöv

Problem med kangoo 99:a 1,9 d

Post by Ulrick »

Hej!
Jag har bytat kamrem på min kangoo diesel då den andra kamremmen gick av vid tomgångskörning. Nu till problemet. Jag har fått igång bilen och hör inget direkt från ventilerna heller. Har varit ute och provkört den och problemet kommer då. När jag gör gaspådrag så svarar den inte hundra och sen rycker den till. Ligger man i konstant fart 100 tex så börjar den rycka men får bilen jobba i tex uppförsbacke rycker den inte.
En annan sak är att den är då lite svårare att starta än normalt.

Vad kan vara felet. Jag har ställt in allt med markeringarna på motor, topp och dieselpump. Men kan det ändå vara så att pumpen står fel och inte ger tillräckligt med bränsle?
Eller kan det tänkas att jag har fått vevaxeln i fel läge. Jag har inte utrustning till att göra kompprov heller dock så är jag inte säker på var det ska göras om det är från spridarna eller så.
Vore tacksam för omgående svar.

Mvh Ulrick
Ulrick Nielsen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Problem med kangoo 99:a 1,9 d

Post by Tony »

Ulrick wrote:Hej!
Jag har bytat kamrem på min kangoo diesel då den andra kamremmen gick av vid tomgångskörning. Nu till problemet. Jag har fått igång bilen och hör inget direkt från ventilerna heller. Har varit ute och provkört den och problemet kommer då. När jag gör gaspådrag så svarar den inte hundra och sen rycker den till. Ligger man i konstant fart 100 tex så börjar den rycka men får bilen jobba i tex uppförsbacke rycker den inte.
En annan sak är att den är då lite svårare att starta än normalt.

Vad kan vara felet. Jag har ställt in allt med markeringarna på motor, topp och dieselpump. Men kan det ändå vara så att pumpen står fel och inte ger tillräckligt med bränsle?
Eller kan det tänkas att jag har fått vevaxeln i fel läge. Jag har inte utrustning till att göra kompprov heller dock så är jag inte säker på var det ska göras om det är från spridarna eller så.
Vore tacksam för omgående svar.

Mvh Ulrick
hängde du bara på en ny rem. ?? låter som böjd ventil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ulrick
Posts: 4
Joined: 08 Apr 2011, 19:48
Location: Glumslöv

Re: Problem med kangoo 99:a 1,9 d

Post by Ulrick »

Helt riktigt. Jag satte på en ny rem men innan dess mätte jag spelet vid lyftarna och kammen vilket en på Volvo tyckte jag skulle göra först. Och där var det inget onormalt spel. Dom höll inom sina värden som fick av Volvo. Många tror på att pumpen står fel för den går ju på alla cylindrar me. Men utan kompprov är det som att leta efter en nål i en höstack. Får väl ändå åka till Volvo och kolla det hela eller om ngn nära Helsingborg eller åt det håller är villig att hjälpa till mot såklart betalning eller tjänster med el.
Tackar för svar. Ulrick
Ulrick Nielsen
Henrix
Posts: 4
Joined: 19 Nov 2009, 09:38

Re: Problem med kangoo 99:a 1,9 d

Post by Henrix »

Ulrick wrote:Helt riktigt. Jag satte på en ny rem men innan dess mätte jag spelet vid lyftarna och kammen vilket en på Volvo tyckte jag skulle göra först. Och där var det inget onormalt spel. Dom höll inom sina värden som fick av Volvo. Många tror på att pumpen står fel för den går ju på alla cylindrar me. Men utan kompprov är det som att leta efter en nål i en höstack. Får väl ändå åka till Volvo och kolla det hela eller om ngn nära Helsingborg eller åt det håller är villig att hjälpa till mot såklart betalning eller tjänster med el.
Tackar för svar. Ulrick

Hej har exakt samma problem ?? , min kamrem gick av och toppen skrot har bytt dessa . Som sagt bilen rycker när man ligger mellan 80- och uppåt på jämn gas , gasar man till så försvinner problemet.
Ska till verkstad nu den 6 Aug men hade varit kul och få reda på en lösning .

Andreas
Post Reply