Sänka Renault 5 bak???

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
CarbonLoader

Sänka Renault 5 bak???

Post by CarbonLoader »

Tjena allihop!
Jag har nyss monterat en ny coilover sats från Supersport på min Renault 5 som är avsedd till Clio. Dämparna bak var identiska till utseendet men de nya är som väntat något hårdare och bilen blir därför jäkligt mycket högre bak än fram. Någon som vet hur jag kan sänka den bak?
Måste jag göra nya fästpunkter eller går det att lösa på annat sätt?
Tacksam för hjälp!

Alex
Alex Öjvindsson
Tony
Forumpolis

Re: Sänka Renault 5 bak???

Post by Tony »

CarbonLoader wrote:Tjena allihop!
Jag har nyss monterat en ny coilover sats från Supersport på min Renault 5 som är avsedd till Clio. Dämparna bak var identiska till utseendet men de nya är som väntat något hårdare och bilen blir därför jäkligt mycket högre bak än fram. Någon som vet hur jag kan sänka den bak?
Måste jag göra nya fästpunkter eller går det att lösa på annat sätt?
Tacksam för hjälp!

Alex
dämparna gör inte höjden, enkelt förklarat dra ut torsionsstavarna, sänk bilen och tryck in stavarna där dom passar, dvs vrid dom inte bara ett hack utan det kan vara ett halvt varv eller så dvs det beror på hur du har sänkt bilen, jobbigaste är att försöka få ut stavarna ..lycka till
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

en lite längre förklaring :) stavarna sitter under plasthattarna i änden på bakaxeln synliga i framkant på hjulhuset. lyft upp bilen nu till det svåra försök dra ut stavarna. (enl konstens alla regler skall man ta bort stötdämparna mäta avståndet och minska avståndet med lika mycket på varje sida) själv så drar jag ut stavarna och sänker ner bilen i lagom höjd och trycker i stavarna (tänk på att bilen sjunker lite till pga vikten när du tar bort domkraften efter du tryckt i stavarna,blir inte så mycket men ibland får man prova sig fram)
Stavarna behöver mycket rostlösare både ute och inne vid mitten, enklast är att sätta dom i spänn med en hylsa och en bult (finns gänga i änden) sen knackar man vid infästningarna så brukar dom kunna släppa, låt rostlösaren göra lite verkan. lycka till
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Tony, jag är skyldig dig en öl :wink: Tack!
Alex Öjvindsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

CarbonLoader wrote:Tony, jag är skyldig dig en öl :wink: Tack!
ja minst en :)

CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

[smilie=001_302.jpg]
Alex Öjvindsson
Post Reply