topplockspackning Scenic
Moderator: Forumpolisen
topplockspackning Scenic
Hej!
Har en Scenic 98:a 21500 mil, 1,6 motorn. Köpte den privat för en månad sedan, tyckte jag gjorde världens kap...
Den läcker kylarvätska, trodde först det var luft i systemet, det var det visserligen också.
Men problemet kvarstår, vattnet försvinner och igår när jag tittade på oljepåfyllningslocket så var det början till brunt gegg!! Är det ett 100% konstaterande att det är topplockspackningen som har gått?
Kamremmen är bytt för 1000 mil sedan, måste man byta den igen?
Det skriker lite i remmarna varje gång man startar och kör på låga varv, har det något med saken att göra?
Om det är packningen, är det omedelbart byte som gäller? Har bara en bil och barn på dagis, bil till jobbett mm.
Hur som helst verkar det dyrt...är ingen bilmek själv. Någon som vet en billig verkstad i Jönköping med omnejd, eller kan det vara så bra att någon av forumets läsare vill åta sig jobbet...?
M.v.h Mikael//
Har en Scenic 98:a 21500 mil, 1,6 motorn. Köpte den privat för en månad sedan, tyckte jag gjorde världens kap...
Den läcker kylarvätska, trodde först det var luft i systemet, det var det visserligen också.
Men problemet kvarstår, vattnet försvinner och igår när jag tittade på oljepåfyllningslocket så var det början till brunt gegg!! Är det ett 100% konstaterande att det är topplockspackningen som har gått?
Kamremmen är bytt för 1000 mil sedan, måste man byta den igen?
Det skriker lite i remmarna varje gång man startar och kör på låga varv, har det något med saken att göra?
Om det är packningen, är det omedelbart byte som gäller? Har bara en bil och barn på dagis, bil till jobbett mm.
Hur som helst verkar det dyrt...är ingen bilmek själv. Någon som vet en billig verkstad i Jönköping med omnejd, eller kan det vara så bra att någon av forumets läsare vill åta sig jobbet...?
M.v.h Mikael//
mikael persson
Re: topplockspackning Scenic
Hej
Troligtvis är det packningen som gått då det försvinner kylvätska, annars kan det bli kondens som gör att det blir gegga i motorn och då är det ingen fara. Men som sagt, det är troligtvis packningen och då mot någon oljekanal som pressar in vätska i motorn(och det inte är ett synligt läckage,dropp under motorn). Rekomenderar att du kontaktar Dennis bil,Ålem för konsultation. Han kan ju renault på sina fem fingrar och han ger dig nog ett bra pris. Du lär nog i vilket fall som helst bli av med bilen ett tag då det även kan ev behövas att plana toppen som man ofta får lämna iväg. Dennis finns för övrigt på forumet, lätt att hitta och lätt att prata med...
Lycka till
Troligtvis är det packningen som gått då det försvinner kylvätska, annars kan det bli kondens som gör att det blir gegga i motorn och då är det ingen fara. Men som sagt, det är troligtvis packningen och då mot någon oljekanal som pressar in vätska i motorn(och det inte är ett synligt läckage,dropp under motorn). Rekomenderar att du kontaktar Dennis bil,Ålem för konsultation. Han kan ju renault på sina fem fingrar och han ger dig nog ett bra pris. Du lär nog i vilket fall som helst bli av med bilen ett tag då det även kan ev behövas att plana toppen som man ofta får lämna iväg. Dennis finns för övrigt på forumet, lätt att hitta och lätt att prata med...
Lycka till
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Re: topplockspackning Scenic
Hej igen!
Efter mycket bökande lämnade jag in bilen till Mekonomen, de provtryckte systemet och fann inget fel. De höll på länge och testa och konstaterade att jag hade en megaluftficka...
Jag har ju beställt en ny slang med luftskruv, då den gamla havererade. Jag gjorde en egen på jobbet, men original är ju alltid bäst (och dyrast...)
När den kommer så tar Mekonomen bilen igen och ska "suga ut" luften så luftfickan försvinner. De garanterade att topplockspackningen är intakt (hoppas de har rätt....)
Annars är bilen bra, trots lite missöden...påkört rådjur efter en vecka och efter helgens snöfall så blev det en rejäl buckla på bakskärmen,,,återkommer till detta...
Mikael//
Efter mycket bökande lämnade jag in bilen till Mekonomen, de provtryckte systemet och fann inget fel. De höll på länge och testa och konstaterade att jag hade en megaluftficka...
Jag har ju beställt en ny slang med luftskruv, då den gamla havererade. Jag gjorde en egen på jobbet, men original är ju alltid bäst (och dyrast...)
När den kommer så tar Mekonomen bilen igen och ska "suga ut" luften så luftfickan försvinner. De garanterade att topplockspackningen är intakt (hoppas de har rätt....)
Annars är bilen bra, trots lite missöden...påkört rådjur efter en vecka och efter helgens snöfall så blev det en rejäl buckla på bakskärmen,,,återkommer till detta...
Mikael//
mikael persson
Re: topplockspackning Scenic
Vad bra att dom inte hittade något läckage. Då är det väl antagligen bara kondens i motorn som ger "gegget". Annars verkade det märkligt att det försvann kylvätska, (kanske det fyllde upp i luftfickan?)
Hursom helst så verkar det som du sparat många pengar
Ha det
Hursom helst så verkar det som du sparat många pengar
Ha det
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Re: topplockspackning Scenic
Hej igen....
Man får inte vara glad länge....
Lämnade in bilen på Mekonomen igen för luftning av systemet. Mekanikern ringde och sa att det rök som satan när han startade och konstaterade krasst att det VAR topplockspackningen som var kass. Har visserligen misstänkt det länge. Jag är ju ingen mek själv, men det verkar som vattnet inte går ner i oljan utan in i motorn och förbränns på nå`t sätt och ut genom avgasröret. De förklarade hur det gick till, men jag tappade snacket efter två meningar....
Jag får ju fylla på mycket vatten hela tiden.
Frågan är: hur länge kan man köra med defekt packning? Tittar man på gamla besiktningspapper så har det alltid varit höga avgasvärden. Det har varit många ägare på bilen, kan de ha vetat om detta och bara sålt vidare? Vet att det är omöjligt att svara på, men man blir ju lite misstänksam. Killen vi köpte den av hade bara haft den en månad när han sålde den.
Vi har haft bilen i ca 2 månader och bortsett från att fylla på vatten går den kanonbra.
Jag har ju inte samvete ett sälja bilen med vetskap om att den är defekt.
Någon som vill köpa och meka själv...?
Annars ett jättestort tack till Marcus på Mekonomen i Huskvarna, en toppenkille. Han tyckte ärligt synd om mig och jag behövde inte betala någonting för det han hade gjort. Han t.o.m. erbjöd sig att sälja sin andrabil till mig om jag var i akut behov av bil! Heder åt så`na killar.
Det var inte sista gången jag lämnade in bilen där.
Mikael//
Man får inte vara glad länge....
Lämnade in bilen på Mekonomen igen för luftning av systemet. Mekanikern ringde och sa att det rök som satan när han startade och konstaterade krasst att det VAR topplockspackningen som var kass. Har visserligen misstänkt det länge. Jag är ju ingen mek själv, men det verkar som vattnet inte går ner i oljan utan in i motorn och förbränns på nå`t sätt och ut genom avgasröret. De förklarade hur det gick till, men jag tappade snacket efter två meningar....
Jag får ju fylla på mycket vatten hela tiden.
Frågan är: hur länge kan man köra med defekt packning? Tittar man på gamla besiktningspapper så har det alltid varit höga avgasvärden. Det har varit många ägare på bilen, kan de ha vetat om detta och bara sålt vidare? Vet att det är omöjligt att svara på, men man blir ju lite misstänksam. Killen vi köpte den av hade bara haft den en månad när han sålde den.
Vi har haft bilen i ca 2 månader och bortsett från att fylla på vatten går den kanonbra.
Jag har ju inte samvete ett sälja bilen med vetskap om att den är defekt.
Någon som vill köpa och meka själv...?
Annars ett jättestort tack till Marcus på Mekonomen i Huskvarna, en toppenkille. Han tyckte ärligt synd om mig och jag behövde inte betala någonting för det han hade gjort. Han t.o.m. erbjöd sig att sälja sin andrabil till mig om jag var i akut behov av bil! Heder åt så`na killar.
Det var inte sista gången jag lämnade in bilen där.
Mikael//
mikael persson
Re: topplockspackning Scenic
Antagligen hade den förra ägaren upptäckt att det försvann vatten eftersom han inte ägt den mer än en månad. Det borde varit varit många varningsklockor som skulle ringt i det läget... Varför ville han sälja efter bara en månad???
Nåväl misstag gör vi ofta. Frågan är ju ifall du ska byta packning eller inte. Ska du behålla bilen som måste du göra det i annat fall är det att sälja den som den står och knappt få någonting för den. Allt är ju även relaterat hur mycket bilen är värd, årsmodell, utrustning osv
Tråkigt för dig att råka ut för detta men till nästa gång du köper bil ta med dig någon kunnig eller köp hos seriös handlare
Hoppas det löser sig för dig...
Mvh
Nåväl misstag gör vi ofta. Frågan är ju ifall du ska byta packning eller inte. Ska du behålla bilen som måste du göra det i annat fall är det att sälja den som den står och knappt få någonting för den. Allt är ju även relaterat hur mycket bilen är värd, årsmodell, utrustning osv
Tråkigt för dig att råka ut för detta men till nästa gång du köper bil ta med dig någon kunnig eller köp hos seriös handlare
Hoppas det löser sig för dig...
Mvh
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Re: topplockspackning Scenic
Hej igen;
,och tack Ulf för alla kommentarer och synpunkter.
Jag visste inte att han bara hade ägt den en månad, det kollade jag i efterhand. Det visade sig också att det har varit många ägare på den, vi är 13:e ägaren tror jag, inkl bilhandlare visserligen.
Frågan är som sagt, kan man köra länge med defekt packning och bara fylla på vatten efterhand?
De andra ägarna kanske har varit ute för samma sak som jag och bara sålt vidare. Jag har ju inte samvete till det.
Nu till den riktiga frågan: jag har en del duktiga mekare på jobbet. En kille, vi kan kalla honom Sölve, för han heter det! I vilket fall, hans bror jobbar på Volvo och han kan åta sig jobbet. Enligt honom tar det ca 8 timmar (jag vet inte om det är rimligt) och han vill ha 5000:- bara för jobbet, inget material och ingen planing av toppen. Jag tycker det låter....lite dyrt för att vara ett svartjobb, eller....? Tar det 8 timmar som han säger så är det en ganska hyfsad timpenning, då ska ändå Sölve och jag hjälpa till så gott vi kan.
Visst, han har ju kunskapen och verktyg och lokal, men 5000:- för arbete och ca 3000 i material och ev 2000-2500 för planing, alla priser enligt honom, det blir ju ca 10000-11000 för ett svartjobb relaterat till 14000:- på verkstad med garanti.
14000 skulle jag ju aldrig ge, inte 10000 heller.
Jag gav 14000 för bilen...
Vad är rimligt tycker du, var hittar man billigast delar. Måste man plana toppen, vi har mätbord på jobbet där vi kan mäta planheten.
Jättetacksam för svar!!
Mikael//
,och tack Ulf för alla kommentarer och synpunkter.
Jag visste inte att han bara hade ägt den en månad, det kollade jag i efterhand. Det visade sig också att det har varit många ägare på den, vi är 13:e ägaren tror jag, inkl bilhandlare visserligen.
Frågan är som sagt, kan man köra länge med defekt packning och bara fylla på vatten efterhand?
De andra ägarna kanske har varit ute för samma sak som jag och bara sålt vidare. Jag har ju inte samvete till det.
Nu till den riktiga frågan: jag har en del duktiga mekare på jobbet. En kille, vi kan kalla honom Sölve, för han heter det! I vilket fall, hans bror jobbar på Volvo och han kan åta sig jobbet. Enligt honom tar det ca 8 timmar (jag vet inte om det är rimligt) och han vill ha 5000:- bara för jobbet, inget material och ingen planing av toppen. Jag tycker det låter....lite dyrt för att vara ett svartjobb, eller....? Tar det 8 timmar som han säger så är det en ganska hyfsad timpenning, då ska ändå Sölve och jag hjälpa till så gott vi kan.
Visst, han har ju kunskapen och verktyg och lokal, men 5000:- för arbete och ca 3000 i material och ev 2000-2500 för planing, alla priser enligt honom, det blir ju ca 10000-11000 för ett svartjobb relaterat till 14000:- på verkstad med garanti.
14000 skulle jag ju aldrig ge, inte 10000 heller.
Jag gav 14000 för bilen...
Vad är rimligt tycker du, var hittar man billigast delar. Måste man plana toppen, vi har mätbord på jobbet där vi kan mäta planheten.
Jättetacksam för svar!!
Mikael//
mikael persson
Re: topplockspackning Scenic
Hej
Angående toppen så självklart ska man mäta upp om den slagit sig eller inte om man har tur kan kanske den inte gjort det. Antar att det är relaterat till hur långt den gått efter själva packningsbrottet. dock låter det som Sölve tar bra betalt för jobbet i synnerhet då det inte skiljer mer från verkstadspriset.
Ett annat alternativ är att kolla efter en utbytesmotor, skulle tro att det är en billigare väg att gå. Dessutom är det även lättare jobb även för ej så kunnig mekare. det gjorde jag själv för ett antal år sedan på en scorpio och jag anser mig vara en glad amatör. Man behöver ju dock tillgång till lyft o inte minst verktyg och garage/verkstad.
Till sist sätt kostnaden i relation till vad bilen är värd. Lägg inte ner en massa pengar på en gammal bil som kanske kommer bara att gå sönder och kosta dig/er mer pengar.
Min åsikt är att kan man inte meka själv, hjäpligt, är det bättre att köpa bättre bil och ha större chans att komma ifrån höga rep kostnader...Men som sagt det är min personliga åsikt
Hoppas du kommer fram till en bra lösning
Mvh
Angående toppen så självklart ska man mäta upp om den slagit sig eller inte om man har tur kan kanske den inte gjort det. Antar att det är relaterat till hur långt den gått efter själva packningsbrottet. dock låter det som Sölve tar bra betalt för jobbet i synnerhet då det inte skiljer mer från verkstadspriset.
Ett annat alternativ är att kolla efter en utbytesmotor, skulle tro att det är en billigare väg att gå. Dessutom är det även lättare jobb även för ej så kunnig mekare. det gjorde jag själv för ett antal år sedan på en scorpio och jag anser mig vara en glad amatör. Man behöver ju dock tillgång till lyft o inte minst verktyg och garage/verkstad.
Till sist sätt kostnaden i relation till vad bilen är värd. Lägg inte ner en massa pengar på en gammal bil som kanske kommer bara att gå sönder och kosta dig/er mer pengar.
Min åsikt är att kan man inte meka själv, hjäpligt, är det bättre att köpa bättre bil och ha större chans att komma ifrån höga rep kostnader...Men som sagt det är min personliga åsikt
Hoppas du kommer fram till en bra lösning
Mvh
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Re: topplockspackning Scenic
Hej igen
När det gäller planing av toppen eller inte så tänker jag kring orsaken till att packningen gått. Är motorn varmkörd/överhettad kan toppen slå sig i annat fall är det ingen fara. Dvs du behöver inte plana. Du frågar också om det går att fortsätta att köra med bilen och bara slå på vatten efter behov... Det skulle jag inte rekomendera om du tex gör en långkörning och packningen går helt sönder då lär du bli stående...
Annars satsa på en nyare scenic av 02-03 modell, där har du en riktigt bra bil till en hyfsad peng. Rekomenderas starkt men det är ju även en peningfråga o just nu så har du ju lite att fundera kring den bil du nu har...
Mvh
När det gäller planing av toppen eller inte så tänker jag kring orsaken till att packningen gått. Är motorn varmkörd/överhettad kan toppen slå sig i annat fall är det ingen fara. Dvs du behöver inte plana. Du frågar också om det går att fortsätta att köra med bilen och bara slå på vatten efter behov... Det skulle jag inte rekomendera om du tex gör en långkörning och packningen går helt sönder då lär du bli stående...
Annars satsa på en nyare scenic av 02-03 modell, där har du en riktigt bra bil till en hyfsad peng. Rekomenderas starkt men det är ju även en peningfråga o just nu så har du ju lite att fundera kring den bil du nu har...
Mvh
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Re: topplockspackning Scenic
Hej igen Ulf,
Tack för dina sympatier! Jag har ju ingen tur med bilar, vår förra bil, en Chrysler, den rasade växellådan på. Och det var ju inte lönt att reparera, den bilen fick jag nästan skänka bort!
Då köpte vi renaulten lite spontant som andrabil, vi var i akut behov av bil. Vi har ju barn också som ska till skola och dagis och allt vad det innebär. Vi tänkte den skulle hålla ett år i alla fall....
Jag pratade med en jobbarkompis som kan meka (men han vill inte laga Renaulten), han trodde att det var luften i systemet som var roten till det onda. Hela tiden har jag fått fylla på vatten och bilen har gått som en klocka.
Men nu verkar det bli akut, vattnet går ju tillbaka till expansionskärlet och luktar avgaser...
Jag har en annan jobbarkompis som också kan meka. Det finns en del som kan skruva på jobbet. En t.o.m bygger egna bilar, jag har tjatat på honom, men han vill inte byta packning. Men den andra var sugen, men jag vet inte än vad han vill ha i betalt.
Alltså, Jag har inte kollat vad delarna går på, en del säger runt 2500:- och tar det 8 timmar att byta så är jag villig att betala 2500 för jobbet. Är det snålt eller...?
Angående toppen så kan han som inte ville laga bilen plana den på jobbet, vi har grejor till det och det behöver jag bara fixa lite fika så är han nöjd!
Kamremmen är bytt för 1200 mil sedan, den kan man väl använda igen? Vattenpumpen bör man väl byta när man ändå är där? Kamremmen är bytt på en auktoriserad verkstad, vet ej om man bytte pumpen i samma veva.
Min smärtgräns är 5000:- för allt, är det rimligt tycker du? 2500 för delar och 2500 för jobbet.
Vi gav 14000:- och nu har det hunnit bli en buckla på bakskärmen tack vare den jävla snön som kom för två veckor sedan!!
Dessutom är det en "andrabil", som vi trivs bra med, bortsett från packningen.
Vi är ute efter en "förstabil" också, har du något förslag..
Den ska rymma mig och sambon och 4 barn (5,7,15,18 år). Det finns en till, en 20-åring, men hon bor inte hemma längre. Barn har vi så det räcker...men det är kul.
Lite rörigt kanske, tack igen för du "stöttar" mig.
Mikael//
Tack för dina sympatier! Jag har ju ingen tur med bilar, vår förra bil, en Chrysler, den rasade växellådan på. Och det var ju inte lönt att reparera, den bilen fick jag nästan skänka bort!
Då köpte vi renaulten lite spontant som andrabil, vi var i akut behov av bil. Vi har ju barn också som ska till skola och dagis och allt vad det innebär. Vi tänkte den skulle hålla ett år i alla fall....
Jag pratade med en jobbarkompis som kan meka (men han vill inte laga Renaulten), han trodde att det var luften i systemet som var roten till det onda. Hela tiden har jag fått fylla på vatten och bilen har gått som en klocka.
Men nu verkar det bli akut, vattnet går ju tillbaka till expansionskärlet och luktar avgaser...
Jag har en annan jobbarkompis som också kan meka. Det finns en del som kan skruva på jobbet. En t.o.m bygger egna bilar, jag har tjatat på honom, men han vill inte byta packning. Men den andra var sugen, men jag vet inte än vad han vill ha i betalt.
Alltså, Jag har inte kollat vad delarna går på, en del säger runt 2500:- och tar det 8 timmar att byta så är jag villig att betala 2500 för jobbet. Är det snålt eller...?
Angående toppen så kan han som inte ville laga bilen plana den på jobbet, vi har grejor till det och det behöver jag bara fixa lite fika så är han nöjd!
Kamremmen är bytt för 1200 mil sedan, den kan man väl använda igen? Vattenpumpen bör man väl byta när man ändå är där? Kamremmen är bytt på en auktoriserad verkstad, vet ej om man bytte pumpen i samma veva.
Min smärtgräns är 5000:- för allt, är det rimligt tycker du? 2500 för delar och 2500 för jobbet.
Vi gav 14000:- och nu har det hunnit bli en buckla på bakskärmen tack vare den jävla snön som kom för två veckor sedan!!
Dessutom är det en "andrabil", som vi trivs bra med, bortsett från packningen.
Vi är ute efter en "förstabil" också, har du något förslag..
Den ska rymma mig och sambon och 4 barn (5,7,15,18 år). Det finns en till, en 20-åring, men hon bor inte hemma längre. Barn har vi så det räcker...men det är kul.
Lite rörigt kanske, tack igen för du "stöttar" mig.
Mikael//
mikael persson
Re: topplockspackning Scenic
Bilar kostar pengar!
Som ngn. sa...
-Reparera eller amotera. Bra sammanfattning.
Som ngn. sa...
-Reparera eller amotera. Bra sammanfattning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: topplockspackning Scenic
Ja bilar kostar, det är en sak som är säker...Antar att du behöver ha en 6 eller 7 sitsig bil o det gör ju att utbudet krymper en del. Dock så finns det alternativ till dom stora amerikanska åbäkena som du själv har erfarenhet av. ja det har jag med för den delen(fy bubblan) Undvik dom så mycket du kan!
Däremot skulle jag kunna rekomendera Grand Scenic , börjar bli riktigt prisvärda nu. Sen har du även Zafira som är helt Ok, Corolla Verso (dyr) vill du upp ett snäpp så är espace ett alternativ. Allt beror på vad din budget är för bilköp. Om man har lite is i magen och letar så går det att hitta ett välskött ex till rätt pengar. Ta dock med dig någon som kan lite om bilar oavsett firma eller privat. Vad som alltid ska gälla är SERVICEBOK= full dokumentation. Köper du privat så be att få Blockets bilgaranti(om du handlar på blocket alltså) som gäller 3 mån
Ang din scenic så tycker jag att din arbetskompis skulle ge dig ett vänskapspris...
Du kan självklart återanvända vattenpump o kamrem om dom inte är äldre
Lycka till
Mvh
Däremot skulle jag kunna rekomendera Grand Scenic , börjar bli riktigt prisvärda nu. Sen har du även Zafira som är helt Ok, Corolla Verso (dyr) vill du upp ett snäpp så är espace ett alternativ. Allt beror på vad din budget är för bilköp. Om man har lite is i magen och letar så går det att hitta ett välskött ex till rätt pengar. Ta dock med dig någon som kan lite om bilar oavsett firma eller privat. Vad som alltid ska gälla är SERVICEBOK= full dokumentation. Köper du privat så be att få Blockets bilgaranti(om du handlar på blocket alltså) som gäller 3 mån
Ang din scenic så tycker jag att din arbetskompis skulle ge dig ett vänskapspris...
Du kan självklart återanvända vattenpump o kamrem om dom inte är äldre
Lycka till
Mvh
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Re: topplockspackning Scenic
Fortsättning följer...
Var i Bankeryd i lördags och pratade med en mekare som fixade vår Chrysler ibland.
Har du en så`n sa han, vi bytte motor på en sådan för ett tag sedan...
Jag berättade min story och han sa att det är vanligt att fodren sjunker på gamla renault. Du pratar med mig, sa jag, vad betyder det i klartext!!
Han förklarade att det var där kolvarna går och sjunker det där så är det bara till att byta motor, men det ser man när man lyfter toppen.
Tänk, det låter så enkelt när dom pratar!
Han tyckte också jag skulle byta motor, det är betydligt enklare än att byta topplockspackning.
Nu är jag ännu mera rådlös om det är möjligt!!
Om man byter motor, behöver man mera delar än olja och filter...?
Vi ska till banken i morrn och undersöka möjligheterna att låna lite (till) på huset och köpa oss en riktig bil. Scenicen vet jag inte just nu, ev blir det skroten!!
Jag har ändå blivit lite Scenicfrälst, en 02-03 som du sa, de är helt OK eller?
Med fylld sevicebok!
Mikael//
Var i Bankeryd i lördags och pratade med en mekare som fixade vår Chrysler ibland.
Har du en så`n sa han, vi bytte motor på en sådan för ett tag sedan...
Jag berättade min story och han sa att det är vanligt att fodren sjunker på gamla renault. Du pratar med mig, sa jag, vad betyder det i klartext!!
Han förklarade att det var där kolvarna går och sjunker det där så är det bara till att byta motor, men det ser man när man lyfter toppen.
Tänk, det låter så enkelt när dom pratar!
Han tyckte också jag skulle byta motor, det är betydligt enklare än att byta topplockspackning.
Nu är jag ännu mera rådlös om det är möjligt!!
Om man byter motor, behöver man mera delar än olja och filter...?
Vi ska till banken i morrn och undersöka möjligheterna att låna lite (till) på huset och köpa oss en riktig bil. Scenicen vet jag inte just nu, ev blir det skroten!!
Jag har ändå blivit lite Scenicfrälst, en 02-03 som du sa, de är helt OK eller?
Med fylld sevicebok!
Mikael//
mikael persson
Re: topplockspackning Scenic
Jag har en motor från en Megane 1,6 liters 1998. Bilen har varit i diket och blivit skrot. Motorn är urplockad pga att jag behöver växellådan.
Den står redan på halvpall klar att hämta, har gått ca 14.500 mil och finns i Skara.
Den står redan på halvpall klar att hämta, har gått ca 14.500 mil och finns i Skara.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: topplockspackning Scenic
Vad gäller din gamla scenic, om du tänker behålla den så är ju ett motorbyte ett bättre alternativ, läs rewrews inlägg, han kanske kan ge dig ett bra pris på motorn.
Alltid olja o filter ev kolla bara att kamremmen i den andra motorn är bytt alternativt flytta över från den gamla motorn.
Angående nyare 02-03 scenic så är ju aldrig en modell bättre än när dom lägger ner den...Nu är dom ju några år på nacken men det går säkert att hitta ett fint ex till rätt pengar...Min förra bil var en scenic 02:a o den var jag mycket nöjd med . Går att hitta för runt 30 -35` Serviceboken borgar för att bilen är rätt skött!
(Om du köper en sån se till att du kör på Elfs olja evolution 5w30 Då håller motorn i många mil)
Alltid olja o filter ev kolla bara att kamremmen i den andra motorn är bytt alternativt flytta över från den gamla motorn.
Angående nyare 02-03 scenic så är ju aldrig en modell bättre än när dom lägger ner den...Nu är dom ju några år på nacken men det går säkert att hitta ett fint ex till rätt pengar...Min förra bil var en scenic 02:a o den var jag mycket nöjd med . Går att hitta för runt 30 -35` Serviceboken borgar för att bilen är rätt skött!
(Om du köper en sån se till att du kör på Elfs olja evolution 5w30 Då håller motorn i många mil)
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05