Koppla bort startspärren på Clio?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mvk

Koppla bort startspärren på Clio?

Post by mvk »

Hej!
Vi har, som de flesta här verkar det som, problem med att bilen inte vill starta ibland. Startspärren kickar in. Det brukar gå att lösa genom att vi kopplar bort minuspolen och väntar en stund innan vi kopplar tillbaks den. Men det är ju en smula irriterande när man har bråttom till jobbet på morgonen och bilen inte vill starta.

Det jag funderar över, går det att koppla bort startspärren?
Vi har en Clio från -97, så det känns inte som att någon skulle ta sig besväret att försöka stjäla den. Dessutom står den oftast i ett kameraövervakat garage. Alltså känns startspärren lite onödig. Är det någon som lyckats koppla ur startspärren? Hur går man till väga?

Tack på förhand!
Märta
mvk

Re: Koppla bort startspärren på Clio?

Post by mvk »

För övrigt så köpte vi en omkopplare till cigarettändaruttaget (till USB) för några veckor sedan. Första dagen vi använde den började det spraka och ljuset stängde av sig för en kort stund. Detta händer även när vi inte har omkopplaren i, så jag vet inte riktigt om det har med saken att göra. När detta sker så kickar startspärren in och det går inte att starta bilen igen efter att man har slagit av tändningen. Vad kan det va? Pappa trodde att sprakandet kunde ha med jordningen från batteriet att göra, men det händer i alla fall ingenting när man rycker lite i jordningskabeln samtidigt som bilen är igång.

Trött jag blir på bilar......
märta wictorin
RenLagun

Post by RenLagun »

min startspärr på lagunan är bortkopplad... och centrallåset. Det senare är lite drygt, men skönt man slipper bli stående iaf :)
Jon Svensson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Kan vara så att du har en kortis i cigguttaget. Prova att plocka bort det helt och byt säkringen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply