Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Tjenis! Precis som rubriken säger. Har en Megane som inte startar eller tänder till alls. Soppapumpen startar inte och soppatryck saknas. Gnista likaså.

Började med att testa klassiska grejor som tändspolar och tändlägesgivare. Ingen skillnad. Det var då jag upptäckte att pumpen inte heller gick vid start och tändning. Den går dock om man lägger en spänning direkt på, så det är något annat som spökar. Immobilizer (om man kan kalla renaults lösning för det) ger ingen felindikering. Motorblocket är fint jordat och det finns gott om ström.

Någon med lite erfarenhet som kan ge mig något tips?

Ni kan även lägga ett sött bud på den om ni själva vill ta tag i saken. Nästa del jag byter är BCU/BCI-vadfandenukallarden, samt styrenheten.

Tacksam för svar!
Linus Waerner
Örebro
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Jag kan tillägga att jag testat att nollställa och bygla krocksensorn.
Linus Waerner
Örebro
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Dennis »

Det berömda kopplingsstycket i svartalådan brevid batteriet är kollat??
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Inte kollat! Ska kika på det och återkomma! Tack
Linus Waerner
Örebro
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Ny trevlig information:

Lossade BCI-boxen (säkringsdosan) och fann till min förvåninge en smält kontakt (och dåliga kallödningar som jag åtgärdarde).
-Ingen skillnad.

Åkte då till skroten och skruvade loss ny box, fixade startnycklar och ny styrenhet. Samma kontakt, lika bränd på bilen jag tog den från (Slumpen?).

Letade därefter upp ny bil, skruvade loss samma komponenter - Och fann till min förvåning att även den var drabbad av värmens åverkan på kablage och plast.

Nu har jag tre brända BCI-boxar, 5 nycklar och tre styrenheter.

Tillverkades alla Renault Megané -98 av Samhall en söndag morgon efter en blöt helg ute...?
Linus Waerner
Örebro
bobbot5
Posts: 23
Joined: 14 Mar 2011, 12:02
Location: Lidköping

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by bobbot5 »

Har exakt samma fel på min oxå -98 vilket bekräftar din teori! Har en fråga, vilken är BCI-boxen? Mvh
Kim Holm
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

BCI är boxen som ibland kallas BCU (Body Control Unit) är en underbar uppfinning med många namn som styr i princip allt som rör sig. Så vid lustiga fel kan dina vindrutetorkare börja veva som fan i samband med att du försöker hissa ner höger bakruta eller dylikt.

Jag TROR att boxen på Megane är själva säkringscentralen, nere till vänster - under ratten.

Byter man den bör man även byta styrenheten till insprutet (framför höger stötdämpare i motorrummet). Detta måste även kompletteras med rätt nycklar (eller dosa i vilket fall, då nyckeln inte innållet någon kodning i sig). De tre hänger antagligen ihop.

Så nu är frågan vad fan man ska göra med vraket. Får du loss din säkringscentral så kolla gärna om du har samma fel på kontakterna! Tänk på att inte ha tändningen på bara =)
Linus Waerner
Örebro
bobbot5
Posts: 23
Joined: 14 Mar 2011, 12:02
Location: Lidköping

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by bobbot5 »

Där ser man....men hur fanken funkar det med startspärr om man byter ut dessa 2-3 boxar? Har provat det mesta nu och man blir ju smått galen av deras lösningar på saker och ting i den bil modellen. Ska kolla säåkringsboxen senare idag så kan jag berätta om det är samma samhall fel där som du har.
Kim Holm
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Jo, exakt. Startspärren är anledningen att man måste bya styrbox och fjärrdosa. Nyckeln i sig såg jag saknade kodning i tändingslåset, men fjärrdosa, BCI och styrenhet hänger ihop, så sålänge du inte vet någon som kan programmera dessa så är det bara ta komplett från nån skrot...

Fördelen är dock att man byter båda boxarna på ett par minuter när man väl gjort det första gången. Det kan vara någon mer box inblandad, men det visar sig med startspärrens varningslampa efter montering. Ska pröva att byta boxarna ikväll, så jag återkommer med resultatet =)
Linus Waerner
Örebro
bobbot5
Posts: 23
Joined: 14 Mar 2011, 12:02
Location: Lidköping

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by bobbot5 »

ja jag upptäckte oxå att det inte fanns någon kodning i nyckeln när jag plocka ur tändningslåset igår. Ja gör det kan ju vara intressant och se vad som händer när du bytt, MVH
Kim Holm
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Dennis wrote:Det berömda kopplingsstycket i svartalådan brevid batteriet är kollat??
Jag fick tag i en nyare säkringshållare (svarta lådan vid batteriet) och skiten startade direkt. TACK Dennis =)

Helt plötsligt var 3000 SEK för bilen inte ett så dåligt köp...

Men problemet med BCI-boxarna är ju vilket fall udda, då de alla verkar smälta någonstans... Men nu startade den! Lättbytt var det också!
Linus Waerner
Örebro
bobbot5
Posts: 23
Joined: 14 Mar 2011, 12:02
Location: Lidköping

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by bobbot5 »

Bara gratulera:) ska försöka få tag i en jag oxå, det är väl den + kabeln sitter i? Mvh
Kim Holm
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Haha, tack!

Kablarna som går in i den är fästa i ena delen av säkringssockeln. Du delar bara dessa (efter du dragit ur säkringarna) och skruvar loss plus-kabeln, sen är den lös och enkelt utbytbar =)
Linus Waerner
Örebro
bobbot5
Posts: 23
Joined: 14 Mar 2011, 12:02
Location: Lidköping

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by bobbot5 »

Då är jag med. Vilka boxar har du bytt förutom säkringshållare nu då?
Kim Holm
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Renault Megane -98 startar ej -ingen soppa, ingen gnista

Post by Waerner »

Inga alls! Satte i gamla boxen igen och bilen startade. Drog då ut en lös kabel inifrån boxen från det dåliga/brända stiftet och skarvade på kabelhärvan :)
Linus Waerner
Örebro
Post Reply