5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Blev kolfiberjobb hemifrån för hela slanten idag.
Här kommer lite bilder:
Främre stötfångaren formgiven.
Lackat fortsättningen på skärmarna som går ner på fronten svarta inför kolfiberdrapering. Enbart för att passa snyggt ihop med skärmarna.
Denna biten på varje sida ska få sig ett lager kolfiberväv.
Listen till bagageluckan ska också draperas för att följa baklamporna som i sin tur följer bakskärmarna =) Här lackad.
Svartlackad.
Baklamporna har blivit påbyggda en aning för att passa ihop med skärmbreddningen bak. Original följde lampkåpans form så det har krävts lite jobb =)
Skärm på fronten draperad och väntar på härdning. Båda sidor likadana.
Listen till bagageluckan draperad...blev en hyfsat lång bit kolfiber...
BONUSBILD
Passade på att laminera huvscoopet som är helhjutet i form. Gör detta för att mätta kolfibret helt & få en jämnare yta som fyller i eventuella små porer & håligheter. Det blir fina kontraster på bilen mellan matt svart & kolfiber =)
Även frontläppen kommer bli förstärkt med kolfiberdrapering.
Här kommer lite bilder:
Främre stötfångaren formgiven.
Lackat fortsättningen på skärmarna som går ner på fronten svarta inför kolfiberdrapering. Enbart för att passa snyggt ihop med skärmarna.
Denna biten på varje sida ska få sig ett lager kolfiberväv.
Listen till bagageluckan ska också draperas för att följa baklamporna som i sin tur följer bakskärmarna =) Här lackad.
Svartlackad.
Baklamporna har blivit påbyggda en aning för att passa ihop med skärmbreddningen bak. Original följde lampkåpans form så det har krävts lite jobb =)
Skärm på fronten draperad och väntar på härdning. Båda sidor likadana.
Listen till bagageluckan draperad...blev en hyfsat lång bit kolfiber...
BONUSBILD
Passade på att laminera huvscoopet som är helhjutet i form. Gör detta för att mätta kolfibret helt & få en jämnare yta som fyller i eventuella små porer & håligheter. Det blir fina kontraster på bilen mellan matt svart & kolfiber =)
Även frontläppen kommer bli förstärkt med kolfiberdrapering.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Kanske inte världens roligaste uppdatering nu men vill ändå visa att det händer saker även om det mesta just nu är dryg härdningstid =)
Listen till bagageluckan draperad. Den ska få ytterligare ett par lager laminering för att bli jämn & fin.
Liksom baklamporna ska få efter att jag finskurit dem.
Skärmarna som går ner på fronten blev mycket lyckade och kunde finskäras lätt. Andra sidan blev identisk så lägger inte upp bild på den också
Listen till bagageluckan draperad. Den ska få ytterligare ett par lager laminering för att bli jämn & fin.
Liksom baklamporna ska få efter att jag finskurit dem.
Skärmarna som går ner på fronten blev mycket lyckade och kunde finskäras lätt. Andra sidan blev identisk så lägger inte upp bild på den också
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Har en fråga som någon här inne kanske kan besvara.
Hur sänker jag bilen bak?
Har ju nya dämpare som är hårdare än original och gör därför bilen betydligt högra bak =)
Måste jag göra nya fästen till dämparna eller går det att fixa på annat sätt?
Tacksam för hjälp.
Hur sänker jag bilen bak?
Har ju nya dämpare som är hårdare än original och gör därför bilen betydligt högra bak =)
Måste jag göra nya fästen till dämparna eller går det att fixa på annat sätt?
Tacksam för hjälp.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Orka inte skriva här åxå ,men du vet ju svaret. lycka tillCarbonLoader wrote:Har en fråga som någon här inne kanske kan besvara.
Hur sänker jag bilen bak?
Har ju nya dämpare som är hårdare än original och gör därför bilen betydligt högra bak =)
Måste jag göra nya fästen till dämparna eller går det att fixa på annat sätt?
Tacksam för hjälp.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Absolut Tony, tack
Jäkligt sorry allihopa =( Jag glömde min iphone hemma när jag skulle till garaget....innebär ingen bildupdate ikväll...
MEN dubbelt upp imorgonkväll istället
Det som gjordes idag var att jag slipade ner taket och hela ena sidan av bilen inför lackering. Det återstår dock lite kolfiberjobb för ögats skull och tilljämning av vissa bucklor innan den blir svart. Kan ju informera de som inte vet att Renault 5 består av tunnaste tennplåt som blir bucklig av minsta lilla....alltså inte optimalt för att knuffas runt med på bana men men...desto större anledning att gjuta nya delar efterhand till den, hehe. Grejer påväg hem med posten från Risetrade.
Kan hända att Peter tog någon slipbild på mig i min fina babydress som läggs upp under kvällen för nu vankas pilsner & trevligt sällskap av mina byggkompisar Caddy & Peter.
Trevlig kväll allihop!
Jäkligt sorry allihopa =( Jag glömde min iphone hemma när jag skulle till garaget....innebär ingen bildupdate ikväll...
MEN dubbelt upp imorgonkväll istället
Det som gjordes idag var att jag slipade ner taket och hela ena sidan av bilen inför lackering. Det återstår dock lite kolfiberjobb för ögats skull och tilljämning av vissa bucklor innan den blir svart. Kan ju informera de som inte vet att Renault 5 består av tunnaste tennplåt som blir bucklig av minsta lilla....alltså inte optimalt för att knuffas runt med på bana men men...desto större anledning att gjuta nya delar efterhand till den, hehe. Grejer påväg hem med posten från Risetrade.
Kan hända att Peter tog någon slipbild på mig i min fina babydress som läggs upp under kvällen för nu vankas pilsner & trevligt sällskap av mina byggkompisar Caddy & Peter.
Trevlig kväll allihop!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Nu kommer det äntligen några bilder från lördagens arbete =)
"Le bleu" försvinner & skaffar sig en tillfällig annan blå nyans =/
Jag slipar ner den förbannade en komponentsfärgen....
Man ser ju viss skillnad på nyanserna på dörren =)
"Le bleu" försvinner ner i jorden....snyft....eller INTE =)
"Le bleu" försvinner & skaffar sig en tillfällig annan blå nyans =/
Jag slipar ner den förbannade en komponentsfärgen....
Man ser ju viss skillnad på nyanserna på dörren =)
"Le bleu" försvinner ner i jorden....snyft....eller INTE =)
Alex Öjvindsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Mon Dieu, c´est ne pas bleu!
Imponerande bygge. Inser att man ligger i lä då det gäller antal nedlagda timmar på bilarna
Imponerande bygge. Inser att man ligger i lä då det gäller antal nedlagda timmar på bilarna
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Jo det blir några timmar av det =) Har tyvärr inte vågat räkna för då hade det antagligen resulterat i djup depression
Alex Öjvindsson
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Den kommer att märkas då den blir klar och kan komma ut på vägarna i sommar!
John Ignell Enviken
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Bilder:
Paket från Risetrade.se. TACK ÖRJAN!
Lönelåda med lite smågrejer inför helgen =)
Återanvändning kanske....eventuellt till nya starkare fästen till stötisen bak.
Svart golv som ska få sig lite matta sen.
Målar buren som på bilden ser orange ut men är egentligen röd =)
Golvet
Höger framskärm fick sig en extra dusch....
....precis som den vänstra sidan =)
Nu frukost, sen garaget igen
Paket från Risetrade.se. TACK ÖRJAN!
Lönelåda med lite smågrejer inför helgen =)
Återanvändning kanske....eventuellt till nya starkare fästen till stötisen bak.
Svart golv som ska få sig lite matta sen.
Målar buren som på bilden ser orange ut men är egentligen röd =)
Golvet
Höger framskärm fick sig en extra dusch....
....precis som den vänstra sidan =)
Nu frukost, sen garaget igen
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Pics:
Danne med grabb på CDE-Teknik & Design visar upp sina skills på att flocka genom min bil. Här är innerdörrpanel.
Mittkonsoll
Mittkonsoll
Instrumentbrädan
Stort tack!
Innerhandtag till dörrarna.
Handtag
Först slog jag han i magen sen trampade jag honom i ansiktet medans den förvirrade Nilsson stod & applåderade. Till sist spottade Nilsson på honom och jag ringde polisen....DOH!
Peter´n´the razzp kan aldrig vara utan raspen =) Bra grillverktyg =)
Laminerade även bakskärmarna en extra gång.
Bakskärm
Buren målad men ska bättras innan färdig...rekommenderar att sprutlacka burar, resultatet blev sådär...
Baklamporna draperade & finskurna. Ska lamineras strax.
Nu ner till källaren för laminering av en jäkla massa delar innan det bär av till garaget =)
Danne med grabb på CDE-Teknik & Design visar upp sina skills på att flocka genom min bil. Här är innerdörrpanel.
Mittkonsoll
Mittkonsoll
Instrumentbrädan
Stort tack!
Innerhandtag till dörrarna.
Handtag
Först slog jag han i magen sen trampade jag honom i ansiktet medans den förvirrade Nilsson stod & applåderade. Till sist spottade Nilsson på honom och jag ringde polisen....DOH!
Peter´n´the razzp kan aldrig vara utan raspen =) Bra grillverktyg =)
Laminerade även bakskärmarna en extra gång.
Bakskärm
Buren målad men ska bättras innan färdig...rekommenderar att sprutlacka burar, resultatet blev sådär...
Baklamporna draperade & finskurna. Ska lamineras strax.
Nu ner till källaren för laminering av en jäkla massa delar innan det bär av till garaget =)
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Pics:
Som sagt, lite slipande pågår =)
Det var ganska feta bucklor på framskärmarna tidigare som nu spacklats igen.
Stora ytor att jämna....
Jämnslipat.
Som sagt, lite slipande pågår =)
Det var ganska feta bucklor på framskärmarna tidigare som nu spacklats igen.
Stora ytor att jämna....
Jämnslipat.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Bilder från igår:
Listen till bakluckan nydraperad
Baklamporna nydraperade
Listen ska finskäras & slipas ner
Nya fästen svetsas
Bakre skärm nerslipad för klarlack
Främre skärm nerslipad för klarlack
Bakre stötfångaren upphängd.OBS lite kladd på bilden.
Kolfiberlisten hålls på plats
Fästen svetsas ordentligt efter inmätning
Lampkåpan & baklampan påhängt
Påhängt tillsammans med listen.
Listen till bakluckan nydraperad
Baklamporna nydraperade
Listen ska finskäras & slipas ner
Nya fästen svetsas
Bakre skärm nerslipad för klarlack
Främre skärm nerslipad för klarlack
Bakre stötfångaren upphängd.OBS lite kladd på bilden.
Kolfiberlisten hålls på plats
Fästen svetsas ordentligt efter inmätning
Lampkåpan & baklampan påhängt
Påhängt tillsammans med listen.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Det är inte mycket repons här på forumet, men du ska veta att jag följer varenda bild du lägger ut. Det blir riktigt brutalt !
Saknar verkligen min femma när man ser detta bygge =)
Riktigt kul tråd att följa !!
Saknar verkligen min femma när man ser detta bygge =)
Riktigt kul tråd att följa !!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Håller medRobin wrote:Det är inte mycket repons här på forumet, men du ska veta att jag följer varenda bild du lägger ut. Det blir riktigt brutalt !
Saknar verkligen min femma när man ser detta bygge =)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen