Missljud Kardan scenic RX4 2.0 16v -00
Moderator: Forumpolisen
Missljud Kardan scenic RX4 2.0 16v -00
Tjena Alla !
Jag vet att detta ämne har dykt upp förut. Men min har börjat vina/låta illa ibland precis under golvet vid baksätet. Ibland skramlar det lite i början när man kör. Jag antar att det är ett stödlager som det börjat tränga in vatten i, så det låter illa ibland och det blir rostbeläggningar när den stått nån dag.
Gäller det samma för detta. Måste man byta hela skiten ? alltså komplett kardankit eller går det köpa stödlager löst ?
Tacksam för svar !
Ha de gött i vårvärmen =D
Jag vet att detta ämne har dykt upp förut. Men min har börjat vina/låta illa ibland precis under golvet vid baksätet. Ibland skramlar det lite i början när man kör. Jag antar att det är ett stödlager som det börjat tränga in vatten i, så det låter illa ibland och det blir rostbeläggningar när den stått nån dag.
Gäller det samma för detta. Måste man byta hela skiten ? alltså komplett kardankit eller går det köpa stödlager löst ?
Tacksam för svar !
Ha de gött i vårvärmen =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Missljud Kardan scenic RX4 2.0 16v -00
Nu är jag ingen expert på RX4, men vad jag har hört så finns det inte lösa stödlager, men en kardanreparatör kan byta ut mot något liknande. Jag har för mig att någon satte ett merca-lager på en 21 quadra t.ex.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Det är så taskigt ställt att det är i princip omöjligt att byta stödlager på en originalaxel... Allt sitter "engångs-ihopmonterat". Jag köpte en komplett axel från:
http://www.davemacprops.com/dmphome.html
för 437 GBP inkl frakt när jag inte hittat nått annat alternativ.
http://www.davemacprops.com/dmphome.html
för 437 GBP inkl frakt när jag inte hittat nått annat alternativ.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Vaf-n det lät ju inte dyrt. typ 4600:- inkl frakt ?!
Då äre alltså ny hardyskiva också ?
Då äre alltså ny hardyskiva också ?
Med den kurs som det var då i somras så blev det närmare 5000 spänn. Det är väl inte kaffepengar direkt heller, men klart aptitligare än Renaults pris på 12-13000!
Och inte nog med att det är klart billigare, det är en avsevärt bättre konstruerad axel också! Den är delbar, har smörjnipplar på knutkorsen och bättre skyddade stödlager. Ny Hardyskiva skickar dom också med.
Förutom att den första jag fick var transportskadad så är jag kanonnöjd med den! (De fixade utan knot och snabbt en ersättningsaxel som de paketerade bättre)
Och inte nog med att det är klart billigare, det är en avsevärt bättre konstruerad axel också! Den är delbar, har smörjnipplar på knutkorsen och bättre skyddade stödlager. Ny Hardyskiva skickar dom också med.
Förutom att den första jag fick var transportskadad så är jag kanonnöjd med den! (De fixade utan knot och snabbt en ersättningsaxel som de paketerade bättre)
Last edited by Baggis on 21 Mar 2011, 20:09, edited 1 time in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jao.. Jo ja förstår, det är mycket pengar. Men bra mycket billigare än Volvo !
Ja orkar inte plocka bort och jävlas. Ja beställer nog en sån framöver här
Ja orkar inte plocka bort och jävlas. Ja beställer nog en sån framöver här
"Plocka bort"?
Jag bytte förresten axeln själv hemma på gården. Körde upp den på några lastpallar för lättare åtkomst. Gick förvånansvärt smidigt. Lite knöligt att få lirkat ut axeln inkl Hardyskivan då det var trångt mellan golvet och avgasröret. Gick dock bra när jag släppte lös en av upphängningarna till avgasröret.
Hade även ett visst "bök" med de bultar som håller fast stödlagren. De stack upp ovanför de fastsvetsade fästmuttrarna så att de hade rostat i änden och därmed inte gärna ville bli lösskruvade. Med en massa CRC och fram- och tillbaka skruvande gick det någorlunda. En gänga fick jag dock köra med en gängtapp då den blev lite misshandlad i ena änden.
Jag bytte förresten axeln själv hemma på gården. Körde upp den på några lastpallar för lättare åtkomst. Gick förvånansvärt smidigt. Lite knöligt att få lirkat ut axeln inkl Hardyskivan då det var trångt mellan golvet och avgasröret. Gick dock bra när jag släppte lös en av upphängningarna till avgasröret.
Hade även ett visst "bök" med de bultar som håller fast stödlagren. De stack upp ovanför de fastsvetsade fästmuttrarna så att de hade rostat i änden och därmed inte gärna ville bli lösskruvade. Med en massa CRC och fram- och tillbaka skruvande gick det någorlunda. En gänga fick jag dock köra med en gängtapp då den blev lite misshandlad i ena änden.