Alpine 310 1600VF (VE)
Moderator: Forumpolisen
Alpine 310 1600VF (VE)
Tvekat lite om jag ska lägga upp 310'n här. Något projekt är det inte ännu och det var inte meningen att det skulle vara någon renovering heller. Skulle bara sätta igång en bil som varit undanställd i 11år.
Nu firar A310 modellen 40 år iår så den skulle bara igång, troligen inte besiktigas utan bara fixas iordning till lite banträffar och trailas till o från.
Planerat var bara "förstärkt" service
-Byte bromsvätska, motionering bromscylindrar.
-Byta till nya bränsleslangar
-Bestycka in Weber45' orna
-Nya oljor i motor och växellåda.
-Nya R-däck
Så var tanken. men halvtaskigt tidigare underhåll kombinerat med näst intill stillastående i 11år hade satt sina spår och absolut hela bromssystemet från behållare och ut till bromsok har fått renoverats.
Elen hade vissa funktioner som spökade lite och det visade sig att det var en hel hink med strömtjuvar och sockerbitar med iskarvade nya kablar, smälta brända kablar i härvorna och löskoplade stift lite här och var.
Har nu klippt bort skadade partier och skarvat med lödkrympslang överallt där det fanns fel.
Bränslesystemet har fått returledningen återinkopplad och en effektivare bränslepump monterad samt nytt filter.
Ett sprucket motorfäste fick svetsas då motorn hängde och klämde gasreglaget mot rambalken och orsakade gashäng.
Innertaket hade rasat ner och släppt i limningen, hängde som en sänghimmel.
Ny tygbit och skumgummi beställt.
Frontspoiler "plogen" blev transportskadad på färjan på väg hem då den köptes. Jag skulle igentligen kapa av till hälften så den ser original ut men valde trots alt att laga den. Den är ju effektivare att skapa undertryck under bilen som den är.
Änn är jag inte imål med alla grejjer som kommit fram på den "förstärkta" servicen så det har väl utvecklat sig till renovering istället, -Vad tycker ni?
Premiärkörning i "skarpt läge" är konbanekörningen på Bivaröds gamla flygfält 16-17/4 Då har man en månad på sig att laga det man kört sönder tills det är dags för Gotland Ring.
Nu firar A310 modellen 40 år iår så den skulle bara igång, troligen inte besiktigas utan bara fixas iordning till lite banträffar och trailas till o från.
Planerat var bara "förstärkt" service
-Byte bromsvätska, motionering bromscylindrar.
-Byta till nya bränsleslangar
-Bestycka in Weber45' orna
-Nya oljor i motor och växellåda.
-Nya R-däck
Så var tanken. men halvtaskigt tidigare underhåll kombinerat med näst intill stillastående i 11år hade satt sina spår och absolut hela bromssystemet från behållare och ut till bromsok har fått renoverats.
Elen hade vissa funktioner som spökade lite och det visade sig att det var en hel hink med strömtjuvar och sockerbitar med iskarvade nya kablar, smälta brända kablar i härvorna och löskoplade stift lite här och var.
Har nu klippt bort skadade partier och skarvat med lödkrympslang överallt där det fanns fel.
Bränslesystemet har fått returledningen återinkopplad och en effektivare bränslepump monterad samt nytt filter.
Ett sprucket motorfäste fick svetsas då motorn hängde och klämde gasreglaget mot rambalken och orsakade gashäng.
Innertaket hade rasat ner och släppt i limningen, hängde som en sänghimmel.
Ny tygbit och skumgummi beställt.
Frontspoiler "plogen" blev transportskadad på färjan på väg hem då den köptes. Jag skulle igentligen kapa av till hälften så den ser original ut men valde trots alt att laga den. Den är ju effektivare att skapa undertryck under bilen som den är.
Änn är jag inte imål med alla grejjer som kommit fram på den "förstärkta" servicen så det har väl utvecklat sig till renovering istället, -Vad tycker ni?
Premiärkörning i "skarpt läge" är konbanekörningen på Bivaröds gamla flygfält 16-17/4 Då har man en månad på sig att laga det man kört sönder tills det är dags för Gotland Ring.
Last edited by Dennis on 23 Aug 2011, 07:14, edited 3 times in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Ja det närmar sig en renovering blir kul att se denna på gotland... har ju sett bilder på FB men lägg in några här så får alla andra som se vilken ball bil det är samt även hur dennis såg ut för 10 år sedan
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Börjar med några bilder från juni 2000 då den hämtades i Tyskland. Far min körde hem den. Jag, svågern Jocke och kompisen Helsingborgjocke fortsatte för att hämta bla en Safrane Biturbo i Frankrike.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Problemen började med en gång, för Farsan sköt en oljeslang till oljekylaren på vägen hem,reparation på vägkanten, och på färjan blev han invinkad där det var alldeles för stora knölar på golvet så spoilern tog i och spräcktes.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Nyfiket tittar den ut efter lång sömn i logen
Ujj va solen så skarp
Kallt om tassarna och slipprigt är det också ! detta har jag aldrig känt på någon gång förut
Skönt garage, här skulle man stått istället
Åhh!! mina nerver är vist inte riktiga säger husse. Klipper, skarvar och slänger en massa som andra pillat dit som inte har hört hemma hos mig. Skönt att bli ompysslad.
Kaffe paus och schemaläsning med fin utsikt
Ujj va solen så skarp
Kallt om tassarna och slipprigt är det också ! detta har jag aldrig känt på någon gång förut
Skönt garage, här skulle man stått istället
Åhh!! mina nerver är vist inte riktiga säger husse. Klipper, skarvar och slänger en massa som andra pillat dit som inte har hört hemma hos mig. Skönt att bli ompysslad.
Kaffe paus och schemaläsning med fin utsikt
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
I behov av renovering, eller?
Tur Alpine använder mycket av standard komponenter från Renault, Peugeout, och delvis simca. Mycket av det jag behövt är det bara att gå och rota lite i bland de gamla sakerna i gömmorna
Cylindern fick till o med lite svart hammarlack på sig Enda blinget än så länge
Tur Alpine använder mycket av standard komponenter från Renault, Peugeout, och delvis simca. Mycket av det jag behövt är det bara att gå och rota lite i bland de gamla sakerna i gömmorna
Cylindern fick till o med lite svart hammarlack på sig Enda blinget än så länge
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Några bilder på lagning med epoxi och glasfiber av "plogen" fram.
Igentligen skulle jag kapat av ca halva så det liknar original, men trots att jag tycker att den är överdimensionerad och klumpig så får den hänga med i nuvarande utförande. Är ju trots allt effektiv att hålla undan luften under bilen.
En tejpbit funkar perfekt som form för mindre lagningar.
Efter härdning och tvättning med aceton samt slipning så är det dags för spackling.
Lagningar från lätt krockskada då fronten spruckit vid blinkersarna upptäcktes. Fårvånande? -Knappast!
Den har haft 5 olika topplacker!! om man inkluderar originallacken.
Igentligen skulle jag kapat av ca halva så det liknar original, men trots att jag tycker att den är överdimensionerad och klumpig så får den hänga med i nuvarande utförande. Är ju trots allt effektiv att hålla undan luften under bilen.
En tejpbit funkar perfekt som form för mindre lagningar.
Efter härdning och tvättning med aceton samt slipning så är det dags för spackling.
Lagningar från lätt krockskada då fronten spruckit vid blinkersarna upptäcktes. Fårvånande? -Knappast!
Den har haft 5 olika topplacker!! om man inkluderar originallacken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Släppt ner den på backen idag luftat kylaren och varit ute och provkört några vändor i byn. Weber sång i Ålem
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Lastat. På väg till makeup på läppen
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Släpet ser allt lite baktungt ut...Dennis wrote:
Ska du lufta den på bankörningar förutom GR? Nå't inplanerat?
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Vilken polis vi har där då! Falköga Jo det är ngt negativt kultryck. måste skaffa långa ramper till släpet det är bara tipp på flaket. Nu går det att köra på om man lägger träplank som ramper men försöker jag att backa på så doppar den underläppen i marken. Långa plank är inget hållbart. Tror på sådana där aluminiumplank som används av ställningsbyggare.Falk wrote:Släpet ser allt lite baktungt ut...Dennis wrote:
Ska du lufta den på bankörningar förutom GR? Nå't inplanerat?
Kommer säkert besöka sviestad några ggr. Det är ju inte så mycket effekt i den så små knixiga banor blir roligast
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Ser bra ut dennis du hinner klart till GR antar jag?
Sviesta har jag funderat på att besöka med doffen. vi kanske skulle samköra en körning där
Sviesta har jag funderat på att besöka med doffen. vi kanske skulle samköra en körning där
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Jag har exakt samma problem med min R13 när den ska upp på släpet. Och jag använder just ett par såna där alu-plankor till arbetsplattformar. Klossar upp dem lite så att lutningen blir front-läpps-vänlig när jag backar upp på släpet. Åsså en extra kloss på mitten eftersom de inte riktigt klarar lasten av bilen.Dennis wrote:...måste skaffa långa ramper till släpet det är bara tipp på flaket. Nu går det att köra på om man lägger träplank som ramper men försöker jag att backa på så doppar den underläppen i marken. Långa plank är inget hållbart. Tror på sådana där aluminiumplank som används av ställningsbyggare.
Funkar prima!
Dennis wrote:Kommer säkert besöka sviestad några ggr. Det är ju inte så mycket effekt i den så små knixiga banor blir roligast
Sviestad är en kul bana att köra. Helt klart.mange wrote:Sviesta har jag funderat på att besöka med doffen. vi kanske skulle samköra en körning där
Det är ju en heldagskörning i slutet på Juli, men då är jag antagligen bortrest... Sen var den en heldag i höst om jag minns rätt... (Att köra på måndagvällarna blir lite stressigt och långt att åka tycker jag... Kanske besöker Sviestad någon måndag iaf.)
Vore absolut kul att sammanstråla!