sport ljuddämpare till laguna II V6 intitle

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

laguna 2

sport ljuddämpare till laguna II V6 intitle

Post by laguna 2 »

Hej! [smilie=001_005.gif]
funderar på att byta ljuddämparen på min V6a till en sport ljuddämpare.
undrar om det lika enkelt som på andra bilar? konstig upphängning? speciella rör eller stegmuff?

ljud dämparen jag ska beställa e 2,5" och har dubbla 3,0" utblås

hoppas på tips från alla som kan eller har bytt ljuddämparen på en laguna II

:racesmile:
Last edited by laguna 2 on 26 Mar 2011, 18:28, edited 1 time in total.
va glad över det du har innan du förlorar det!
Tony
Forumpolis

Re: sport ljuddämpare till laguna II V6 intitle

Post by Tony »

laguna 2 wrote:Hej! [smilie=001_005.gif]
undrar om det lika enkelt som på andra bilar? konstig upphängning? speciella rör eller stegmuff?

MVH
Marcus :) :racesmile:
köp en som skall vara där så är det inga problem
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
laguna 2

Post by laguna 2 »

Tony wrote:

Hej Tony!
hur menar du nu då? alltså alla universala ljuddämparen passar i princip alla bilar,det handlar om hur man få ditt den? just upphängningen såg lite udda ut på lagunan!! tänkte om någon har bytt till en sport ljuddämpare som kan dela med sig lite erfarenhet :)

jag har beställt nu en sån : Image

en fråga till ;) öppetluftfilter har jag beställt å :) ska det vara krångligt att få ditt det? såg att det e lite tajt där.. måste man ha förlängning eller liknade eller? någon som har öppetfilter på sin laguna?
Last edited by laguna 2 on 24 Mar 2011, 18:28, edited 1 time in total.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

laguna 2 wrote:
Tony wrote:

MVH
Marcus :) :racesmile:
Hej Tony!
hur menar du nu då? alltså alla universala ljuddämparen passar i princip alla bilar,det handlar om hur man få ditt den? just upphängningen såg lite udda ut på lagunan!! tänkte om någon har bytt till en sport ljuddämpare som kan dela med sig lite erfarenhet :)

jag har beställt nu en sån : Image

en fråga till ;) öppetluftfilter har jag beställt å :) ska det vara krångligt att få ditt det? såg att det e lite tajt där.. måste man ha förlängning eller liknade eller? någon som har öppetfilter på sin laguna?
Jag menar köp en sportljuddämpare som skall vara till just den bilen, om du vill slippa massa jobb. annars är det nog enklast att köpa en dämpare på skroten,så får man anslutningar och upphängningen åxå.
Skall du byta ut den gigantiska enda dämparen till den där ?? skall bli spännande att veta hur det låter..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

laguna 2

Post by laguna 2 »

Jag menar köp en sportljuddämpare som skall vara till just den bilen, om du vill slippa massa jobb. annars är det nog enklast att köpa en dämpare på skroten,så får man anslutningar och upphängningen åxå.
Skall du byta ut den gigantiska enda dämparen till den där ?? skall bli spännande att veta hur det låter..

originala ljuddämparen e i bra skick och e inget fel på den! jag vill ha lite bättre ljud! (när jag ändå åker i en V6a, som kostar 3000 kr i skatt/år och massa bensinpengar)
enligt Internet-butiken så ska den hära klara av en V12 och jag har den lilla.. V6a alltså :p
originala ljuddämparen såg sjukt stor ut, trodde att den var bensintanken i början :roll: , men däremot så är den tunn som en pannkaka! [smilie=o16.gif] [smilie=o16.gif]
jag är själv osäker på hur det kommer att låta, man lär ju testa själv om ingen annan har vågat :evil: . blir det keff så e det bara att montera bort den och sätta ditt originalet igen :)

ingen som kunde något om öppet luftfiltret?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Så lite i skatt är väl ingen fara, jag har 5300kr . jag förstår att orginaldämparen är i bra skick den är i rostfritt från fabriken, problemet du kommer få är anslutningen till röret från orginal dämparen, skaffar man en dämpare på skroten får man den anslutningen och upphängningen, själv hade jag tänkt att göra så men skaffat 2 st fullflödesdämpare och dolt utblås, så slipper man kapa sönder bilen

laguna 2

Post by laguna 2 »

Tony wrote:Så lite i skatt är väl ingen fara, jag har 5300kr . jag förstår att orginaldämparen är i bra skick den är i rostfritt från fabriken, problemet du kommer få är anslutningen till röret från orginal dämparen, skaffar man en dämpare på skroten får man den anslutningen och upphängningen, själv hade jag tänkt att göra så men skaffat 2 st fullflödesdämpare och dolt utblås, så slipper man kapa sönder bilen
diesel??

men kan man inte ha stegmuff då? hade en sådana ljuddämpare på min BMW E36a och det gick att montera, jag satte ett stegmuff imellan så var det perfekt :)
men såg att röret såg konstig ut på lagunan, den e tjockare vid anslutningen, där det kopplas mellan och slutdämparen ihop?

bruka skroten sälja sportljuddämpare? har aldrig hört talas om :!:
dem har knappt en laguna2 här! :shock:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

laguna 2 wrote:
Tony wrote:Så lite i skatt är väl ingen fara, jag har 5300kr . jag förstår att orginaldämparen är i bra skick den är i rostfritt från fabriken, problemet du kommer få är anslutningen till röret från orginal dämparen, skaffar man en dämpare på skroten får man den anslutningen och upphängningen, själv hade jag tänkt att göra så men skaffat 2 st fullflödesdämpare och dolt utblås, så slipper man kapa sönder bilen
diesel??

men kan man inte ha stegmuff då? hade en sådana ljuddämpare på min BMW E36a och det gick att montera, jag satte ett stegmuff imellan så var det perfekt :)
men såg att röret såg konstig ut på lagunan, den e tjockare vid anslutningen, där det kopplas mellan och slutdämparen ihop?

bruka skroten sälja sportljuddämpare? har aldrig hört talas om :!:
dem har knappt en laguna2 här! :shock:
Japp diesel,funkar inte med stegmuff, är inte en sån anslutning är en kona,med typ hona/hane och en klämma som håller ihop dom, skaffar man en orginal dämpare på skroten så kapar man bort anslutningen och använder den och upphängningen, annars får du kapa sönder din egna. skulle tro att du behöver mer ljuddämpare än en blingpryl som skall se bra ut inte dämpa ljud

laguna 2

Post by laguna 2 »

Japp diesel,funkar inte med stegmuff, är inte en sån anslutning är en kona,med typ hona/hane och en klämma som håller ihop dom, skaffar man en orginal dämpare på skroten så kapar man bort anslutningen och använder den och upphängningen, annars får du kapa sönder din egna. skulle tro att du behöver mer ljuddämpare än en blingpryl som skall se bra ut inte dämpa ljud
smart! jag har inte kollat hur det ser ut där, tänkte göra det när jag ledig. ska hissa upp bilen och kolla.
e det samma sak på äldre laguna? tänkte om tar den från en gammal laguna då kanske blir det billigare.
fick ljuddämparen idag! e ganska stor jämförelse med en vanlig ljuddämpare, men betydligt mycket mindre än min originala :( pratade med en avgassystem expert och han tyckte att det hade inte med storleken att göra. fattar inte varför e den så stor?

vad kan hända, mer än att det låter som fan?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

laguna 2 wrote:
smart! jag har inte kollat hur det ser ut där, tänkte göra det när jag ledig. ska hissa upp bilen och kolla.
e det samma sak på äldre laguna? tänkte om tar den från en gammal laguna då kanske blir det billigare.
fick ljuddämparen idag! e ganska stor jämförelse med en vanlig ljuddämpare, men betydligt mycket mindre än min originala :( pratade med en avgassystem expert och han tyckte att det hade inte med storleken att göra. fattar inte varför e den så stor?

vad kan hända, mer än att det låter som fan?
vet inte hur det är på dom, du får kolla.
Volymen på dämperan har en ganska stor del med ljudet att göra, men som sagt kan inte mer än låta som fan. en sån dämpare du köpt funkar nog bäst om det sitter en dämpare till på bilen.

laguna 2

Post by laguna 2 »

ser den inte ut så här: Image

?? om ja så tror att det går att trixa till det lite :)
laguna 2

Post by laguna 2 »

Hade lite tid efter jobbet idag så jag prov-monterat ljuddämparen :) tog inte så lång tid eftersom man har en bilhiss ;). jag var lite tveksam i början, men neeej denna "pling pling" ljuddämparen lätt gott!! jag är verkligen nöjd med den!
man behöver inte kapa något heller, en steg/böjmuff ska sitta fint där! jag filmade lite men ljudet e lite bättre på verkligheten än på filmen! värd att se!
kolla direkt här: http://www.zshare.net/video/88275620ca532102/
Daniel E

Post by Daniel E »

Är det verkligen någon större skillnad om du skulle köra utan dämpare? dvs raka rör.
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
laguna 2

Post by laguna 2 »

Daniel E wrote:Är det verkligen någon större skillnad om du skulle köra utan dämpare? dvs raka rör.
ja det e klart! stor skillnad!! testa själv att köra utan sista ljuddämparen får du höra hur det låter.
laguna 2

Post by laguna 2 »

det låter kanske för mkt i filmen, hade kameran för nära [smilie=001_07.gif] dumt dumt av mig [smilie=001_07.gif] det låter inte så i verkligheten, man hör inget om man står bredvid bilen, om man inte gasar, låter bara gått när man kör :) man hör inte så mycket heller när man sitter i bilen :)
Post Reply