Vattenflöde L/m på el-vattenpump för Renault Laguna V6?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ktjernberg
Posts: 5
Joined: 14 Dec 2010, 14:04
Location: stockholm

Vattenflöde L/m på el-vattenpump för Renault Laguna V6?

Post by ktjernberg »

Hej,

Vet inte om någon kommer ihåg detta ärende, men jag ställde en fråga ang. havererad vattenpump på en Renault Laguna V6 12v -94 för ett tag sen.

Vi har fortfarande inte hittat någon vattenpump, verkar helt omöjligt eftersom att de tydligen inte tillverkas längre, och den bedöms ej kunna lagas.

Pumpen har nu pluggats och är endast "ett hus" för vattnet att passera i.
Tanken är nu att montera en cirkulationspump modell Johnson.

Det är borrat 6 st hål i termostaten för att hela tiden få ett genomflöde då pumpen kommer att vara kopplad till tändningen och gå konstant istället för efter varvtal och rem.

Nu till frågan, vad behöver jag för kapacitet på el-pumpen i L/m för att det inte skall bli ett övertryck och att vattnet in skall hinna kylas tillräckligt i kylaren? Och det samma åt andra hållet, den får väl inte vara för vek heller antar jag så att motorn går varm istället?

Har tittat på dessa men ej kommit fram till vilken jag behöver:

http://www.marinsystem.se/marin-vvs/cir ... 638-1.aspx

Diametern invändigt på utgående slang från kylaren är ca 35 mm tror jag.
renaultägare som är sur
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vattenflöde L/m på el-vattenpump för Renault Laguna V6?

Post by Dennis »

Tänk på att termostaten funkar som en trevägsventil i de där. När den är stängd för flöde till kylaren så är det interncirkulation i motorn.
Du behöver nog ha 2 pumpar till den där. En som cirkulerar motor-värmebatteri helatiden och en termosttstyrd som betjänar kylaren.
Då jag körde folkrace så hade vi ständiga problem med Saabs originalvattenpumpar på B-motorn. Till dem så tog man en tvättmaskinspump och drev den med en elmotor från en vindrutetorkare :mrgreen:
Har ingen aning om hur många liter eller tryck den presterade men funkade perfekt gjorde det :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply