Starproblem (ibland) Laguna Diesel 1,9cdi -03

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lagunadiesel03

Starproblem (ibland) Laguna Diesel 1,9cdi -03

Post by lagunadiesel03 »

Hej

Jag har en Laguna 1,9 cdi -03 som inte startar ibland. Startar bilen går den perfekt, men ibland så startar den inte alls. Bilen kan då gått perfekt och sen varit parkerad 45-60 min. Den startar till ca 1-2 sek sen dör den. Motor och startmotor går runt men tänder ej. Sen har jag väntat ca 50 min och rullat den då startar den och går perfekt igen ngn vecka för att sen startproblemen börjar igen. Läste här om olika lösningar, Hur vet jag att tex glödstiften är kass? Jag har inte råd att köra till Volvo så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh
Mats Borg
nallevaken

Re: Starproblem (ibland) Laguna Diesel 1,9cdi -03

Post by nallevaken »

kan bara säga att felsök med ett renault can clip så har du säkert ett svar på om nånting inte funkar....
Roger Nilsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

beställ nya glödstift i england för typ 250kr inkl frakt,dom kostar runt 250kr st här hemma
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lagunadiesel03

Post by lagunadiesel03 »

Tack för hjälpen, kollade glödstift, tre kass, köpte nya på Biltema 99 kr/st. Var beställer man renaultdelar med bra priser i England?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

lagunadiesel03 wrote:Tack för hjälpen, kollade glödstift, tre kass, köpte nya på Biltema 99 kr/st. Var beställer man renaultdelar med bra priser i England?
ebay.co.uk tex
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lagunadiesel03

Post by lagunadiesel03 »

Tack för info om ebay. Trodde bilproblemen var lösta efter ha hittat 3 st trasiga glödstift. Men biljävulen vill anorlunda, samma problem igen, bilen gick perfekt dit vi skulle. Efter 1 timma när jag skulle åka igen så startade den inte. Fick bogeserhjälp, bilen startade efter 25 meters bogsering och gick sen perfekt. Återigen tacksam för tips var jag ska felsöka nu?
Mats Borg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Felkods läsning. Körde inte bilprovningen E-diagnos på den??? det står ju där vilket fel.
Det finns övre dödpunktsgivare på dieslarna också. Vanligt fel på bensinarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lagunadiesel03

Post by lagunadiesel03 »

Hej igen
Tack för hjälp. Fick ingen ediagnos på bilprovningen
När jag köpte glödstiften visade dom ca 1,5 ohm. Nu visar alla ca 700 ohm. Är dom förstörda igen? Dom jag jag tog bort var det öändlig resistans. Är det ngn som vet var relät sitter som styr glödstiften? Tacksam för all hjälp. Försöker fixa detta själv då jag inte har råd att lämna bilen till Volvo.
Mats Borg
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Ja du om du räknar på effekten P=UxU/R så får du svaret. !,5 ohm ger 96W och 700 ohm ger 0,21W!!
Sen kommer ju frågan varför de är kass. Är det Biltemas glödstift som är kass eller är det fel på elektroniken som sköter glödningen? Relä som hängt sig ?
// Göte J
Post Reply